Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

10 години след IPO-то: Facebook е с ново име, същия лидер и старите проблеми

Компанията залага на метавселената, а не на социалните мрежи, но все още не е убедила пазара, че това е правилната стратегия

10 години след IPO-то: Facebook е с ново име, същия лидер и старите проблеми

Снимка: Gabby Jones/Bloomberg

Преди десетилетие Facebook каза на публичните пазари, че инвестира в приложения, защото мобилното потребление е ключът към растежа на компанията, въпреки че тогава не генерираше значителни приходи от това.

Това пишеше в проспекта на компанията за IPO-то ѝ на Nasdaq, което се случи преди 10 години и доведе до най-голямото първично публично предлагане на американска технологична компания в историята, припомня CNBC. Пазарната капитализация от над 100 млрд. долара веднага направи Facebook една от най-високо оценените технологични компании на планетата.

Но в рамките на три месеца акциите загубиха близо половината от стойността си, след като пазарът взе под внимание предупреждението на Facebook. Тъй като потребителите се насочиха към смартфоните преди рекламите да се докажат като бизнес модел, подходящ за малките екрани, инвеститорите се опасяваха, че дните на хиперрастеж на компанията вече са отминали.

Всички знаем как продължи историята.

Сега Facebook е над 25 пъти по-голяма по приходи, отколкото беше през 2012 г. А до 2018 г. над 90% от рекламните приходи ѝ идваха от мобилния сегмент. Пазарната капитализация на компанията достигна пика си през 2021 г., когато Facebook беше над 1 трлн. долара, до голяма степен благодарение на успеха на основното си приложение, както и на Instagram и WhatsApp, които придоби.

Сега компанията има ново име – Meta. А от шестте висши мениджъри от дните на първичното ѝ публично предлагане в организацията са останали само двама: съоснователят и главен изпълнителен директор Марк Зукърбърг и главният оперативен директор Шерил Сандбърг.

Въпреки това днес дилемата пред инвеститорите изглежда сходна. Технологичният пейзаж се променя, а Зукърбърг прави нов залог накъде ще поеме светът. През октомври Facebook заяви, че през следващата година ще похарчи около 10 млрд. долара за разработката на технологии за изграждането на метавселена – виртуален свят, в който потребителите могат да се срещат, да работят и играят, като влизат в него, използвайки специални очила.

Както през 2012 г., няма голям и доказан бизнес модел, нито някаква сигурност, че смятаното от Зукърбърг ще се развие така, както той прогнозира.

„Притесненията ми относно метавселената са, че тези инвестиции наподобяват пробиването на петролни кладенци – можеш да се окажеш с празни ръце или може да станеш богат“, коментира Брайън Яктман, главен инвестиционен директор на YCG Investments, която съблюдава активи за над 1 млрд. долара. „Чудя се колко голяма може да бъде и кои ще са победителите“, пита той.

Неясното бъдеще на метавселената е само една от причините за 47-процентния спад на цената на акциите от върха, достигнат през септември. Досега това е най-лошото представяне сред шестте най-високо оценени американски технологични компании в този период. Броят на потребителите на Facebook се сви за първи път през четвъртото тримесечие, а промените в политиката за поверителност на Apple засягат способността на социалната мрежа да предлага таргетирани реклами.

Освен това компанията понесе и репутационен удар, откакто бившата ѝ служителка Франсис Хаугън разкри пред медиите вътрешни документи. Последните показват, че Facebook е наясно с вредите, произтичащи от нейните продукти, по-конкретно върху младите потребителите. Същевременно компанията не е предприела действия, за да се справи с тези проблеми.

Яктман все още притежава акции от Meta, но фирмата му не е увеличавала позициите си в гиганта от доста време. По думите му разпродажбите отразяват виждането на пазара, че метавселената е поглъщаща средства пропаст и не е нищо повече от заигравка на Зукърбърг. Междувременно Facebook остава очевиден номер две на пазара на дигитална реклама в САЩ, който Insider Intelligence очаква да нарасне с близо 50% до 300 млрд. долара до 2025 г.


Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Анализи
ЕС ще облекчи правилата за първичните публични предлагания