Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Защо Apple трябва да направи революция в цифровата икономика?

Компанията притежава нужната философия, за да се отправи по този стръмен, но важен път

Защо Apple трябва да направи революция в цифровата икономика?

Снимка: Архив Ройтерс

Когато Стийв Джобс представи iPhone през 2007 г., той твърдеше, че това е революционен продукт, който ще промени всичко. Хиперболата, разбира се, беше част от реториката му. Но десетилетие по-късно може да се каже, че Джобс е бил прав, макар и не по начина, по който си го е представял, пише в свой анализ Financial Times.

Представянето на новия iPhone X в Купертино миналата седмица отново подчертава в какъв феномен се е превърнал смартфонът. При продадени над 1 млрд. устройства, iPhone вероятно е най-печелившият продукт в историята, помагайки на Apple да се превърне в най-високо оценяваната публична компания в света.

Но както Браян Мърчант обяснява в книгата си „The One Device, The Secret History of the iPhone”, смартфонът се е развива по начини, които Джобс не е предвиждал. Основната му цел е била да преосмисли телефона, като постави iPod и уеб браузър в него. Но последвалото раждане на App Store даде тласък на растежа на iPhone и създаде изцяло нов сектор на икономическа дейност. Приложението победител на iPhone се оказа онова, което събира в едно други приложения.

Още по темата

Постижението на Apple беше, че постави суперкомпютър в джоба на всекиго и позволи на другите да разберат как да го използват. Apollo Guidance Computer, който помогна на човека да стъпи на Луната през 1969 г. съдържаше 12 300 транзистор. IPhone 7 има 3,3 млрд. По думите на Мърчънт този суперкомпютър в iPhone се превърна в „основният инструмент на модерния живот“.

Икономиката на приложенията роди цяло поколение компании в Силициевата долина, като Uber, Instagram, Snapchat и Airbnb, като даде допълнителни оръжия в ръцете на социални мрежи като Facebook. Като добавим конкурентните екосистеми от приложения, като Android на Google и китайските общности около суперприложенията, AppAnnie оценява, че потребителите ще свалят общо 197 млрд. приложения тази година. Броят им ще нарасне до 353 млрд. до 2021 г. според компанията.

Експлозията в потреблението на приложения доведе до засилване на личната комуникация, удобства за потребителите и развлечения по заявка. Вече не е възможно тинейджър, притежаващ смартфон, да се оплаче, че е отегчен.

Но тази технологична революция си има и цена от гледна точка на икономическите предизвикателства, масовото разсейване и сриването на неприкосновеността на личния живот. В Европа, където има склонност гражданските права да са ориентирани към удобството на потребителите, преобладава друго усещане. Тук американските технологични компании понякога са представяни като вампири колониалисти, които изпиват всички данни от европейските потребители, свеждайки ги до проста рекламна аудитория.

Европейският съюз (ЕС) реагира, като се зае с част от американските технологични гиганти от гледна точка на конкуренцията и прие Общ регламент за защита на личните данни, който ще влезе в сила следващата година. Европейската комисия (ЕК) оценява, че до 2020 г. стойността на личните данни на гражданите ще достигне 1 трлн. долара, което е близо 8 на сто от БВП на ЕС. Установено е, че този ценен ресурс трябва да се използва по-отговорно.

Докладът, финансиран от ЕС, който беше публикуван в понеделник, очертава план за възстановяване на дигиталния суверенитет чрез създаването на алтернативна екосистема от данни. Планът Decode описва как отделните потребители, компании и общности ще се възползват от създаването на истинска икономика на споделянето и общи данни. Decode ше тества методологията си в рамките на пилотни проекти в Амстердам и Барселона през следващите две години.

Така например Decode ще помогне на общината в Амстердам да работи с платформата FairBnB за предоставяне на краткосрочно настаняване на посетителите, които реинвестират печалбите си в местни инициативи. Става дума за отговор на Airbnbr, която е обвинена в тласкане на наемите нагоре и липса на данни за домакините, което пък нарушава местните закони. Би било чудесно, ако такива проекти процъфтяват и Европа се превърне в пионер в тази форма на използване на данните. Потребителите по света, включително в САЩ, ще ги подкрепят.

Но Европа е пълна с труповете на грандиозни проекти, които са загинали на пазара. Помните ли как някогашният френски президент Жак Ширак искаше да създаде Quaero, за да се справи с Google? За съжаление подкрепената от държавата търсачка се загуби някъде по пътя.

Това, което ще доведе до истинския преход, е ако една водеща технологична компания помогне за преосмислянето на цифровата икономика, като позволи на потребителите да контролират собствените си данни. Необходим е друг революционен продукт, който да промени всичко. Apple, която използва данните, които трупа, за да създава по-добри продукти, а не за да ги продава на рекламодателите, изглежда най-добре приспособена към тази философия.

По статията работи: Елена Кирилова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Анализи
Amazon, Alphabet, Apple: САЩ са световен шампион по R&D