Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Драконът на Мъск сложи край на руския космически монопол

Последната завеса, прикривала липсващата мотивация и технологичното изоставане на Русия, вече падна

Драконът на Мъск сложи край на руския космически монопол

Главният изпълнителен директор на SpaceX Илон Мъск. Снимка: EPA/ERIK S. LESSER

В продължение на девет години единствено и само Русия провеждаше полети до Международната космическа станция (МКС) и после връщаше екипажите обратно на Земята. Но тази ера на господството на Москва в тази област приключи в събота, 30 май, когато американската ракета Falcon 9 изведе в орбита пилотирания кораб Crew Dragon с двама астронавти на борда. Стартът трябваше да се състои няколко дни по-рано, но се забави поради лошото време.

От края на полетите със совалки през юли 2011 година, Американската космическа агенция НАСА вече не разполага със собствени космически кораби. И сега нищо не се променя, тъй като космическият кораб Dragon е разработен от частната компания SpaceX на американския предприемач Илон Мъск и е нейна собственост.

Очаква се до края на 2021 да започнат пилотирани космически полети и с кораба Starliner на концерна Boeing. Така САЩ не само се завръщат в елитния клуб на нациите, изпращащи хора в Космоса, но и може да се окажат начело в тази надпревара. Ето, че Русия се сдоби със сериозна конкуренция, пише за Deutsche Welle Роман Гончаренко.

Сътрудничеството между САЩ и Русия в космонавтиката има дълга история. То продължава и след разпада на СССР.  Руски космонавти са летели с американски совалки до руската орбитална станция "Мир", а руски космически кораби са доставяли американски астронавти на Международната космическа станция. Чак след катастрофата на совалката Columbia през 2003 година, когато НАСА спря програмата първоначално за две години, Русия придоби монопола върху извеждането на хора в Космоса. През последните 9 години бяха извършени 40 успешни старта с ракети "Съюз" с американци на борда - средно по 4 изстрелвания на година. "Русия нямаше как да откаже", казва Игор Маринин от Руската академия по космонавтика. По неговите думи, "експлоатацията на МКС без американците е невъзможна".

Един инцидент от лятото на 2018 обаче показа, че сътрудничеството между НАСА и руския държавен космически концерн "Роскосмос" не тече съвсем гладко: тогава се стигна до разхерметизиране на една от капсулите "Съюз", за което руснаците заподозряха американски астронавти. НАСА отхвърли категорично обвиненията. През октомври 2018 година се случи нещо още по-неочаквано: след отказ на ракетата-носител се задейства аварийната система, която спаси намиращите се на борда един руснак и един американец. В Русия разчетоха инцидента като доказателство за надеждността на остарялата, но сигурна техника.

Още по темата

В руската капсула "Съюз" има място за трима души. "Роскосмос" постоянно вдига цената за извеждане на хора в Космоса: според американски източници, ако един "билет" до МКС и обратно първоначално е струвал 21 милиона долара, актуално руснаците искат 80 милиона долара, а за планирания за тази есен съвместен руско-американски полет е договорена цена от 90 милиона долара.

Сега американската SpaceX засилва значително натиска над Русия в областта на извеждането на сателити в орбита. Като цяло руската космическа програма отстъпва до голяма степен на американската - с изключение на пилотираните полети в Космоса.

Русия ще изостава все повече

Досега руският монопол върху полетите до МКС прикриваше  този факт, казва за Deutsche Welle руският космически експерт Андрей Йонин. Ето, че последната завеса, прикривала липсващата мотивация и технологичното изоставане на Русия, вече падна, допълва той. "Руското ръководство сега ще установи, че кралят е гол", казва Йонин. Експертът прогнозира, че изоставането на Русия от САЩ и най-вече от "SpaceX" ще се увеличава. Той се надява тази конкуренция да принуди държавата да реформира "Роскосмос".

След успешното изстрелване на Dragon, САЩ могат да преустановят сътрудничеството си с руснаците в пилотираните космически полети. В новите американски космически кораби има място за два пъти повече хора на борда, те са по-модерни и по-комфортни от руските, които разчитат на технологии още от 1960-те години, посочва Игор Маринин от Руската академия за космонавтика. Същевременно той изтъква и едно предимство на корабите "Съюз" - тяхната надеждност.

Работата на Международната космическа станция е осигурена до 2024 година. А отсега нататък НАСА все по-рядко ще изпраща свои астронавти с руски ракети. Това ще освободи място за европейците и за т.нар. космически туристи. Русия обяви, че още през 2021 година ще даде възможност на частни лица да летят в Космоса. Маринин очаква това да даде тласък и на новия руски космически кораб "Орел", чийто първи полет е планиран за 2023 година.

Като цяло се очертава край на ерата на тясното сътрудничество между Москва и Вашингтон в космонавтиката. САЩ искат да летят отново до Луната. Същото планира и Русия, която разработва и собствена космическа станция, която да замени сегашната МКС. На този фон Андрей Йонин предупреждава, че може да бъде загубено най-голямото предимство от програмата на МКС - "безценният опит от съвместната работа". Той смята, че се прави крачка назад към националните програми за космически изследвания и към надпреварата в Космоса от 60-те години на миналия век.

По статията работи: Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (10)

1
 
3
 
10
преди 1 месец
Няма профилна снимка
Ех, тоя лош, лош Мъск, бре!
С един удар изтри последната индустриална гордост на пияниците!
Поколения тролове излизаха подковани с "бе вие знаете ли, че ако не бяхме ние, американците...батут...ала-бала".
Последната опорка утече у каналя, дарагие зрители!
Сега вече ще я карат само на закани, кво безаналогово щели да направят и на мультики...
3
 
3
 
9
michaelis23 до: zelka007
преди 1 месец
Германците имат дедофф фместо ракета ... от оня Фон Браун дет беше тва имат друго немат, Airbus дифенс, мифенс йок му. Там шефчетата им вече от Вашингтон глеат тез двете да НЯМАТ ракети дет да им ПРЕЧАТ разбийш ли ? .... А Вaтниците от Масква до са били монополисти, смятаaaй тия с жигулите, на къде въри тоя свят .... Та то накрая има мноо с пари, мноо техничарки, ама мое и да не мое всички да произвеждат ракети и разни космически раоти, щот просто не им е позволено отделно че нема им дадат технологията на такива. Да си видел некъде космодрум в Европата ? Ти ракета имай ама нали треа от некъде да я пуснеш да го *** ?! .... а там вече има 2 варианта или от Московските орди или от Флорида трети вариант немеме е Китай и Индия те са друга раота ...
1
 
5
 
8
zelka007 до: michaelis23
преди 1 месец
въглищната централа наште зелени братя и сестри от тамошната църква ще я наредят , не я мисли ... :))) ... както сам забелязваш мише , за аерокосмически дейности трябват не много пари , а ужасТно много пари ... къф си ми наблюдателен и съобразителен , безценен кадър ... а германците дали пък нямат ракета ... ?! ... я да помислим ... европейската ракета ariana 5 се произвежда от astrium (чиято регистрация е френска но имат предприятия и в немско) , а е част от airbus defence and space(чието управление е в ottobrunn , German) ... и понеже и ние сме в ЕС , и у нас има две предприятия на airbus , можеш да кажеш че и ние участваме , въпреки че пряко не произвеждаме нищо за ariana 5 или vega (това е другата европейска ракета) ...

свободен си да вярваш във всякакви конспирации , не ти преча , само съм цитирал факти ...
6
 
7
 
7
michaelis23 до: zelka007
преди 1 месец
стиа си бръщолевил простотии на килотон, като "Мъск бил създал с лични средства и 5 човека" що в другите държави тва не става кат например в Мексико оня с телефоните има дооооста повече "лични средства" от Мъск мм ?!? Мъск бил създал, Росияните прайли жигули пеесе години, ми на тех тва не им е приоритет ве кaлъф, Швабите кат праат по последна чалга мода Алди RS6 с преймейтките що те нямат космически монопол, нали са "мноо технични" ?!? .... а наскоро откриваха въглищна централа тия с Мерцедесите и Баварците .... та така с Москвичите .... :))
2
 
6
 
6
zelka007 до: IQ96
преди 1 месец
индийците си имат собствена програма фърлят си сателити , кой колко и какво работи не се знае ... нищо особено . китайците също си имат собствена програма , ама не участват в международните неща , пък май и не ги искат нито руснаци нито американци , нито европейци ... качват тайконавти , спускат ... :))) ... бразилците също изстрелват ракети в космоса ... можеш да добавиш и израелци , южнокорейци , иранци ... има и други ... българска фирма има сателит дето работи горе също ...

МКС е проект на 5 космически агенции ... хамериканската НАСА - руската ФКА - японската JAXA - кандската CSA - европейската EKA ...

горе качват товари
spacex - dragon
northrop grumman - cygnus
японците - htv
европейците - atv
руснаците - прогрес и союз

ето ти списък на всички експедиции до МКС , като има препратки за всяка какви експерименти са правени ...

https://www.nasa.gov/feature/visiting-vehicle-launches-arrivals-and-departures

Още от Анализи
Видовете платформи за доставка на услуги в България по оста Uber – Airbnb