IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Провал за европейския дигитален данък

Заради критични гласове от някои държави ЕС не може да стигне до единно решение за облагането на Google, Amazon и Facebook

08:32 | 13.03.19 г. 4
Автор - снимка
Създател
<p>
	Снимка: Pixabay</p>

Снимка: Pixabay

Опитът за въвеждане на европейски дигитален данък за корпорации като Google и Facebook се провали. Френско-германското компромисно предложение за данъчно облагане на приходите от онлайн реклама не бе прието в резултат на съпротивата на някои финансови министри от Европейския съюз (ЕС) във вторник в Брюксел, предава DPA.

Имаме фундаментални опасения, заяви румънският финансов министър Еуген Теодоровичи. Понастоящем Румъния е председател на Съвета на ЕС. Страната предпочитала да се намери глобално решение.

Преди това Германия и Франция се опитаха да наложат спорния цифров данък в Европа в една променена версия. Те призоваха за данък от 3% върху приходите от онлайн реклама, който следва да се прилага от януари 2021 г. нататък. Предпоставка за това е, че междувременно не бе намерено решение на ниво Организация за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР).

Първоначално Европейската комисия предложи по-всеобхватен вариант. В началото на 2018 г. комисията предложи да се въведе данък от 3 на сто от приходите на всички интернет компании с годишни продажби от най-малко 750 милиона евро или онлайн продажби от най-малко 50 милиона евро в Европа. Трябва обаче да се разглежда не само онлайн рекламата, но и продажбите на потребителски данни.

Поддръжниците на въвеждането на данъци за интернет гигантите изтъкват, че те имат големи печалби в ЕС, но плащат по-малко данъци от традиционните компании. По оценка на ЕК традиционните компании плащат данък печалба от 23 на сто спрямо 8 до 9 на сто при интернет компаниите. Някои фирми плащат малки данъци или изобщо не плащат. Идеята на данъка е да удари големи американски компании като Google, Amazon и Facebook, които регистрират покачващи се приходи, но минимални печалби в Европа. От ЕК се надяват по този начин да влязат допълнително 5 млрд. евро в европейската хазна годишно. Данъкът би била временна мярка, докато държавите от Г20 и ОИСР изготвят международни правила за данъците върху гигантските дигитални компании.

Решението изисква подкрепата на всичките 28 страни членки, а някои от тях, най-вече малки страни с ниски данъци като Ирландия, печелят от отчитането в тях на печалбите и онлайн продажбите на интернет компаниите от потребители в други страни.

Налагане на данъците там, където се осъществява потреблението, може да окаже дългосрочно въздействие върху данъчното облагане на всички компании, каза финансовият министър на Ирландия Паскал Донахю. В допълнение, голяма част от индустрията вече е дигитализирана, цифровите компании не могат да бъдат разделени ясно, пояснява той. В Ирландия, освен всичко друго, е и централата на Facebook за Европа. Съпротива идва също така и от страна на Швеция и Дания.

Няколко страни от ЕС, които подкрепят предложението, вече са въвели национални цифрови данъци, включително Франция, Испания и Австрия. Това обаче не би било оптимално, тъй като би довело до разцепване на вътрешния пазар на ЕС и до увеличаване на административната тежест за предприятията, заяви еврокомисарят по икономическите въпроси Пиер Московиси. В същото време обаче според него трябва да се засилят усилията на международно равнище, например в рамките на ОИСР и Г-20.

Не е възможно някои компании да плащат почти никакви данъци, дори и в родните си страни, каза от своя страна германският федерален финансов министър Олаф Шолц.

През миналата година Германия и Франция предприеха инициатива в ОИСР за въвеждане на общо минимално данъчно облагане на корпоративните печалби. Казано с прости думи, моделът може да сработи по следния начин: ако една компания прехвърли печалбата си в страна, където тя е обременена само с ниска данъчна ставка под определено ниво, тогава властите в страната на произход ще имат право да съберат разликата до минималния праг от компанията майка.

Това предложение заслужава по-задълбочено преглеждане, пояснява Швеция, която преди това беше много критична спрямо дигиталния данък на ЕС. До 2020 г. се очаква напредък и в международен план.

Въпреки това предложението на Комисията остава на масата, каза Московиси. „Ние не го връщаме". По-скоро то може да служи като план за националните данъчни модели и да оформя дискусиите на международно равнище, поясни комисарят. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:47 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

4
rate up comment 4 rate down comment 0
khao
преди 5 години
ЕС трябва да забрани таргетираната реклама като нарушаване на личното пространство, тя е нищо поече от един спам !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 6 rate down comment 1
Blueberry
преди 5 години
Що се излагаш бе, ПИЧ? Не четеш ли, че към момента или плащат мижави данъци или изобщо не плащат! Не бъде американска ***.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 0 rate down comment 5
ПИЧ
преди 5 години
Инвестор, кажете какво е казал и каква е била позицията на Българския финансов министър- Горанов - той за подобен данък ли ?Браво на Румънски министър че се е опълчил. За какво са им още данъци - на държавите , знаем че правителствата лошо управляват парите и лошо(неефективно) харчат парите.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 2
Blueberry
преди 5 години
Ех, Европо, земьо американска! И един пиклив данък не можете да им наложите!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още