Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Най-важните технологични новини от България за 2018 г.

Телекомите претърпяха най-големите промени през последната година

Най-важните технологични новини от България за 2018 г.

Снимка: Pixabay

2018 г. е почти история. Вижте кои са най-значимите събития и тенденции от политическия и икономически живот в България и по света през последните 12 месеца в специалната секция на Investor.bg "Икономиката през 2018 г.".

2018 г. беше наситена с интересни новини от българския технологичен пазар. Телекомуникационните играчи сякаш се отличиха с най-сериозни и особено ключови за пазара решения през тази година. Докато телекомите по света вече са обхванати от 5G треската и вълненията около опасенията от китайски шпионаж, у нас се случиха едно мащабно ребрандиране, придобиване и насочване към нови пазари.

Теленор излезе от българския пазар

“ Една от най-интересните новини за последните 12 месеца беше излизането на норвежката Telenor Group от пазара на Централна и Източна Европа и продажбата на местния им клон”, коментира пред Investor.bg Никола Балов, създател на технологичния блог nixanbal.com.

Още в края на март норвежкият телекомуникационен концерн подписа споразумение, с което продаде активите си в региона на PPF Group. Сделката беше на стойност 2,8 млрд. евро. Telenor Group се отказа от предприятията си в Унгария, България, Черна Гора и Сърбия.

По думите на Момчил Карабулев, главен редактор на сайта mobilebulgaria.com, у нас пристига “инвеститор с амбициите да създаде нов европейски телеком със средни размери”.

“За момента не виждаме сериозно раздвижване и промени около придобития от чешката PPF Group Теленор”, категоричен е Балов. В действителност телекомът все още носи името Теленор България, тъй като по договор има право да го задържи известно време.

Начело на бизнеса у нас застана Джейсън Кинг, който има над 20 години опит в индустрията. Теленор все още прави бавни крачки напред след придобиването, но през ноември обяви, че пуска собствен онлайн магазин, наречен “Купи онлайн”

“За тези няколко месеца от финализирането на сделката не се усети съществена промяна, така че ще видим какво ще донесе 2019 г.”, обобщава Момчил Карабулев.

Въпреки това излизането на Telenor от нашия пазар не донесе положително усещане - пореден инвеститор пожела да излезе от България.

“Винаги е неприятно, когато стратегически телеком напуска страната”, коментира създателят на технологичния блог TodayTech Павлин Луканов.

Мтел стана А1

Още през септември 2017 г. научихме, че Telekom Austria Group планира да ребрандира операторите си в различните страни, в които оперира, в това число и в България. Това стана факт в края на май тази година. Последва мащабна рекламна кампания, както и ходове, които наблюдаваме и при другите големи телекомуникационни играчи по света - активно насочване към дигиталните услуги.

“А1 започна да предлага финансови услуги като кредитна карта и дигитален портфейл за разплащания чрез телефона, стартира собствен гейминг турнир и дори лансира конкурираща Spotify музикална услуга”, коментира Никола Балов.

От май месец досега А1 показа, че действа смело в посока диверсифициране на бизнеса, а пред The Inflight Magazine главният изпълнителен директор на компанията разкри, че през 2019 г. А1 ще ни предложи още един спортен канал.

Същевременно се мисли активно за създаване на собствена видео стрийминг услуга в България и потенциални инвестиции в местно съдържание. Според Момчил Карабулев А1 не желае да разчита само на традиционните си мобилни услуги, ето защо залага на диверсификация. След тези силни заявки, остава да видим какво ще ни поднесе компанията през следващите 12 месеца.

VIVA SMART

Докато А1 се насочи предимно към развлекателните предложения, Vivacom акцентира на своите решения за умни градове.

“Третата ключова новина от телеком пазара за мен е лансирането на платформа VIVA SMART на VIVACOM, с която операторът обедини всички свои решения и услуги от сферата на интернет на нещата (Internet of Things - IoT), коментира Балов.

По думите му компанията показва “ясни амбиции” да се развива в сферата на решенията за умни градове, центровете за данни и умното образование. На този етап телекомът има проекти в над 30 града в България.

“В това число влизат системи за видеонаблюдение, пилотен проект за умен паркинг в Бургас и такъв за умно сметосъбиране в столицата”, допълва Никола.


Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Анализи
Застрашават ли Amazon и Google конкуренцията?