IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Как Google се превърна от съюзник на туристическите сайтове в мощен конкурент

Платформи като HomeToGo твърдят, че нямат избор, освен да се съобразяват с не съвсем благоприятните за тях условия на Google

20:54 | 14.10.20 г.
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;David Paul Morris/Bloomberg</em></p>

Снимка: David Paul Morris/Bloomberg

Google отдавна е един от най-големите двигатели на бизнеса на туристически уебсайтове като Expedia и Tripadvisor. Някои от тях обаче твърдят, че звеното на Alphabet е и голяма конкурентна заплаха за тях, пише Wall Street Journal.

Базираната в Берлин HomeToGo е пример за обвързването, пред което са изправени много туристически бизнеси. Сайтът за наемане на ваканционни имоти отчасти зависи от това Google да насочва хората към неговите услуги, но твърди, че бизнесът му е бил засегнат от факта, че интернет гигантът поставя поле с обяви от трети страни отгоре на страниците с резултати при търсенето на подобни места за престой.

При търсения в Google, направени миналото лято, честотата, с която хората са кликвали, когато HomeToGo е била обикновен топ резултат, са спаднали с три четвърти, когато отгоре е било позиционирано полето с обяви на Google, спрямо нивата отпреди, сочат изчисления на HomeToGo, предоставени на Wall Street Journal.

„Изведнъж Google поставя по-малко добър продукт на видно място, над всичко, а вие си мислите: Това ли е лоялна конкуренция?“, коментира Патрик Андре, съосновател и главен изпълнителен директор на HomeToGo.

Критици като HomeToGo твърдят, че тези виртуални полета и други типове специализирани продукти в търсачката все повече държат потребителите в екосистемата на Google, насърчавайки ги да ползват продуктите на гиганта, вместо да кликват върху други уебсайтове.

Google твърди, че изпраща нарастващ по обем трафик към други уебсайтове, както и че що се отнася до туристическа информация, нейната търсачка е изправена пред сериозна конкуренция от туристически уебсайтове. Говорителка твърди, че Google е разработила нови начини да показва резултати от търсенето, за да задоволи желанието на потребителите за бърз достъп до полезна информация. „Премахването на тези резултати ще създаде по-лошо преживяване у потребителите и ще изпраща по-малко трафик към туристическите компании“, посочва тя.

Антитръстовите регулатори от двете страни на океана разследват Google и други компании от Силициевата долина по обвинения, че се възползват от мащаба си, за да мачкат конкуренцията. Министерството на правосъдието в Съединените щати се насочва към антитръстово дело срещу Google, което по данни на WSJ може да бъде заведено в следващите дни. Във фокуса на този случай вероятно ще са практиките на Google, свързани с търсачката, твърдят източници на изданието, запознати със случая.

Главният антитръстов регулатор в Европейския съюз обяви, че Google трябва да плати над 9 млрд. долара глоби. Това се случи след обвиненията на сайтове за пазаруване, че компанията е изтласкала надолу техните резултати в търсачката със своето поле за продуктови реклами. Google обжалва решенията. Властите в ЕС твърдят, че сега разследващите разглеждат как компанията използва данните, които събира, и са получили жалби от други компании, включително HomeToGo.

Google посочва, че нейните продукти, включително рекламните полета, са в полза както на потребителите, така и на други бизнеси. В публикация в блога си, посветена на проблемите с конкуренцията, компанията пише, че нейните „продукти увеличават избора и разширяват конкуренцията“ и „изравняват условията за малките бизнеси навсякъде“.

Туристически агенции и агрегатори отдавна зависят от Google, за да изградят бизнеса си. Освен това колективно харчат милиарди долари годишно за реклама на своите услуги в търсачката. Но почти през цялото това време те се оплакват, понякога на регулаторите по конкуренцията, че Google несправедливо ги потиска.

През 2011 г. интернет компанията пусна собствен инструмент за търсене на полети, след като придоби фирма за туристически софтуер. По-късно започна да добавя възможности за намиране на хотели и за правенето на резервации. През 2018 г. компанията започна да показва и места за настаняване през собствения си инструмент за резервации, а миналата година ги раздели в отделни полета при търсенето. Офертите за хотели на Google са платени реклами, а предложенията за наем на ваканционни имоти в момента са безплатни.

Последна актуализация: 08:06 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още