IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Защо борсовият дебют на Alibaba е толкова важен за Западния свят

Иновациите на азиатските технологични гиганти вече не могат да бъдат игнорирани, смятат експерти

11:15 | 18.05.14 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Снимка: <em>Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Китайската технологична индустрия все още не може да се отърве от имиджа на производител на откровени фалшификати, който компаниите от сектора имат пред Западния свят. Всичко това обаче е на път да се промени и за това е виновен китайският електронен гигант Alibaba Group, който е на път да се превърне в публична компания.

Ръководството на компанията, известна главно със своя сайт за онлайн пазаруване, Alibaba.com, подаде документи за излизане на фондовата борса, като анализатори очакват по време на първичното публично предлагане, компанията да задмине сумата от 16.4 млрд. долара, които Facebook набра през 2012 г. От излизането на Alibaba на борсата се вълнуват много инвеститори, както и технологични гиганти от Силициевата долина, които притежават част от активите на компанията. Най-големият от тях е Yahoo със своите 24%.

Въпреки значимостта на случващото се, медийното отразяване на борсовите амбиции на Alibaba остава относително скромно, пише технологичното издание TechCrunch. Според експерти това се дължи на факта, че Alibaba е позната в чужбина главно със славещия се с недобра репутация сайт за пазаруване на едро, който е известен с ментетата и некачествените стоки, които предлага.

В последната година и половина обаче отношението към азиатските компании, произвеждащи потребителска електроника, се променя, сигнализират експерти. На какво се дължи позитивната тенденция?

Лидерството на Alibaba

Компанията Alibaba Group е основана през 1999 г., като последвалият успех се дължи до голяма степен на нейния президент – Джак Ма, който комбинира в работата си широкоспектърна визия с чист прагматизъм. През 1997 г. именно той каза, че успехът на компанията му се дължи на това, че: “Ние нямаме пари, технологии и ясен план. Използваме всеки долар изключително внимателно.”

Още в ранната си история Alibaba Group успя да се наложи като лидер в онлайн пазаруването, изграждайки популярния сред бизнеса сайт Alibaba.com. Корпорацията продължи своето развитие, като успешно разшири своя бизнес модел с внедряването на функционалности, познати от Amazon и eBay, от което особено доволни останаха китайските клиенти и техните специфични вкусове.

Бързият ръст на платформите на Alibaba, сред които и китайският аналог на еBay за пазаруване на дребно – Taobao.com, позволява на малкия и среден бизнес да процъфтява, коментира още Джак Ма.

“Като помагаме на малкия бизнес да увеличава своята печалба, печелим самите ние,” споделя той.

От китайската компания са изключително заети и със създаването на мащабна логистична мрежа, която има амбицията да достигне до потребители от всички точки на Китай, като в това число влизат много затънтени градчета от западните провинции в страната. Смелият ход, имайки предвид, че големите компании в Китай са концентрирани в големите градове на изток, разкрива основната цел на Alibaba да се превърне в дългосрочен лидер в онлайн пазаруването в Китай.

Финансови иновации

Alibaba Group отдавна не е просто компания, занимаваща се единствено с онлайн търговия. Заедно с други китайски интернет компании като Baidu, позната предимно със своята търсачка, Alibaba Group се превръща в пионер във финансовата индустрия на Китай, която е обект на строги, но бавно адаптиращи се регулации от страна на правителството.

Alipay е един от сайтовете, които са собственост на Alibaba Group. Той улеснява пазаруването в интернет и предлага услуга, която позволява на потребителите да инвестират малки суми пари – дори 1 юан, който се равнява на около 17 цента – в специален паричен фонд. До края на миналата година платформата се превърна в най-големия обществен фонд в Китай, в който са инвестирали повече от 43 милиона китайци от повече от 31 провинции. Техните депозити са на стойност 185.3 млрд. юана или около 30.4 млрд. долара.

Според една от водещите изследователски къщи в Китай – iResearch China, малките и средни компании са 98% от всички предприятия в страната. Именно те осигуряват 85% от работните места, развиват 75% от новите продукти, регистрират 65% от патентите, отговарят за 60% от брутния вътрешен продукт на страната и плащат 50% от данъците.

Последна актуализация: 09:40 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още