IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Отчетите на Amazon и Apple - сигнал за един не особено щастлив празничен сезон

Проблемите с доставките и по-високите разходи за работна ръка ще натежат върху бизнеса на двата гиганта

16:52 | 03.11.21 г. 1
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg L.P.</em></p>

Снимка: Bloomberg L.P.

Американските технологични гиганти Apple и Amazon.com отчетоха разочароващи тримесечни резултати – знак, че кризата с глобалните вериги на доставки засяга дори най-големите компании в света, изтривайки стотици милиарди долари от общата им пазарна капитализация, пише Bloomberg.

Amazon, най-голямата компания за онлайн търговия в света, заяви, че цялата ѝ печалба за четвъртото тримесечие ще бъде заличена поради скока на разходите за работна ръка и изпълнение на поръчките. Междувременно Apple заяви, че е загубила приходи за 6 млрд. долара, защото не може да отговори на търсенето на своите продукти, като може да загуби повече през следващото тримесечие.

Но заедно технологичните гиганти отправиха ясно послание към инвеститорите: този празничен сезон ще бъде труден. Докато икономиката излиза от най-лошата пандемия от столетие, доставянето на достатъчно продукти до потребителите е огромно предизвикателство за почти всички.

„Със сигурност ще бъде тежък празничен сезон“, коментира Туна Амоби, анализатор в CFRA Research.

За третото си тримесечие Apple отчете по-ниски приходи от очакваното, което изпрати цената на акциите ѝ с 3,8% надоли преди началото на борсовия ден в петък. Стойността на книжата на Amazon се понижи с близо 5 на сто.

Главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук каза на инвеститорите, че приходите от продажби щяха да бъдат с 6 млрд. долара по-високи, ако нямаше проблеми с доставките, най-вече недостиг на чипове.

Дефицитът засяга „повечето наши продукти“, сподели той при представянето на финансовия отчет на компанията. „Търсенето е много голямо“.

Apple има куп нови устройства, които трябва да насочи към потребителите преди празниците – период, който се очакваше да генерира рекордни продажби. В допълнение към новите модели iPhone Apple пусна нови умни часовници, iPad, Mac и други устройства.

Проблемите с веригите на доставките ще направят много от тези продукти трудни за намиране. Кук очаква проблемът да надхвърли 6-те млрд. долара, колкото костваше на компанията през последното тримесечие.

Американската компания не даде официална прогноза за текущото тримесечие, но анализатори очакват приходите да достигнат 120 млрд. долара. Apple твърди, че всичките ѝ устройства, с изключение на iPad, ще запишат растеж на годишна база през тримесечието. Проблемите с доставките ще са твърде големи, за да може и iPad да постигне повишение, твърди Кук.

За Amazon подготовката за празниците ще бъде скъпо начинание. Компанията предупреди Wall Street, че ще трябва да похарчи милиарди долари за наемането на работници, за заплати и за по-бързото насочване на отчасти празните камиони към различни дестинации, просто за да се увери, че проблемите с веригите на доставките няма да провалят напълно празничния сезон за пазаруване.

Големите разходи могат да изтрият печалбата на Amazon за последните три месеца на годината, твърдят директори. Освен това компанията отчете приходи и печалба за третото тримесечие, които се оказаха под прогнозата на анализаторите. Цената на акциите на гиганта се понижи с 4% по време на следборсовата търговия след представянето на отчета.

За тримесечието, завършващо в края на декември, Amazon очаква приходите ѝ да бъдат между 130 млрд. и 140 млрд. долара. Прогнозата е по-ниска от тази на анализаторите. Оперативната печалба може да е нулева, твърди Amazon, голямо отстъпление за компания, която печелеше милиарди долари всяко тримесечие от началото на 2018 г. насам.

Резултатите отразяват първия отчетен период под ръководството на новия главен изпълнителен директор Анди Джаси, който зае поста на Джеф Безос през юли. От началото на годината цената на акциите на Amazon нарасна с 5,8%, а ръстът е по-нисък от този на широкия пазар, след като потребителите, които се насочиха към рекордни онлайн поръчки по време на пандемията, започнаха да се връщат към пазаруването във физически магазини, към посещения на ресторанти и пътувания.

Amazon подсказа, че по-бавният растеж на приходите от продажби и големите разходи в области като заплатите и новите складове ще се запазят до края на годината.

Инвеститорите се надяваха, че условията ще се подобрят след недобрата прогноза, която Amazon даде през юли, твърди Джон Томлинсън, директор проучвания в M Science.

“Хората се надяваха, че това тримесечие ще е дъното“, твърди Томлинсън, визирайки периода до 30 септември. „Случаят изглежда не е такъв. Част от предизвикателствата, които ни споделиха, не се влошават, но нещата не изглеждат и много по-добре“.

Но компанията има тайно оръжие в лицето на Amazon Web Services – нейното звено за облачни услуги, което носи по-голямата част от приходите ѝ. Този бизнес отчете 16,1 млрд. долара приходи от продажби, като ръстът им е с 39% на годишна база. Това е подразделението, което записва най-бърз растеж от началото на 2019 г.

Проблемите на Apple бяха далеч по-лесни за предвиждане, твърди Майкъл Пачтър, анализатор в Wedbush Securities. Хората искат специфични продукти, а Apple не може да ги направи достатъчно бързо, за да отговори на търсенето, допълва той.

Предизвикателствата на Amazon, от своя страна, подсказват колко много фактори допринасят за нарастването на разходите, смята Пачтър.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 04:47 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 3 rate down comment 1
дядя Вова
преди 2 години
Отчетите на Amazon и Apple - сигнал за един не особено щастлив празничен сезон >> Изпадахте в оргазъм от светлото бъдеще? А?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още