Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Япония „диша прахта“ на Tesla и Hyundai при електромобилното зареждане

Моделите на Toyota и Nissan са съвместими само със зарядни устройства, които нямат опция за бързо зареждане

Япония „диша прахта“ на Tesla и Hyundai при електромобилното зареждане

Снимка: Nathan Laine/Bloomberg

Най-новото електрическо превозно средство на Hyundai Motor Co., което се появи на японския пазар по-рано този месец, може да измине 220 км с 5-минутно зареждане на батерията, което дава съществена преднина на южнокорейския концерн пред японските автопроизводители, чиито електромобили са съвместими единствено със стандартните зарядни устройства със значително по-ниска мощност, пише Nikkei Asia Review.

Ioniq 5 излезе на пазара миналата година в Южна Корея, Европа и Северна Америка, преди да направи своя дебют в островната страна. Флагманът на Hyundai е съвместим с бързите зарядни устройства с мощност от 350 киловата (кВт).

Зареждането на Ioniq 5 „се усеща почти като зареждане на автомобил с бензинов двигател“, споделя Кен Сато, служител в дъщерната компания Hyundai Mobility Japan. 

Още по темата

Времето за зареждане на електрическо превозно средство е ключов фактор за потенциалния клиент. За разлика от няколкото минути, необходими за зареждане на бензинова кола, запълването със заряд на батерия на електромобил може да отнеме повече от 30 минути, дори и с бързи зарядни устройства.

Според проучване от 2021 г. на Deloitte Tohmatsu Group над 20% от хората, които планират да закупят електромобил, са силно загрижени за времето за зареждане.

И все пак японските автомобилни производители изпуснаха момента да се справят навреме с този проблем, тъй като се фокусират върху поддържането на ниски цени на своите модели, за да разширят потребителската база - решение, което може да ги класира в долните рецици в ожесточената глобална надпревара за пазарен дял.

Tesla е пионер по отношение на бързозареждащите се електромобили. През 2019 г. американският производител разработи зарядно устройство с мощност 250 кВт за Model 3, което осигурява на автомобила пробег от 275 км при 15-минутно зареждане.

През 2020 г. германската премиум марка Porsche надмина Tesla като представи Taycan EV с пикова мощност на зареждане от 270 кВт. Автомобилът може да измине 100 км при зареждане от четири минути и половина. Audi, друга марка от групата на Volkswagen, през 2021 г. също представи електромобил, който може да се зарежда при мощност от 270 кВт.

Свръхбързото зареждане някога беше отличителният белег на луксозните превозни средства. Сега технологията се възприема и от моделите за масовия пазар, като Ioniq 5, които се предлагат за около 5 млн. йени (38 700 долара).

Японските автопроизводители разработват електромобили с драстично по-малък капацитет за зареждане от тези на другите концерни. Миналия четвъртък Nissan Motor Co. представи изцяло нова версия на Ariya. Но моделът може да се зарежда само при устройства с мощност до 130 кВт, като това осигурява пробег от 375 км срещу 30-минутно зареждане.

Същия ден Toyota Motor пусна местна абонаментна услуга за своя спортен автомобил bZ4X, първото изцяло електрическо предложение на компанията за масовия пазар. Моделите за японския и британския пазар са съвместими със 150-киловатови зарядни устройства.

Тук основният фактор, допринасящ за ограничените възможности за зареждане, е, че повечето зарядни устройства в Япония са базирани на стандарта e-Mobility Power, който се поддържа от Tokyo Electric Power Co. Holdings.

Повечето зарядни устройства e-Mobility Power имат мощност от 50 кВт или по-малко. Едва миналата година бяха инсталирани първите зарядни устройства с мощност 90 кВт.

И Ariya, и bZ4X са позиционирани като глобални електрически модели, но първата им мярка за успех ще бъде степента на налагане на японския пазар. Възможностите за зареждане на Ariya "са на достатъчно високо ниво, като се има предвид вътрешната инфраструктура за зареждане на [Япония]", посочва мениджър на Nissan.

Освен че международните компании предлагат електромобили, които се зареждат бързо, те се заемат да инсталират и зарядни станции. Tesla започна да предлага своите станции през 2012 г. и оттогава глобалната ѝ мрежа се разшири до над 30 000 броя. 

Още по темата

Ionity, германският оператор на зарядни станции, подкрепян от групата Volkswagen и Hyundai, планира да пусне около 7000 зарядни устройства с мощност 350 кВт в Европа до 2025 г. Дъщерната компания на Volkswagen Electrify America започна да инсталира зарядни устройства с мощност 350 кВт в САЩ през 2018 г.

Този глад за зарядни устройства с по-голяма мощност произтича от факта, че производителите на електромобили непрекъснато разширяват капацитета на батериите, за да увеличат пробега.

Сред луксозните модели капацитетът на батерията се движи около 100 киловатчаса (кВтч), или около два пъти повече от този при стандартните електрически коли. Батерията на Taycan има капацитет от 93,4 кВтч.

До 2025 г. една пета от всички електромобили ще имат капацитет на батерията между 75 и 100 кВтч, според германския доставчик на автомобилни части Bosch.

Но за да бъде един електромобил съвместим със свръхбързо зарядно устройство, дизайнът трябва да бъде драстично модифициран, така че компонентите да могат да издържат на повишеното напрежение. Батериите и двигателите в произведените в Япония електромобили могат да издържат 400 волта електричество, доста под 800-те волта при моделите на Porsche и Hyundai.

Засега японските автопроизводители задържат ценовия таван при електромобилите, отказвайки се от увеличаването на капацитета за бързо зареждане. Но те рискуват да загубят от дела си на световния автомобилен пазар, ако позволят на чуждестранни конкуренти да привличат клиенти кратко време за зареждане и по-голям пробег.

По статията работиха: Аспарух Илиев, редактор Виктория Тошкова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Анализи
Tesla е на върха на балон, който може да се спука през следващите няколко години