Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Автомобилният пазар в Европа достигна предкризисните нива

Кои са истинските печеливши от скока на продажбите на нови коли

Автомобилният пазар в Европа достигна предкризисните нива

Продажбите на автомобили в Европа през първата половина на годината са отбелязали ръст от 4,6% противно на прогнозите, че пазарът ще остане почти непроменен. Месечните обеми достигнаха най-високото си ниво от юни 2007 и опряха най-високите си нива от преди кризата, пише  Automotive News Europe.

Буквално всяка автомобилна корпорация, с изключение на General Motors Co., отчита ръст на продажбите през първите шест месеца. Съществуват признаци обаче, че отскачането в Европа, което започна през 2013 г., може да изгуби тяга.

Повод за тези опасения е спадът с 1,3% на автомобилните покупки във Великобритания, вторият по големина пазар в Европа след Германия. В Германия също се наблюдава ръст на продажбите, който е под средния за Европа - 3,1% за първата половина на годината.

Останалите държави, които влизат в класациите за най-големи продажби на автомобили, се представят, както следва: Италия - ръст от 8,9%, Франция - ръст от 3% и Испания - ръст от 7,1%.

За "истински печеливши" от скока на продажбите на автомобили се считат новите членове на Европейския съюз: Румъния, която бележи ръст от 27%, Хърватия - с 24%, Литва - с 20% и България - с 19%.

Продажбите бяха подкрепени от солидна макроикономическа основа, твърди в свой анализ Европейската централна банка. Увеличаването на икономическото доверие, ниските лихвени проценти и намаляващата безработица се очаква да подкрепят вътрешното потребителско търсене, посочи ЕЦБ в оптимистична прогноза в края на юни. "Очаква се икономическото възстановяване в еврозоната да продължи с по-бързи темпове, отколкото се очакваше," казват от банката. БВП се очаква да нараства с около 1,8% годишно до 2019 г.

"Производителите на автомобили рядко (и по-скоро никога) не са се представяли толкова добре в региона", се казва в доклада на Exane BNP Paribas от юни. В документа анализаторите ревизираха прогнозата си за продажби през 2017 г. от 0,9 на 3,6%. 

Още по темата

Великобритания остава голямата въпросителна, твърдят анализатори. Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) очаква БВП да се забави до 1,6% тази година във Великобритания и до 1% през 2018 г. В доклада на институцията от юни се казва: „Основният риск за икономиката е несигурността, свързана с процеса на излизане на Великобритания от Европейския съюз".

Страховете от миналата година обаче, че Brexit ще се отрази тежко върху продажбите на автомобили, като цяло още не са се материализирали. "Както вътре, така и извън Обединеното кралство, го нямаше апокалипсисът, за който говорихме през юни 2016 г.", каза Ян Флетчър, главен анализатор в IHS Markit.

През следващата година "ще видим какви условия за Brexit ще бъдат договорени и клиентите ще започнат да вземат решения въз основа на това".

IHS Automotive прогнозира ръст на продажбите на леки автомобили от 2% до края на годината. "Това означава, че продажбите ще се движат на малко по-ниски нива, отколкото са в момента", каза Флетчър. "Втората половина на миналата година беше много силна и достигна връхната точка от преди кризата. Това е една от причините, поради които мислим, че сега ще отстъпи." Според прогнозите на LMC Automotive годишният ръст ще бъде 2,9%.

Evercore ISI прогнозира, че продажбите през 2017 в Европа ще постигнат ръст от 1,5%, като предвиждат значителен спад от 8% в Обединеното кралство.

Експертите от Exane BNP също бият предупредителни камбани, особено що се отнася до британския пазар.

"Тези резултати в ЕС може да са последното подобрение в този цикъл", твърдят те. "С нива на доверие и заетост, близки до върховите нива, е твърде вероятно следващата изненада да не е много положителна".

Кои марки са най-купувани вижте в продължението на анализа в сайта на Bloomberg TV Bulgaria.
 

По статията работиха: Екип на Bloomberg TV Bulgaria , редактор Бойчо Попов

Последни новини

Коментари (0)


Още от Анализи
Заплашена ли е автомобилната индустрия на Великобритания при Brexit?