Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Гъвкавите пространства ли са бъдещето на офис пазара?

Обемът им е нараснал с между 20% и 40% само през 2018 г., сочат данни на консултантска компания

Гъвкавите пространства ли са бъдещето на офис пазара?

Снимка: Pixabay.com

Секторът на гъвкавите офис площи в Европа е нараснал над два пъти, стимулиран от развитието на стартъп компании, творческите индустрии, малките и средните предприятия, показва доклад на консултантската компания JLL, цитиран от онлайн изданието Property Magazine International.

Освен това комбинацията от висока наемна активност и бизнес плановете на най-големите оператори в света означава, че обемът от гъвкави офис площи в повечето европейски градове вероятно е нараснал с между 20% и 40% само през 2018 г.

Още по темата
„Бизнес хъбовете в Европа – Лондон, Амстердам, Дъблин, Берлин и Копенхаген, са водещи по обем на гъвкави офис пространства. В края на миналото десетилетие в резултат на световната финансова криза броят на самонаетите лица в тези градове се е увеличил и това е генерирало необходимост от гъвкави офиси“, отбелязва Ана Бартошевич-Внук от консултантската компания JLL.

На тези пазари се наблюдава не само най-високият ръст в сектора на гъвкавите офис пространства, но и най-големия брой нови оператори и формати, навлизащи на офис пазара. Нарастване на популярността на гъвкавите офис пространства е регистрирано и в други европейски градове. Хамбург, Варшава и Барселона регистрират ръст от 30% на предлагането на гъвкави офис площи през 2017 г.“, отбелязва Бартошевич-Внук.

„Секторът на гъвкавите офис пространства е изключително разнообразен. Причината е, че е движен както от местни оператори, така и от конкретни пазари и от големи международни брандове, които продължават да се разширяват. Днес виждаме повишена активност и от страна на предприемачи и собственици на офис сгради, които създават собствени гъвкави платформи“, отбелязва Матеуш Полковски, ръководител на отдел „Изследвания и консултации“ в JLL.

Според прогнозите на компанията до 2030 г. гъвкавите офиси ще съставляват до 30% от портфейлите на някои наематели. До този момент пазарът е разделен на три групи, които използват гъвкави офис площи. Първата е консервативната група, която се характеризира с нисък процент на гъвкавите офиси в настоящия си портфейл с нулеви или много ограничени планове за разширение в бъдеще. Пазарът включва и потребители, които експериментират с гъвкави офис площи с нисък до умерен процент в съществуващите портфейли и възможност за нарастване до над 10% в идните три до пет години. И на последно място популярността на гъвкавите офиси расте най-бързо при „визионерската“ група, която използва активно гъвкави решения. Те ще съставляват 20% или повече в портфейла им от офиси в бъдеще.

Ключова дума – диверсификация

Както при останалите относително нови сектори пазарът на гъвкави офиси в момента е доста фрагментиран. В големите европейски градове съществуват най-малко 25 отделни оператори, но по-малко от 15% от европейските брандове оперират на повече от три локации. Въпреки това шансовете за бързо развитие на гъвкавите офис пространства са големи. Почти 60% от гъвкавите пространства в Полша, например, са в ръцете на четиримата най-големи оператори в страната.

„Макар че европейският офис пазар е в добра форма, той трябва да се подготви за временни спадове. Операторите на гъвкави офис площи също трябва да имат това предвид. Тази индустрия никога не е била подлагана на изпитания от глобални кризи или финансови сътресения заради относителната й младост“, коментира Полковски.

Въпреки че търсенето на гъвкави офис площи продължава да расте, съществуват някои препятствия пред по-широкото възприемане на този модел. Сред често посочваните притеснения са проблеми, свързани с информационната сигурност, конфиденциалността и личното пространство в отворена среда. Други компании са притеснени от потенциалните последици за бранда им. Експертите обаче отбелязват, че тези притеснения отстъпват пред риска компаниите да нямат достатъчно гъвкави пространства в портфейла си. Той е свързан с растящия пазар на труда, при който много работодатели са притеснени от проблема за задържането или привличането на най-добрите специалисти.

„Предизвикателствата, свързани с развиващия се пазар на труда, намират отговор чрез гъвкави пространства, които са прекрасен вариант за мобилните млади хора, търсещи иновативни пространства за работа. Трябва да се имат предвид и допълнителните елементи, които операторите на гъвкави работни пространства предлагат. Сред тях са, например, варианти за различни събития, които допринасят за изграждането на чувство за общност около определено офис пространство. Все повече работодатели търсят гъвкави офиси, тъй като те позволяват организационната култура да върви в крак с времето“, казва Ана Бартошевич-Внук.

По статията работиха: Божидарка Чобалигова, редактор Евгения Маринова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Анализи
АДРЕС: Насищане на жилищния пазар и натиск върху цените на новото строителство