IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Ядосаните пилета в битка с ядосаните инвеститори

"Angry Birds" се превърна в златната кокошта на Rovio, но това може да не е достатъчно

13:30 | 16.12.17 г.
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Когато Rovio Entertainment стана публична компания през септември, инвеститорите нямаха търпение да грабнат частица от създателя на играта „Angry Birds”, което доведе до най-горещото финландско IPO от десетилетие. Днес ситуацията не е чак толкова розова за Rovio, пише Bloomberg.

След промоционална кампания, която включваше неонови билборди, цели страници във вестниците и реклами по автобусите, хиляди финландци се обърнаха към брокерите си за покупка. Първичното публично предлагане оцени Rovio на 900 млн. евро (1,1 млрд. долара) или половината от това, което първоначално искаше компанията. Книжата се възстановиха леко, когато банка, подкрепяща IPO-то, започна покупка на акции, за да „стабилизира“ цената. Това усилие завърши през октомври, а след това на 23 ноември Rovio разкри, че рекламните разходи са се повишили. В резултат от новините книжата на компанията записаха 22% спад на цената, което не се хареса на много купувачи.

„Разочарован съм от това, което те накараха пазара да повярва“, коментира Томи Лати, инвеститор от Хелзинки, който е купил от акциите.

Проблемът на Rovio е, че тя остава силно зависима от основното си заглавие – „Angry Birds”. Откакто пусна първата игра през 2009 г., компанията представи още 25 производни на играта, като заложи на тематични версии с „Междузвездни войни“, „Трансформърс“ и „Рио“.

През миналата година компанията копродуцира „Angry Birds: Филмът“, който събра близо 350 млн. долара от продажба на билети. По думите на Rovio лентата струва 100 млн. долара. Мобилните игри обаче изискват редовни ъпдейти, тъй като под 5% от потребителите обикновено играят дадена игра повече от месец, а под половината от тях правят покупки вътре в приложението. Именно от такива покупки фирми като Rovio печелят пари.

„Да накараш хората да се върнат и да продължат да играят е трудно“, твърди Матю Кантърман, анализатор на пазара на игри в Bloomberg Intelligence. Компаниите трябва „да продължат да предлагат по нещо ново всеки ден“, казва той.

Опитите на Rovio да разшири портфолиото си до голяма степен разочароваха, включително заглавия като „Jolly Jam” и „Travel Match Club”, които бяха премахнати от магазините за приложения в рамките на година от публикуването им. Игри като “Amazing Alex” бързо бяха забравени и изтеглени от пазара през 2015 г.

Сега Rovio предлага само 19 игри, 16 от които са на тема „Angry Birds”. Само една - „Angry Birds 2”, пусната през 2015 г., се класира сред топ 100 предложенията в САЩ в iOS App Store, сочат данни на App Annie. Усилията на Rovio да публикува книги и да създаде свое студио за анимация, така че да се превърне в по-голяма развлекателна компания, завършиха през март, когато тя продаде тези си бизнеси на един от бившите си директори.

Rovio твърди, че може да продължи да расте благодарение на нови заглавия като „Battle Bay". Главният изпълнителен директор Кейти Леворанта твърди, че компанията разработва около 10 игри и Rovio може да удължи живота на заглавията си, като добавя функции и герои.

„Марката Angry Birds е много уникален актив“, твърди тя. „Той вече показа своя дълъг живот и способността си да е гъвкав“, допълва Леворанта.

Тримата анализатори от банки, ангажирани с IPO-то на Rovio, препоръчват покупка на акции на фирмата. Въпреки че компанията зависи силно от един единствен франчайз, той наистина е много успешен.

“Angry Birds” и свързаните заглавия са били свалени 3,7 млрд. пъти, а миналата година събраха над 24 млн. долара от лицезионни такси за мърчъндайз, включително за тениски, играчки и комикси.

Rovio доказа, че може да продължи търсенето на златната кокошка. От 2003 до 2009 г. компанията успя да се справи с банкрута и разработи над 50 игри. След това се роди „Angry Birds” и се възползва максимално от технологията за сензорни екрани на iPhone.

“Позитивът на „Angry Birds” е, че е добре позната“, коментира Хану Рухала, анализатор от OP Group в Хелзинки.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:48 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още