Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Това е светът на Google и ние живеем в него

Прекарваме часове на ден, комуникирайки си с Google, дори и да не го осъзнаваме

Това е светът на Google и ние живеем в него

Снимка: Simon Dawson/Bloomberg

Преди 20 години за първи път написах Google.com в уеб браузъра ми. Зареди ми поле за търсене и бутони. Написах каквото ме интересуваше, скролнах през резултатите и кликнах на един сайт.

Уау, помислих си. Минималистичният дизайн на Google беше свежа алтернатива на други търсачки по това време. Помните ли AltaVisa, Yahoo! и Lycos, които ни приветстваха с купища реклами и линкове към новини? Нещо повече, Google изглеждаше, че показва по-актуални и адекватни резултати, пише Браян Чен за The New York Times.

Цялото преживяване отне само няколко секунди. След като открих линка, от който се нуждаех, бях приключил с Google.

Още по темата

Две десетилетия по-късно моят опит с Google е значително по-различен. Днес, когато търся нещо, прекарвам много повече време във вселената на интернет компанията. Ако търся шоколадови парченца (за готвене) например, виждам реклами на шоколадови парченца, които се появяват в горната част на екрана, последвани от рецепти, които Google е събрала от мрежата, следвани от Maps и Google Reviews за близки пекарни, последвани от видеа в YouTube за това как да си приготвя шоколадови бисквитки. (YouTube, разбира се, е собственост на Google).

Не става дума за това, че прекарвам повече време в търсачката на Google. През годините компанията от Силициевата долина е превърнала търсенето на нещо онлайн в такава технологична империя, че се е прокраднала в дома ми, в работата ми, в моите устройства и на още куп места. Тя се е превърнала в технологичен бранд, който доминира живота ми, а вероятно и вашия също.

На моя iPhone използвам приложения на Google за фотоалбуми и карти, както и инструменти като календар, имейл и документи. На компютъра и таблета, различните уеб браузъри, които имам, са с търсачка Google по подразбиране. За работа използвам Google Finance, Google Drive, Google Meet и Google Hangouts.

У дома Google също е навсякъде. Моята камера за сигурност Nest е направена от Google. Гласова услуга на същата компания е свързана със звънеца на входната ми врата. За да се науча как да поправя улук, наскоро гледах видеа за ремонти в YouTube. В онлайн картите си Google също така има снимки на дома ми, направени от космоса и от оборудвани с камери коли.

По неофициалната ми оценка прекарвам поне по седем часа на ден в свързани с Google продукти.

Този мащаб доведе компанията до критичен момент. Наскоро Министерството на правосъдието в Съединените щати заведе дело срещу компанията за антиконкурентни практики. Това е най-значимото антитръстово дело от американското правителство срещу технологична компания от десетилетия. Сегашният случай се фокусира върху търсачката на Google и как се предполага, че създава монопол чрез ексклузивни бизнес договори и споразумения, които пречат на конкурентите.

В туит Google написа, че делото е “дълбоко опорочено“. Компанията допълни: „Хората използват Google, защото избират да го правят, не защото са принудени или не могат да намерят алтернативи“.

За Габриел Уайнберг, главният изпълнителен директор на DuckDuckGo, която предлага фокусирана върху поверителността търсачка, това, което преживявам с Google, е отдавна планирано.

„Не мисля, че това е случайност“, посочва той. „Те използват различните си продукти, за да запазят доминацията на основния си пазар – търсачките“, посочва той.

Това струва неприкосновеността на данните на много от нас, твърди Уайнберг. По думите му Google събира големи обеми от информация за нас през своите продукти, което ѝ позволява да сглобява подробни профили на нашето поведение и интереси.

Ето защо през 2012 г. Уайнберг къса с Google и прочиства акаунтите си. „Трябваше да разбера последиците за поверителността от изграждането на масивни профили за хората, и огромната вреда от това“, коментира той.

Но Джеф Джарвис, професор в Craig Newmark Graduate School of Journalism и автор на книгата „What Would Google Do” за възхода на компанията, твърди, че все още има още достатъчно пространство извън света на Google. Има поне едно нещо, за което не ползваме Google – социалните мрежи, където залагаме на Facebook и TikTok. Изкуственият интелект, дори от типа на този, който Google разработва, все още е доста неинтелигентен, посочва той.

„Интернет все още е много, много млад“, коментира Джарвис.

За да тествам този аргумент, реших да каталогизирам присъствието на Google в животите ни. Ето какво излезе:


Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Анализи
Конкурентите на Huawei стават все по-смели, докато тя се бори с проблеми