Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Knowledge Сity: Анализът на данни е ключов фактор при развитието на умния град

В София има огромно количество данни, които се произвеждат, но които не се обработват, смята Любо Георгиев, директор на Софияплан

Knowledge Сity: Анализът на данни е ключов фактор при развитието на умния град

Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

Цифровизирането на процесите и обработката на данни подкрепя усъвършенстването на градовете, каза Васил Димитров, изпълнителен директор на ДСК Мобайл, по време на първото издание на конференцията Knowledge Сity на Investor.bg, която беше излъчена на живо в новата стрийминг платформа Investor Media PRO.

По неговите думи умните градове и градската инфраструктура могат да бъдат развити в много направления.

Димитров изтъкна ролята на високата скорост при картовите разплащания, свързани с обществения транспорт и паркирането в градска среда. Нуждата от бързи трансакции води до разработването на различни модели от страна на Visa и MasterCard.

„Една трансакция в градска среда трябва да бъде обработвана в рамките на половин секунда. Новите платежни карти се превръщат в превозен документ, което елиминира необходимостта от хартиен носител“, посочва Димитров. „Нашата цел е да се премине изцяло от плащане в брой към безкасови разплащания“, добави той.

Според него хартиеният билет, който се използва в градския транспорт, не предоставя почти никаква информация на транспортните оператори. „Не става ясно къде има нужда от допълнителни превозни средства, а фактът, че хората в София живеят в един квартал и работят в друг, също не се отчита“, изтъкна Димитров. 

Още по темата

Анализът за използването на транспортните услуги от точка до точка е концентриран само върху малка част от трафика, добави той.

„В София тече проект по внедряване на нова билетна платформа още преди коронакризата“, заяви Димитров, допълвайки, че пандемията е подчертала нуждата от неговото прилагане.

„Освен участието на транспортните оператори, е необходимо да се осигурят инженерни екипи за изграждането на нужните инсталации, видео заснемане в превозните средства, което може да осигури защита на специализираните терминали срещу вандалски действия“, споделя още директорът на ДСК Мобайл.

Според Любо Георгиев, директор на Софияплан, общинско предприятие, което отговаря за пространственото и стратегическо планиране на Столичната община, темата за дигитализацията, както и за въвеждането на технологиите в управлението на градската динамика, е добре засегната във визията на София.

Участниците в студиото

„С тази визия са се ангажирали както бизнесът, така и градската администрация“, изтъква Георгиев, добавяйки, че темата е особено актуална по отношение на здравеопазването и новите технологии.

По неговите думи София не се развива с една скорост. „Има много места в столицата, които са по-богати и се развиват по-бързо от други. Високите технологии представляват част от решението за развитието на София“ с една скорост, добавя Георгиев.

По отношение на високите технологии той посочва, че те се възприемат на лично ниво, но хората не осмислят ефекта им, който имат върху ежедневието и това води до създаването на конспиративни теории.

„Човек е производител на данни, от които много институции се интересуват“, подчертава Георгиев. Според него освен технологичният аспект на умния  град трябва да се обърне внимание и на това какви данни бихме искали да предоставим на света около нас.

На ниво България движението на данните е слабо, като се отчита недобър обмен между различните държавни и публични звена, споделя Георгиев.

„Има какво да се направи по въпроса – да се създават един вид договорки, доверие между телекомите и публичните институции при предоставянето на данните“, добави директорът на Софияплан.

Той изтъкна, че в София има огромно количество данни, които се произвеждат, но които не се обработват. „Само чрез анализ на тенденциите могат да се предотвратят проблеми“, добави Георгиев, подчертавайки необходимостта на взаимодействие между бизнеса, общината и държавата.

Във връзка с интегрирането на 5G мрежата Мартин Филев, мениджър „ICT решения и иновации“ в А1 България, заяви, че градският транспорт има огромна нужда от мрежа с ниска латентност.

По неговите думи 5G технологията ще понижи разходите при обработката на големи масиви от данни, която в момента се извършва локално. „За да не се налага инсталирането на допълнителен хардуер за обработка и пренос на данни, мрежата позволява директно изпращане на данните в дата центровете“, посочва Филев. „Скоростта на 5G мрежата е десетина пъти по-голяма от тази на 4G“, добавя той.

Във връзка с обработката на данни Филев посочва, че А1 България вече подготвя анализи и доклади чрез изкуствен интелект върху събраните данни от общините. „Идеята е да представи доклад, в който да посочим какво може да бъде променено, какви мерки да бъдат взети, за да се постигнат съответните оптимизации“, сподели Филев.

По отношение на интелигентните домове Димитър Димитров, изпълнителен директор на Allterco, изтъкна, че съществуват три модела на сигурност при автоматизацията на един дом. Първият е свързан с мониторинга, когато може да се предотвратят сериозни щети върху имота като пожар или изтичане на газ. Вторият е насочен върху защитата на дома от външно посегателство чрез внедряването на сензори за движение. Третият метод се фокусира върху битови инциденти като забравен котлон.

 

Още по темата

Наличието на подобни автоматизирани системи предизвиква интереса на застрахователните компании на запад, като много от тях са склонни да предложат по-добри условия за застраховка.

В тази връзка Европа надминава САЩ по интегриране на системите за умни домове, въпреки че се очаква силен растеж до края на годината на американския пазар, посочи Димитров. Според него политиката на президента Джо Байдън в подкрепа на зелената енергия допълнително ще подкрепи бизнеса на Allterco.

Масовото навлизане на дронове в градска среда предстои в следващите няколко години. С помощта на тази технология могат да се решат редица проблеми, сред които трафикът и сигурността, сподели от своя страна вицепрезидентът на Smart City и IoT от Deutsche Telekom Андраш Фазакаш.

По отношение на въздушните таксита той смята, че е нужна още работа в тази посока, преди да се стигне до масовата реализация на този тип транспорт.

„Необходимо е да се реши въпросът със зареждането на летящите превозни средства, тъй като те не могат да летят на далечни разстояния“, изтъкна Фазакаш.

Водещият на форума Бойчо Попов

По думите му следващият голям скок по отношение на „поумняването“ на градовете са свързаните автомобили.

„В средно голям град всяка сутрин хората създават огромен трафик, защото търсят места за паркиране. Това представлява проблем от гледна точка на замърсяването, шума и загубата на време. Ето защо трябва да решим проблема възможно най-бързо и в следващите 2 – 3 години да отбележим голям напредък“, коментира Фазакаш.

Според него един град става умен, когато се работи по намалението на разходите на енергия и на трафика с умни решения. Той дава за пример Барселона, където са създадени регулации, които предотвратяват появата на проблеми.

Knowledge City се провежда с подкрепата на Алтерко, A1, Риск Инженеринг, TollPass, Банка ДСК, Интерком Груп и Явор, Леново България.

По статията работиха: автор Аспарух Илиев, редактор Десислава Попова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (2)

2
 
1
 
2
преди 1 година
Не може един град да е УМЕН, а къщите му да са пред рухване и да паднат при първото земетресение от пета степен, улиците му да са на дупки и на всеки ъгъл да извира вода от спукан водопровод.Такъв град не само изобщо не е УМЕН - или СМАРТ СИТИ, ами е и доста ГЛУПАВ - тоест - СИЛИ СИТИ.Вместо за СМАРТ Град по-добре да се говори за ДЕЙТА Град, за каквото всъщност става дума - град с бърз обмен на ДАННИ. Да, ОК, но само Дейта-Обменът на прави един град УМЕН. Можем да говорим за 100% УМЕН ГРАД, ако построим едно изцяло ново Сити от Базалтов Композит - https://basalt-fiber-composite.alle.bg , в полето на север от София - с предварително планиране, улична регулация, парцелиране и изграждане на няколко етажа подземна Инфраструктура - Метро и/или Ултразвуков Влак - flytrain.alle.bg , канализация, проходими инсталационни колектори, тунели за снабдяване, скоростни асансьори и т.н. - и чак след това да строим сградите.https://smartcity.alle.bgНека се има в предвид, че почти целият Център на София, строен преди войната по технологията Пруски Свод, ще рухне при едно земетресение от 5,5-6 по Рихтер, каквото се очаква съвсем скоро.Относно летящите коли и дронове въпросът с горивото е решен - втечнен МОН Gas. - https://flycar.alle.bg , https://drones.alle.bg Възможен (и вероятно по-добър) вариант е и Газова Турбина, захранвана с ИФО (водно-емулгиран аерозол на растително масло ) - https://biodizel.alle.bg
2
 
0
 
1
преди 1 година
Не може един град да е

Още от Анализи
Неволите на Snap повлякоха надолу всички технологични акции