Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Да подариш глобалната мрежа на шепа концерни

Най-мощните компании получиха нов силен коз - да определят достъпа до тази машина на демокрацията

Да подариш глобалната мрежа на шепа концерни

Американци протестират срещу предложението за закриване на принципа на интернет неутралността. Снимка: Ройтерс

И досега интернет не бе напълно свободен от комерсиални интереси, но въпреки това принадлежеше на всички. Една демократична машина на знанието и свързването – отворена за всички. Но назначеният от Доналд Тръмп директор на американската Федерална комисия по комуникациите (FCC) гледа на това по друг начин.

Аджит Пай разреши в четвъртък на шепа корпорации да определят достъпа до тази машина на демокрацията. Това е чисто и просто един предколеден подарък за тези компании за сметка на всички останали.

Органът на Пай премахна принципа на Барак Обама за неутралност на мрежата в САЩ. Интернет неутралността означава, че всички данни, които преминават през мрежата, независимо дали на настолни компютри или смартфони, трябва да бъдат третирани по един и същи начин. След новото решение в САЩ ще бъде позволено на американски доставчици на интернет, като Comcast, AT&T и Verizon, които извършиха сериозно лобиране срещу неутралността на мрежата, да използват в пълна степен своята власт като „пазачи на интернет“. Така те ще могат да изискват за определени услуги и приложения допълнителни такси, платими от клиента или от самите услуги. 

Още по темата

Какво значи това на практика? Че клиентите ще могат да бъдат натоварвани с такси допълнително, само за да получават определени услуги с приемливо качество. А доставчиците на съдържание ще могат да си купят привилегирован достъп до своите клиенти. Данните им ще могат да се предават по-бързо или да се изключват от обема данни, които клиентът плаща така или инче.

Това ще е нов силен коз в ръцете на най-мощните компании. Колкото повече капитал има даден доставчик, толкова повече предимства ще може да си купи той - независимо от качеството на услугите си. Ако наистина новото правило се приложи, едва ли малките предприятия и нетърговските доставчици ще могат да си позволят същото.

Става дума за откритостта на мрежата, но и за една справедлива икономика. Интернет често се считаше за „благословия“ за свободния пазар. Там стартиращите фирми могат да намират клиенти с по-ниската си цена. Всъщност това е и добро средство срещу концентрацията на твърде много власт. Но с убийството на интернет неутралността сега всъщност се разработват нови монополи, при това с претенцията за „премахване на оковите на регулацията“.

Без правилото за неутралност на мрежата сега два вида компании, които и без това вече са много могъщи, ще придобият още повече влияние. От една страна - малкото доставчици, които контролират достъпа до мрежата (броят на които допълнително се свива заради все повечето сливания и концентрация). Те създават препятствията, чрез които вече могат да наложат някакъв вид интернет такси. Те могат например да предпочитат собственото си съдържание пред чуждото.

Втората група са мощни доставчици на съдържание, като Netflix, Spotify и Facebook. Платформената икономика на мрежата и без това има тенденцията да създава олигополи. Повечето IT компании се издържат чрез безпрецедентни досега мрежови ефекти: почти всички искат да присъстват в най-голямата социална мрежа, да са в най-големия доставчик на стрийминг. Който е там, той получава парите.

Мечтата за успех на стартъпите в мрежа от равни възможности и без това вече е в опасност, тъй като Google, Amazon, Microsoft и Facebook се разпространяват на все повече пазари. Тези компании от месеци не се ангажират толкова силно с неутралността на мрежата, както го правеха преди няколко години - в края на краищата те би трябвало да се възползват от нейното премахване. И днес благодарение на огромния си капитал могат да задушат малките компании, преди да станат опасни за тях. Краят на неутралността на мрежата ще позволи на корпорациите да засилят още повече своята силна позиция по пътя към крайния потребител, като купуват привилегировани маршрути за своето съдържание.

С една дума - свободата на мрежата трябва да се извоюва в името на обществената полза, а не да се правят коледни подаръци на отделни компании.

По статията работиха: автор Бойчо Попов, редактор Десислава Попова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Анализи
Атаката на САЩ срещу Huawei е погрешна