Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Голямата изненада на китайския пазар на електромобили

Въпреки по-ниските субсидии пазарът не се е сринал въпреки, а изглежда развива свой собствен, устойчив импулс

Голямата изненада на китайския пазар на електромобили

Властите в страната също са окуражавани да купуват електромобили за нуждите си. В случая виждаме полицейски надписи на кола от марката BYD. Снимка: Архив Ройтерс

Силният ръст на пазара на електрически автомобили в Китай се обяснява от скептици предимно с високите държавни субсидии в страната. Все пак според рейтинговата агенция Fitch няма друга държава в света, освен Норвегия, която толкова силно да субсидира покупката на електромобили като Китай. От януари 2017 г. обаче Пекин сви субсидиите си с 40%. Означава ли това край на бума?

Първоначално изглеждаше точно така. Компанията BYD, най-големият в света производител на електромобили, обяви през август спад от 20 на сто на продажбите си за първото полугодие. Причината: заради по-слабите субсидии в Китай BYD е била принудена да повиши цените си.

Към края на годината обаче стана ясно, че това е по-скоро изключение. Продажбите на електрически автомобили в Китай се повишават до нови рекордни стойности въпреки по-слабата държавна подкрепа. Само през ноември продажбите са се увеличили с 80% на годишна база, както пише Wall Street Journal, като се позовава на данни на CEIC Data. През първите 11 месеца на 2017 г. както производството, така и продажбите са нараснали с 50%. Така общият брой на продадените електромобили за цялата година вероятно ще мине границата от 500 хил. броя.

Още по темата
Пазарните анализатори са съгласни, че централното правителство в Пекин положи много усилия, за да увеличи търсенето. Местните и централни органи плащаха през 2016 г. субсидии в размер на до 15 хил. долара за автомобил, припомня Financial Times

Дори при разпределението на регистрационните табели приоритет имат купувачите на е-коли. Докато собствениците на конвенционални автомобили получават своите регистрационни номера отчасти чрез търгове, лотарии или чрез заплащане на високи такси, в най-малко шест града няма такси или часове за изчакване за притежателите на електрически автомобили. В тези райони са били пласирани 70 на сто от всички електрически автомобили в страната.

И по отношение на инфраструктурата за зареждане на автомобилите Китай доста напредва. В цялата страна вече има над 171 хил. станции за зареждане. Освен това до 2020 г. държавата възнамерява да вложи около 25 млрд. юана (3,21 млрд. евро) в изграждането на други десетки хиляди станции. Броят им е доста над около 17-те хил. зарядни станции или 47 хил. зарядни пункта в САЩ. В Германия засега пък има почти 4 хил. зарядни колонки, които в повечето случаи са с по два пункта. Действителният брой на обществено достъпните зарядни обаче вероятно е по-висок. 

Субсидиите в Китай все пак остават сравнително високи. А и засега Пекин не планира нови ограничения. Наскоро данъчното облекчение при закупуването на електрически автомобили бе удължено с три години. Също така властите продължават да бъдат призовавани да купуват електрически автомобили за своите нужди.

Въпреки това последните тенденции показват, че китайският пазар на електрически автомобили не се е сринал въпреки по-ниските субсидии, а изглежда, че развива свой собствен, устойчив импулс.

По статията работиха: Бойчо Попов, редактор Миглена Иванова

Последни новини

Още по темата

Коментари (0)


Още от Анализи
Защо Tesla прави повече вестникарски заглавия, отколкото коли?