IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

ЕК ще повтори грешката на Франция с въглеродния данък върху автомобилните горива

Най-важният приоритет в момента е да се притиснат автомобилните концерни да продават по-достъпни, висококачествени електромобили, пише Уилям Тодс от T&E

19:13 | 02.05.21 г. 9
<p>
	Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен. <em>Снимка:&nbsp;Thierry Monasse/Getty Images/Bloomberg</em></p>

Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен. Снимка: Thierry Monasse/Getty Images/Bloomberg

Европейската комисия (ЕК) работи по обособяването на въглероден данък, който ще засегне шофьорите на автомобили с двигатели с вътрешно горене като част от големия преглед на своя климатичен план, който ще бъде представен през юни.

Уилям Тодс, изпълнителен директор на Transport and Environment (T&E), предупреждава, че ЕК не трябва да прави същата грешка като френския президент Еманюел Макрон от 2018 г., когато повиши цените на горивата, но беше принуден да отстъпи на фона на масовите протести в страната.

Твърде високата цена на въглерода, с която може да се сблъскаме, ако пазарът бъде оставен да я определя, ще доведе до същия ефект като във Франция, пише Тодс, цитиран от Energy Post.

Вместо това той предлага план с три основни точки. 

Според него приходите от въглеродния данък трябва да се инвестират в дейности, които осигуряват видими и широкообхватни ползи. Постепенното повишаване на данъка върху горивата, особено когато петролните цени остават ниски, ще помогне на хората да се насочат по-бързо към електромобилите на фона на нарастващата им достъпност.

Но същевременно е необходимо е да се приемат и закони за премахване на изкопаемите горива, както направиха Великобритания и Калифорния, и за насърчаване на алтернативния транспорт.

Това ще има много по-голям ефект от използването на данъка върху горивата, довеждайки до прекратяване на употребата на изкопаеми горива в автомобилния сектор.

В същото време политиките принуждават автомобилните производители да засилят своите амбиции по отношение на електрификацията. Тодс отбелязва, че концерните подкрепят данъците върху горивата, именно защото това измества натиска върху електрификацията от тях към потребителя.

Още в стъпването си в длъжност като председател на ЕК Урсула фон дер Лайен заяви, че подкрепя идеята за въглероден данък. В момента от Брюксел работят върху налагането на подобна такса за шофьорите като част от своя климатичен план. Това вероятно ще зарадва ортодоксалните икономисти и мощното германско автомобилно лоби. За ръководителите на автомобилната индустрия като Херберт Дийс, изпълнителен директор на Volkswagen, въглеродният данък за шофьорите е чудесна алтернатива на разпоредбите, които принуждават концерните да предлагат на пазара по-екологични автомобили.

Опасностите около много високите цени на въглерода

Урсула фон дер Лайен предлага значително поскъпване на горивата посредством въглеродния данък, което би трябвало да подкрепи усилията на Европейския съюз да постигне климатичен неутралитет. Но тъй като хората променят поведението си само след големи увеличения на цените на горивата, подобна схема за въглеродно таксуване може лесно да доведе до цени на въглерода от 250 евро за тон или повече, което от своя страна ще изстреля цените на горивата с 40-50% нагоре. На теория това може да работи прекрасно, но на практика е по-вероятно да предизвика масови протести.

Според Тодс най-важният приоритет в момента е да се притиснат автомобилните концерни да продават по-достъпни, висококачествени електрически превозни средства. Хората се нуждаят от реална и достъпна алтернатива на автомобилите, използващи петролни горива.

Тук става дума за справедливост, но и за ефективност. Няма да станем по-екологични, като облагаме шофьорите с данъци с надеждата, че те ще предпочетат автомобили, които производителите всъщност не искат да продават. Това не означава, че изобщо няма място за употребата на въглеродния данък, но ако искаме да избегнем политическа катастрофа, трябва да се вслушаме в уроците, научени от Франция.

Приходите от въглеродния данък трябва да осигурят видими ползи 

Първо, ключът към приемането на подобен данък е щедрата и видима компенсация. Как хората ще се възползват от това, което може да бъде доста регресивна форма на данъчно облагане? Понастоящем ЕК иска да използва натрупаните от облагането средства, за да върне своите дългове от икономическото стимулиране след пандемията. Това не е точно планът, който би се харесал на учителите, медицинските сестри и работещите в цяла Европа, от които се иска да плащат по-високи разходи за отопление и гориво. Вместо това ЕК трябва да помисли за изплащане на европейците на еднократен климатичен дивидент или за начини за използване на парите за инвестиране в обществени услуги като болници и училища.

Закони, които да подкрепят премахването на двигателя с вътрешно горене

Второ, хората се нуждаят от алтернативи на замърсяващите автомобили. В градовете велосипедите и общественият транспорт могат и трябва да бъдат тази алтернатива. Но имаме нужда от алтернативи за всички. Европа разполага с инструментите, за да направи чистите електрически автомобили достъпни за всички. Въпреки маневрите на автомобилната индустрия, законът на ЕС за въглеродния диоксид при автомобилите доведе до трикратно увеличение на продажбите на електрически превозни средства през 2020 г. Ето политика, която всъщност работи. Урсула фон дер Лайен трябва да спре да си затваря очите за германското автомобилно лоби и да очертая устойчив път към постепенно прекратяване на продажбите на нови дизелови и бензинови автомобили през следващите 10-15 години, точно както Великобритания и Калифорния планират да направят.

Постепенно покачване на въглеродния данък

Едва след изпълнението на първите две точки може да се мисли за увеличаване цените на горивата. Първоначално въглеродният данък трябва да бъде нисък, например, подобно на този в наскоро приетата германска схема за търговия с емисии. Тъй като електрическите автомобили стават по-достъпни и тъй като търсенето на петрол и цените на петрола продължават да падат, въглеродният данък може да започне да се увеличава постепенно. С течение на времето основната цел на въглеродния данък ще се превърне в гарантиране, че цените на горивата на бензиностанциите няма да спаднат под определено ниво.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 01:55 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

9
rate up comment 2 rate down comment 2
khao
преди 2 години
и кво общо има нашето желание за чистота с тъъпотиите измислени от ЕК?Ние за разлика от вас можем да мислим и не следваме сляпо някъв 'авторитет'.Акциза не е ли точно такъв данък? един вид еко данък?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 2 rate down comment 5
tetris12
преди 2 години
Еми потребителя ще свие кесията, ще си кара колелото и даже може да му хареса. Урсула да зареди хартия в принтера за още стимулации.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 5 rate down comment 3
neon7
преди 2 години
***=пара.зити
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 6 rate down comment 3
neon7
преди 2 години
Европейската комисия -(КОМИСАРИ) -това напомня ли ви нещо? Тeзи лицемерни *** пак ще ви пият кръвчицата !https://***.youtube.com/watch?v=L-MFgdjTQuIThe Nazi Roots of the Brussels EU https://***.dr-rath-foundation.org/2020/10/the-nazi-roots-of-the-brussels-eu-book/#GB1BD122
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 10 rate down comment 2
Hahoto2
преди 2 години
Ама що рИвете бре? Нали искате да сте ЕКО! Де е Зелев да ви натърка дир.ниците сегинка. Искате да сте еко, пък не щете да плащате. Искате да сте богати европейци, пък ривете, като ви направят бензлата 5 кинта за ока. Напротив, слагаш 500 за един резеровар и си истински баровец. Па като ви опънат горивата, смятайте по веригата, каква ценова веселба ще настане. Ние разбира се ще си траем и снишаваме и ще псуем по форумите. Така че, да се надаме на франсетата, че ще надянат пак жълтите жилетки, за да покажат на меките брюкселски китки, кон боб пасе ли.....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 11 rate down comment 3
scott
преди 2 години
Мръсните крадци от ЕК,дали осъзнават, че ИНДУСТРИЯТА С АФТОМОБИЛЧЕТАТА се държи на УДОВОЛСТВИЕТО И ЧУСТВОТО ЗА МОГЪЩЕСТВО на човекобройката, която седа в автомобилът? Дали ше се купуват коли, ако вътре натъпквате фрустрирани, кастрирани индивиди, не им давате да изпитват УДОВОЛСТВИЕ от шофирането и ги товарите с данъци? АМИ АКО ВЪОБЩЕ ПРЕСТАНАТ ДА СЕ КУПУВАТ КОЛИ, ЩОТ СТЕ НОГО УМНИ И РЕГУЛАТИВНИ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 6 rate down comment 3
bgMan
преди 2 години
Това което научих още миналата година е, че на всички продавани автомобили в ЕС е задължително да има чип, който при преминаване на пункт за автоматично преброяване или заснемане ще докладва на тол системата колко километра е изминал автомобила. Идеята е подготвян допълнителен данък върху изминатите километри освен винетка, пътни такси и годишен данък.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 6 rate down comment 4
дядя Вова
преди 2 години
От гинеколожката на снимката какво чакаш?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 8 rate down comment 1
khao
преди 2 години
тоест двоен данък за едно и също нещо... определено гллуупава идея.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още