IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Идва ли краят на традиционното IPO?

Все повече компании обмислят опцията за директно листване

17:45 | 14.12.19 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

GitLab, разработчик на софтуер за споделяне на код, предприе необичайна стъпка, обявявайки конкретна дата, на която планира да стане публична – 18 ноември 2020 г. Денят е забележителен, защото бележи „пет години, след като първите хора получиха опции върху акции с падеж от 4 години“, посочва компанията.

За да стигне до публичните пазари, GitLab разчита на нетрадиционен подход: директно листване, пише CNBC.

Главният изпълнителен директор на GitLab Сиджбрандий е казал на членовете на борда, че предпочита директно листване пред първично публично предлагане, а финансовият отдел е направил презентация пред инвеститорите, в която е изтъкнал ползите му, твърдят източници, запознати с въпроса, които са пожелали да останат анонимни, защото нямат право да говорят от името на компанията.

GitLab води преговори с големите банки за бъдещото ѝ предлагане, но не е избрала коя да е водещата банка, нито е решила окончателно по кой път да поеме, допълват източниците. Компанията набра 268 млн. долара в частен кръг на финансиране през септември, което ѝ даде доста средства, с които да продължи без IPO.

"В този момент обмисляме всичките си опции, IPO или директно листване през 2020 г.“, посочва говорител на GitLab. “Искаме да станем публични следващата година, докато пазарът е готов за нас и има големи възможности и търсене на нашия продукт“.

За разлика от IPO-то, при което компаниите набират средства чрез продажбата на нови акции на инвеститори на публичния пазар, директното листване изисква само регистриране за публична компания, а след това позволява на инвеститорите да продават акциите си.

Експерти рекламират директните листвания като един по-добър начин за превръщане в публично дружество, защото компаниите могат да получат същия резултат, без да продават много нови акции. IPO-тата са свързани с големи намаления за новите инвеститори, които обичайно печелят от всеки незабавен скок на цената на акциите, докато директно листнатите книжа дебютират с базирана на пазара цена. Това ги прави като всички други акции и „почти всеки финансов актив“, коментира през октомври рисковият инвеститор Бил Гърли, един от най-големите критици на традиционния процес по първично публично предлагане.

Модерната история на директните листвания е кратка, като се имат предвид точно двата примера. Spotify пое по този път през 2018 г., а Slack я последва през 2019 г. И двете компании разполага с достатъчно капитал, че да не им е нужно да набират средства чрез IPO. Нито една от двете не беше голяма победа за инвеститорите на публичния пазар. Книжата на Spotify се търгуват малко под цената, на която приключиха първия си ден на борсата през април 2018 г., а тези на Slack са с около 40% надолу от съответното събитие през юни.

Въпреки не особено блестящото представяне, юристи, банкери и рискови инвеститори, които са най-запознати с технологичните компании, твърдят, че въпросните организации се намират в повратен момент и се очакват много повече директни листвания.

Грег Роджърс, партньор в Latham & Watkins, който е работил по предлаганията на Slack и Spotify, прогнозира на събитие на Goldman Sachs през октомври, че ще има поне пет директни листвания през 2020 г.

Същевременно повече директори на частни технологични компании се възползват от подновения фокус към процеса по първично публично предлагане, за да се консултират с банки за нещата, които харесват или не харесват около традиционната продажба на акции. Топ банкери, които искат да запазят ролята си на съветници на най-горещите компании, стават все по-гъвкави с IPO-тата, показвайки желанието си да се отклонят от пътя на традиционното предлагане.

Добри очаквания за 2020 г.

Най-голямата спирачка пред директните листвания е, че в момента не предлагат начин компаниите да набират свеж капитал, елиминирайки основната причина, поради която много организации стават публични. През ноември Фондовата борса в Ню Йорк се обърна към Комисията по ценни книжа и фондови борси да промени правилата, така че компаниите да могат едновременно да провеждат директни листвания и да набират средства. Миналата седмица обаче SEC отказа предложението.

Но за компании, които не се нуждаят от парите, дали защото генерират печалба, или са набрали свеж капитал, директното листване е особено привлекателно.

Airbnb твърди, че планира борсов дебют през 2020 г. и се смята, че тя се насочва към директно листване. През ноември Bloomberg писа, че DoorDash обмисля подобна стъпка, а миналата седмица Financial Times написа, че разработчикът на бизнес софтуер Asana се очаква също да направи директно листване.

Други имена, обсъждани за потенциални кандидати за такъв ход през 2020 г., включват компанията за облачна инфраструктура Snowflake, доставчикът на решения за бекъп на данни Rubrik и инвестиционната платформа Robinhood.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:26 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още