Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Амбициите на Байдън за електромобилите се сблъскват с бариерите на реалността

Концерните искат действия от Конгреса относно зарядните станции и данъчните облекчения, като тук са необходими и стимули за потребителите

Амбициите на Байдън за електромобилите се сблъскват с бариерите на реалността

Американският държавен глава Джо Байдън. Снимка: Al Drago/Bloomberg

Президентът на САЩ Джо Байдън иска да насочи американските шофьори към електрическите автомобили като част от своя план за борба с изменението на климата. Успехът на неговата стратегия обаче зависи до голяма степен от фактори, които са извън контрола му, пише The Wall Street Journal.

Изпълнителната заповед, която Байдън подписа преди седмица, изисква електромобилите да представляват поне 50% от общите продажби на нови превозни средства в САЩ до 2030 г., като тук обаче няма регулатор, който да следи за изпълнението на целта.

Автомобилните производители посочват, че биха могли да увеличат дела на електромобилите и хибридите до около 40-50% от своите продажби за периода, но само ако Конгресът помогне с милиарди долари в изграждането на зарядна инфраструктура и предостави данъчни стимули за потребителите. 

Още по темата

Освен това потребителите трябва да засилят покупките. Понастоящем електромобилите представляват едва около 3% от продажбите на нови автомобили в САЩ. Основната пречка за по-мащабното разпространение на тези превозни средства са по-високите първоначални разходи, свързани със закупуването им и обслужването, както и заради пробега.

„Вероятно най-голямата пречка пред нас е приемането (на електромобилите) от страна на потребителите“, коментира Джесика Колдуел, анализатор в Edmunds. „Какво ще е необходимо на американците, за да са готови да променят навиците си за автомобилите и да се насочат към електрическите?“, пита тя.

Привържениците на плана на Байдън осъзнават мащаба на предстоящата задача, но настояват, че целта е постижима.

Данъчните стимули могат да помогнат за преодоляване на разликата в цените между бензиновите и електрическите превозни средства, продавани от дилърите, изтъкват привържениците. Веднъж закупени, електрическите превозни средства предлагат растящи с времето и употребата икономии на горивото и разходите за поддръжка в сравнение с бензиновите превозни средства.

Разширяването на националната зарядна мрежа също се разглежда като ключ към преодоляване на страховете на потребителите относно ограничения пробег с едно зареждане на батерията.

Осигуряването на тези решения ще изисква балансиране на дълъг списък от интереси на индустрията, политиците, синдикатите, природозащитниците, регулаторите и местните власти.

„Ситуацията е сложна като кубче на Рубик“, пише Лари Бърнс, бивш мениджър в General Motors и съветник в компанията за автономни технологии Waymo, част от Alphabet.

Но Бърнс и други казват, че индустрията е готова да осъществи прехода, подкрепена от правителството и международната конкуренция.

Байдън превърна транспорта в централен елемент от програмата си за изменението на климата. Секторът е най-големият източник на емисии на парникови газове в страната, допринасяйки с повече от една четвърт от затоплящите планетата газове. В същото време Китай се превърна в световен лидер в производството на батерии и електрически превозни средства, което представлява дългосрочна заплаха за производството в САЩ.

Осъществяването на плана на президента ще може да бъде контролирано от Агенцията за опазване на околната среда. Тя предлага нови правила, които изискват от автомобилните производители да повишат средното ниво на ефективност на горивата в целия автопарк до еквивалента на 25 мили на галон до 2026 г.

Това е значително затягане на нормата в сравнение с действащото в момента изискване от 43,3 мили на галон, въведено от администрацията на бившия президент Доналд Тръмп.

Но сделката между автомобилната индустрия и Байдън е изложена на риск. Тъй като ангажиментите са доброволни, концерните могат да се откажат от тях, нещо, което са правили и преди.

От друга страна редица компании се страхуват от подобен преход заради загубата на доходност от двигателите с вътрешно горене.

Синдикатите в същото време гледат скептично към прехода заради загубата на работни места.

Байдън изрази подкрепата си за синдикалните работници по време на разговор с представители на индустрията в Белия дом, на която подписа изпълнителната заповед.

Сделката пренебрегва обаче чуждестранни производители като Toyota Motor Corp. или Hyundai Motor Co., чиято работна сила в САЩ не беше представена на срещата, както и лидера при електромобилите Tesla Inc.

Боб Луц, бивш мениджър във Ford, Chrysler, BMW и GM, посочва, че Байдън се е озовал в центъра на това, което може да се определи като хаотичен преход, който ще промени статуквото в индустрията.

„Ще има огромна дислокация“, особено за работниците, смята Луц.

По статията работи: автор Аспарух Илиев

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (9)

3
 
4
 
9
преди 2 месеца
Точно тази идея за електромобилите в световен мащаб ще гръмне много лошо в лицето на същия тоя свят...
1
 
3
 
8
преди 2 месеца
По трудничко ще стане това нещо в Щатите.Първо, горивата там са значително по-евтини отколкото в Европа, второ автомобилите с ДВГ са по-евтини, отколкото в Европа , и трето, разстоянията са много по-големи.Ще са нужни много по-големи инвестиции за зарядни станции отколкото в гъстонаселените европейски държави.
4
 
2
 
7
zelka007 до: korn
преди 2 месеца
не е толкова лесно със зарядните станции , но лека полека ги изграждат . моделът по който ще печелят не е много избистрен . нормативната база също . за домашни не е проблем , стига да си имаш къща с гараж . виж в гетата с блоковете е по-сложничко . европейските коли са едни от най-добрите в света . чайниците и индийците не могат да правят коли . разни неща дето да те движат от точка А до точка В горе-долу сглобяват , но до там . не могат да покрият никакви критерии за качество и безопасност в европа . виж че масово не могат дори хомологация да получат ... :))) ... една петилетка и ще си свикнал дотолкова с електричките , че вече няма да ти прави впечатление ...
7
 
3
 
6
ing5rov до: korn
преди 2 месеца
апокалипсисът е в главата ти ... много талавизия гледаш ...
1
 
4
 
5
korn до: zelka007
преди 2 месеца
Няма профилна снимка
Не съм експерт по темата, но от това което чета и чувам, разбирам че в Индия и Китай се произвеждат по евтини и обикновенни електрички, която цел е да заменят бензиновите. В ЕС и САЩ, първо забелязвам че се пазят интересите на големите автомобилни концерни, и второ чака се от тях да произвеждат някви супер яки електрички. При положение че всеки ден ни повтарят че нямаме време и апокалипсиса е тук, ми се струва абсурдно да чакаме Мерцедес да пусна новата С класда електричка или скъпите невероятни Тесла. А със заредните станции кво става, защо не се изграждат? Милиарди за борбата със климатичните промени, къде са станциите в ЕС?

Още от Анализи
Как Мароко се превърна в производствен автомобилен хъб