Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Веригите за бързооборотни стоки - най-динамичният сегмент от пазара на търговски площи

Делът на незаетите площи в София се увеличава заради освободените обекти на Carrefour и Piccadilly

Веригите за бързооборотни стоки - най-динамичният сегмент от пазара на търговски площи

Снимка: архив, Ройтерс

Веригите за бързооборотни стоки остават единственият източник на динамика на пазара на търговски площи през третото тримесечие на годината. Заради разместванията на наематели от този сегмент се наблюдава ръст на свободните площи в София за периода при запазване на общия обем, показват данни на две от водещите консултантски компании в сектора на имотите – Фортън, стратегически партньор на Cushman&Wakefield за България и Македония, и MBL|CBRE.

Carrefour и Piccadilly продължават да освобождават обекти, заради което делът на свободните площи, според оценки на MBL|CBRE, в София се увеличава от 13,3% в края на второто тримесечие до 18% през третото. Очакванията на компанията са незаетите площи да останат на сравнително високо ниво.

От Фортън посочват, че средната заетост на търговските центрове през третото тримесечие намалява до 90% при средно ниво от 93-95% година по-рано.

Колко дълго обаче освободените обекти ще стоят празни – това ще се види с времето. По принцип Piccadilly обяви, че влиза на мястото на Carrefour в мол Paradise на бул. “Черни връх” и ул. “Сребърна”. Освободеният магазин на Piccadilly в Сердика център вероятно ще бъде зает от Billa.

Единствено за обекта на Carrefour в The Mall на “Цариградско шосе”, който беше придобит от банка кредитор на веригата, още няма яснота кой ще настани в него.

Обемът на търговските площи в столицата остава без промяна предвид липсата на нови проекти в търговския сегмент. Тримесечието обаче е първото от доста време, в което се открива нов мол – “Марково тепе” в Пловдив отвори врати, след като намери нов инвеститор, който да го довърши.

В София все още няма движение по недовършения “Плаза център” в Люлин, но пък беше представена обновената визия и новия бранд на мола при хотел “Хемус”.

От Фортън подчертават, че в столицата продължава експанзията главно на модните брандове от високия клас. Извън София най-активни са средния клас модни марки, които навлизат на нови пазари.

В тази връзка от MBL|CBRE оценяват, че делът на незаетите площи в търговските центрове извън София отбелязва лек спад - от 19,5% на 18,9%, през третото тримесечие спрямо второто.

Търговските центрове като цяло продължават да подобряват микса си от наематели. Нови обекти отвориха в Paradise Center, Sofia Ring Mall, както и в Park Center (новото име на City Center Sofia). Веригата LC Waikiki влезе в Retail Park Plovdiv, а магазините за обувки CCC откриха обект от 530 кв. м в Panorama Mall – Плевен. Дрогериите Lilly и dm също продължават да се разрастват в страната, посочват от Фортън.

Като най-голяма сделка в сегмента за годината се очертава предстоящото откриване на хипермаркет на веригата Jumbo в Park Mall в Стара Загора. Очаква се той да отвори в края на ноември на 11 600 кв. м на партерния етаж на търговския център.

Наемите на топ местата в търговските центрове в София остават стабилни – 28 евро/кв. м месечно с потенциал за ръст. На второстепенните пазари нивата се движат между 12 и 16 евро/кв. м месечно, посочват още от Фортън.

По статията работиха: Миглена Иванова, редактор Евгения Маринова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Анализи
Пазарът на жилища в Европа показва признаци на живот