IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Защо Spotify и Pandora се насочиха към подкастите?

Пазарът на подкасти остава силно фрагментиран въпреки сливанията в сектора

14:44 | 19.11.18 г.
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Spotify и Pandora искат да разширят бизнеса си отвъд музикалния стрийминг, правейки все повече стъпки в света на подкастите, като по този начин се опитват да накарат потребителите да ползват платформите им по-продължително време, а евентуално това да насърчи маржовете на печалбата им, пише Wall Street Journal.

Подкастите са малък, но набиращ все по-голямо внимание канал, който привлича по-младите слушатели. Но продуцентите и дистрибуторите все още не са създали стабилен модел, който да им носи пари.

Spotify и Pandora твърдят, че са добре позиционирани да постигнат това, отчасти поради факта, че могат да се справят с едно от големите предизвикателства: за слушателите все още е трудно да откриват нови подкасти.

"Смятаме, че можем да разширим нашата аудитория като накараме хората да слушат определени подкасти и да ги задържим в платформата с музиката, която имаме“, коментира главният изпълнителен директор на Pandora Media Роджър Линч. По думите му с времето маржовете на печалбата ще започнат да растат, защото подкастите струват по-малко от музиката.

Нито Pandora, нито Spotify Technology разкриват подробности за бизнеса си с подкасти, включително по колко плащат за различни програми и по колко печелят от тях, както и по колко време отделят слушателите за подкасти.

Всяка от компаниите плаща около три четвърти от приходите си за лицензирана музика, сочат финансовите им документи. Това обаче прави генерирането на печалба по-трудно.

Spotify твърди, че разполага със 150 хил. подкасти. Pandora има стотици. Анализатори оценяват, че подкастите отговарят за под 1% от времето за слушане и в двете услуги. Слушателите на подкасти на месечна база в САЩ са се увеличили повече от два пъти през последните пет години до 73 млн., сочат данни на Edison Research.

Макар че сливанията между доставчиците на подкасти се увеличиха през последните години, индустрията остава силно фрагментирана. Spotify и Pandora разширяват дяловете си на един пазар, на който много от дистрибуторите все още не печелят въпреки потенциално огромната аудитория.

Apple, която има над 600 хил. подкасти в своето приложение Apple Podcasts, доминира в дистрибуцията, но не генерира приходи от тях.

Най-иновативните подкаст приложения обичайно са малки и нямат капитала, който големите стрийминг платформи могат да похарчат за проучвания и развитие, посочва Джон Егберт, анализатор от Stifel.

"Ето къде излизат Spotify и Pandora”, коментира той. „Те имат много силно машинно обучение и изкуствен интелект, които отдавна са фокусирани върху музиката“. И двете компании смятат подкастите за най-нормално продължение на дейността им – музикалните подкасти са най-популярни според данни на Nielsen.

Макар че подкастите присъстват в Spotify и Pandora от години, те станаха техен приоритет едва в последните месеци. Това включва изграждането на функции за по-бързо превъртане на записа и включването на по-дълги форми на съдържание.

И двете услуги експериментират с начините за печелене от подкасти, които като цяло са безплатни за потребителите и се подкрепят от реклами. Двете компании смятат подкастите за централна част от целта им да привлекат слушатели от традиционното радио – индустрия, която продължава да държи стотици хиляди слушатели седмично и има около 14 млрд. долара годишни рекламни приходи.

Рекламните приходи от подкасти в САЩ са нараснали с 86% миналата година до 313,9 млн. долара и се очаква да надвишат сумата от 402 млн. долара през 2018 г., сочат данни на Interactive Advertising Bureau. Обичайно водещият чете спонсорирано съдържание или пуска реклами по време на подкаста. Засега Spotify продава реклами само за своите оригинални ексклузивни подкасти.

Същевременно Spotify и Pandora тестват различни видове рекламни сделки със създателите на подкасти, тествайки фиксирани такси и плащания, базирани на слушанията. Освен това експериментират с ексклузивни сделки за съдържание

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 04:12 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още