Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

БФБ – добрите примери са възможни и по време на пандемия

Правилният път за растежа на българските компании минава през БФБ, коментира изпълнителният директор на борсата Маню Моравенов

БФБ – добрите примери са възможни и по време на пандемия

Снимка: Олег Попов, архив, Investor Media Group

2020 година беше различна. Тя донесе промени в много аспекти на личния и обществения живот и разтърси икономиките. Сега, когато годината е почти история, Investor.bg събра най-значимите събития и тенденции от политическия и икономически живот в България и по света през последните 12 месеца в специалната секция "Икономиката през 2020 г.".

Често, когато говорим за криза, започваме с лошите новини, черните статистики, влошените тенденции. Този път ще започнем с хубавите. Въпреки икономическите трудности, които 2020 г. донесе не само за българската икономика и капиталов пазар, на Българската фондова борса се случиха немалко позитивни неща.

Може би най-значимото събитие на БФБ беше листването на технологичната компания „Телелинк Бизнес Сървисис Груп“, която успя да привлече повече от 300 нови акционери, които са реализирали доходност от над 60% към днешна дата.

Сред позитивните събития се отличава и успешното IPO на фонда за рисков капитал „Илевън Кепитъл“, което се случи в най-тежкия първоначален период на карантина в края на март, като компанията успешно набра над 2 млн. лв. през борсата. Особено позитивен сигнал беше и успешното увеличение на капитала на „Алтерко“, която привлече 9 млн. лв. през октомври, като също увеличи сериозно акционерната си база от индивидуални инвеститори.

„Всичко това показва, че на БФБ има и много добри и успешни компании, които успяват да набират капитал и да растат въпреки пандемията. Най-значимото събитие от гледна точка на нови инициативи на БФБ е стартирането на новата програма beamUp lab, която даде началото и на първото по рода си партньорство за работа с бизнеса на БФБ и другите ключови финансови институции, имащи достъп до инвестиционни ресурси, а именно: Фонд мениджър на финансови инструменти в България (Фонд на фондовете), Българска банка за развитие (ББР) и Европейска банка за възстановяване и развитие (ЕБВР)", коментира годината в интервю за Investor.bg изпълнителният директор на БФБ Маню Моравенов.

Добре, няма как да не започнем и с пандемията с COVID-19, която се отрази на живота на всички нас през 2020 г. В това отношение годината беше особено предизвикателна и за участниците на българския капиталов пазар, както и за самата БФБ като пазарен оператор.

До каква степен пандемията с коронавирус повлия на българския капиталов пазар?

Както стана дума, пандемията засегна всички участници на капиталовия пазар – едни по-силно, други по-слабо. „За кратко време на всички нас, включително и на БФБ като пазарен оператор, ни се наложи да работим почти изцяло в дистанционен режим, което по никакъв начин не засегна динамиката на борсовата търговия. Дори напротив, в първите месеци на пандемията ликвидността на БФБ значително се увеличи в резултат на ребалансирането на портфейли от страна на инвеститорите, а по отношение на движенията на индексите показахме висока корелация с европейските пазари. За съжаление, впоследствие тази корелация постепенно отслабна и не последвахме останалите пазари и във възстановяването по-късно през годината.  Трябва да отбележа, че въпреки спада с около 25% на основния ни индекс 2020 г. бие по ликвидност предходните две финансови години“, поясни Моравенов.

За съжаление SOFIX ще изпрати 2020 г. с 23% годишен спад, след като в последния търговски ден за миналата година затвори над 568 пункта, а сега едва достига 450 пункта.

Според Моравенов българският инвеститор се влияе най-силно от движенията на световните пазари и най-вече централноевропейските. „Особеното при нас е, че отрицателните движения на световните пазари много бързо се прехвърлят и върху БФБ, но обратното не е валидно. Според мен основната причина е липсата на достатъчно натрупване на спекулативни инвеститори и слабата комуникация със заинтересованите лица на една част от листнатите на БФБ компании“, смята директорът на БФБ.

Той неведнъж е споделял, че един от проблемите на родната борса е липсата на дребни инвеститори с високи доходи. Мнозина обаче се питат какво ще привлече именно този тип инвеститори.

„Тези инвеститори са свикнали подобни услуги да се предоставят по максимално удобен и улеснен начин – с няколко клика през мобилния телефон, без излишна бюрокрация. В тази посока мислим за активизиране на работата с общността на инвестиционните посредници и банките, като в рамките на подобен диалог да набележим възможностите за популяризиране и разширяване на съществуващите и създаване на подобни възможности и за българските инвеститори. Накратко – разнообразие от инвестиционни продукти и лесен достъп до сделки с тях са разковничето. БФБ работи много активно и в двете посоки както за повече продукти и улесняване на достъпа на инвеститорите до търговия с тях, така и за популяризирането им сред определени общности. Това че на БФБ има 51 дивиденти акции, които са донесли средно 3,82% доходност от дивиденти за инвеститорите през 2020 г., трябва да се популяризира. Шест от тези компании са в SOFIX, а техният среден дивидент е 5,56%“, посочи Моравенов.

Пазара за растеж BEAM

Още през 2018 г. българска фондова борса получи одобрение от КФН за създаването на нов Пазар за растеж на МСП, наречен BEAM (Bulgarian Enterprise Accelerator Market). На него малките и средни компании ще могат да набират капитал при по-облекчени условия относно обхвата и периодичността на разкриваната от тях информация и въз основа на публикуването на облекчен по форма и съдържание проспект. Целта на Пазара за растеж на МСП е да се намали административната тежест за малките и средните компании, които се стремят да се регистрират за търговия на фондова борса и да емитират ценни книжа. Този пазар се явява и междинно звено по пътя на една компания към регулирания пазар. 

Още по темата

2020 г. приключва с новината за първото първично публично предлагане на пазара за растеж, което ще извърши технологичната компания „Биодит“ през първите месеци на новата година.

Вече беше проведена и първата стратегическа среща с компании по програмата beamUp lab.

„Да, първата стратегическа среща по програмата beamUpLab се проведе на 26 ноември, като премина при много голям интерес. Основната тема беше свързана с възможностите за рисково и дялово финансиране, представена от нашите партньори от Фонда на фондовете. Допълнително своя опит по темата споделиха фондове за рисков капитал, консултанти и самите компании, а срещата завърши с хипотетично представяне пред инвеститорите (investor pitch) на четирима участници. Впечатленията ми от представянето на компаниите от тази среща са, че те се развиват и растат много бързо, като е много важно да имат достъп до диалог както с инвеститори, така и с финансови институции. По време на дискусиите с тях се родиха нови идеи за варианти за структуриране на финансиране и стана ясно, че някои от тях са готови за успешно привличане на големи международни инвеститори или за IPO“, каза изпълнителният директор на БФБ.

„Определено усещаме повишен интерес към пазар beam, като в последните седмици имахме няколко интересни срещи с потенциални емитенти. Предполагам, че такива разговори имат и инвестиционните посредници и консултанти на пазара за растеж и се надяваме догодина да видим успешни IPO-та“, каза той.


Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (1)

1
 
6
 
1
преди 2 седмици
Няма профилна снимка
Глупости , пандемията на БФБ е от години ! И ще продължи още ! И ние ситни инвеститори хванахме влака на запад ! Така че само си чешате езиците !

Още от Анализи
"Чайкафарма" завърши 2020 г. като най-скъпата компания на БФБ