Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Предупреждението на Apple закъсня с години

Компанията би трябвало да е наясно с пазарните тенденции, но въпреки това дълго отричаше да има проблем

Предупреждението на Apple закъсня с години

Снимка: Архив Ройтерс

Оптимистичната история за бизнеса на Apple с iPhone се разпада пред очите ни. Късно снощи компанията сви прогнозата за приходите си за първото фискално тримесечие, което приключи през декември.

Apple обвини забавянето на китайската икономика и търговския спор между Пекин и Вашингтон за по-лошите от очакваното продажби в региона, който включва Китай, Тайван и Хонконг. Технологичният гигант твърди, че приходите му за първото тримесечие се очаква да спаднат с 5 на сто спрямо година по-рано. Но всъщност Китай може би се превръща в удобно извинение за компании, чиито продажби поемат надолу, пише в свой анализ Bloomberg.

Но това не е всичко. В необичайното писмо на Apple до инвеститорите главният изпълнителен директор Тим Кук посочва нещо, което трябваше да каже преди години: бизнесът с iPhone се е превърнал в по-маловажен заради промените на пазара на смартфони и в потребителското поведение. Това би трябвало да е лесно за прогнозиране от всеки, който се намира извън балона на Apple. Директорите не успяха да изпълнят задължението си да предупредят инвеститорите навреме за всичко това.

В писмото си Кук твърди, че на някои утвърдени пазари извън Китай покупките на нови модели iPhone “също не са толкова силни, колкото смятахме, че ще бъдат“. Компанията отдава това на икономическата слабост на някои държави, но и на други фактори, включително, че хората задържат старите си телефони по-дълго. В същото време мобилните компании спират субсидиите, което покачва цените на устройствата на Apple, а потребителите се възползват от по-евтината опция за смяна на батерията, вместо да купят по-нов и по-добър iPhone.

В допълнение Кук пише, че икономическите условия са забавили икономиката на Китай през втората половина на 2018 г. и покупките са били засегнати от търговската война между САЩ и Китай. Тук Apple също пропусна да предупреди навреме инвеститорите.

Още по темата
Преди два месеца Кук заяви, че бизнесът на Apple в Китай е „много силен“, дори на фона на признаците за икономическо забавяне и месеците, в които търговската война влезе във всички заглавия в медиите. Той не спираше да повтаря на инвеститорите, че смята, че САЩ и Китай ще решат търговския си спор и не даде индикации, че купувачите са повлияни от геополитическите вълнения. Възможно е през последните няколко месеца икономическите условия в Китай, Тайван и Хонконг да са изненадали Apple, но директорите не подсказаха изобщо, че може да има някакъв проблем в региона.

Също така е възможно условията в Китай да са се променили бързо, но тенденциите на пазара на смартфони не са нищо ново. Защо тогава Кук не каза нищо по-рано?

Компаниите за телефони в САЩ и на няколко други големи смартфон пазара от години се опитват да спрат да предлагат на хората iPhone на изкуствено ниска цена от 200 долара, както в по-ранните години на продукта. Този фактор, плюс не толкова по-драстичните промени в iPhone или в други смартфони и ръста на цените на някои нови устройства, накараха хората в САЩ да задържат телефоните по средно над три години спрямо около 2 години през 2014 г., твърди консултантът Читан Шарма. Досега Apple продаваше по-голямата част от новите си телефони на хора, които вече имат нейни устройства.

Тази тенденция се наблюдава от години. Но при всяка възможност Кук отхвърляше въпросите дали промените в цикъла на смяна на телефоните ще засегне приходите на Apple.

По време на обявяването на финансовите резултати на Apple през август един от анализаторите попита Кук дали компанията ще може да продължи да продава повече бройки iPhone след няколко години на фона на застоя на пазара на смартфони. Кук заяви увереността си, че Apple може да продаде повече телефони на хора, които вече притежават iPhone, отколкото на тези, които имат конкурентни устройства или такива, които никога не са имали смартфон. Това е отговор, идващ директно от 2015 г., когато всичко, което Кук каза, беше вярно. Но то вече не е и Кук трябва да знае това.

По статията работиха: Елена Кирилова, редактор Виктория Тошкова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (21)

   1| 2| 3    
0
 
5
 
21
преди 1 седмица
Няма профилна снимка
Никъде не прочетох лидершита да поема вина за ситуацията. Изброиха всички възможни причини за слабите продажби само не и основната. Липса на иновации. Потребителите вече не купували толкова често. Ами как да купят като ви усетиха номерата че им заразявате старите модели със софтуер който умишлено ги забавя, а новите са същите боклуци със стилно гейски "тънка" батерия което гарантира амортизация след 1.5 години при ежедневно зареждане, а най-голямата ви иновация е по заоблени икони.
0
 
5
 
20
преди 1 седмица
Няма профилна снимка
ес три е баш иронизатор тъдява, много първосигнално му скачате ;)

то така и требе де, и тоя форум стана само за бъзикни ...
0
 
6
 
19
Lemon's до: s3
преди 1 седмица
Не на депутатите са VERTU питай Лъчо лечителя, какъв език беше изплезил в очакване да го вземе в Шеретон :)
4
 
6
 
18
khao до: pioner
преди 1 седмица
Няма профилна снимка
така ли, аз си мислех че ги правят зада може топ мениджмънта да боцне добри бонуси :) ... но може и да съм се объркал :)
3
 
8
 
17
khao до: pioner
преди 1 седмица
Няма профилна снимка
така ли, аз си мислех че ги правят зада може топ мениджмънта да боцне добри бонуси :) ... но може и да съм се объркал :)

Още от Анализи
Как Uber се превърна в скучна компания?