Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Японската автомобилна индустрия слага патерици заради недостига на чипове

Новите огнища в Югоизточна Азия задълбочават недостига на чипове

Японската автомобилна индустрия слага патерици заради недостига на чипове

Снимка: Akio Kon/Bloomberg

Шест от големите японски производители на автомобили, включително Toyota Motor Corp., ще съкратят производствените си планове за текущата финансова година с повече от 1 милион превозни средства, с което производството ще спадне до нивото от 2020 г., когато разпространението на коронавируса помрачи глобалната икономика, съобщава Nikkei Asia Review.

Въздействието на повишаването на броя на новозаразените от делта варианта на COVID-19 в Югоизточна Азия, където са ситуирани основните доставчици на полупроводници за превозните средства, е основната причина за съкращенията, като удря и автомобилните производители в Европа и САЩ.

Toyota, най-големият автомобилен концерн по пазарен дял в света за миналата година, ревизира прогнозата си за своето глобално производство за настоящата фискална година, която приключва в края на март 2022 г., с 3% до 9 милиона броя. Местният конкурент Nissan Motor Co. вече обяви план за намаляване на производството с 250 000 броя, докато Honda Motor Co. очаква продажбите ѝ да спаднат със 150 000 превозни средства спрямо първоначалните прогнози заради съкращенията в производството. 

Още по темата

От всички големи японски производители на превозни средства Suzuki Motors понася най-сериозен удар. Компанията намалява производството с 350 000 броя, или с около 10% спрямо предходната фискална година, тъй като изпитва затруднения да си осигури нужните компоненти поради пренасочването на доставките от производителите на полупроводници към потребителската електроника, както и заради прекъсването на производството в страните от Югоизточна Азия.

Suzuki не успява да си осигури стабилни доставки на чипове и ще преустанови операциите си в редица страни, включително в Япония, Тайланд и Унгария. Производствените операции в Индия, която представлява основната част от бизнеса му, се очаква да работят само с около 40% от нормалния капацитет през този месец.

Mazda Motor, Mitsubishi Motors и Subaru също обявиха, че ще извършат съкращения поради продължаващата негативна ситуация с доставките и коронавируса. В резултат на това комбинираните съкращения само за шестте компании, обявили такива, добавят до 1,05 млн. превозни средства.

Тези редукции в производството се дължат на временното спиране на завода на STMicroelectronics в Малайзия. Швейцарската компания доставя чипове за автомобили на Toyota, но новите огнища на коронавируса пречат на служителите ѝ да се върнат на работа поради наложените ограничителни мерки от правителството.

Много производители на компоненти разполагат с фабрики в Югоизточна Азия - район, който през последните години се превърна в център за производство на автомобилни полупроводници. Германската Bosch управлява седем завода за електрически компоненти и други автомобилни продукти в региона. Continental също произвежда части, използвайки полупроводници, в няколко завода там.

Пандемията удари индустрията в Югоизточна Азия, точно когато автомобилните производители се опитваха да решат проблема с недостига на полупроводници, възникнал в края на миналата година.

Германска компания Infineon Technologies, която произвежда автомобилни чипове, спря производство в своя завод в Малака, Южна Малайзия, за общо 20 дни.

STMicroelectronics заяви, че изостава с 18 месеца в изпълнението на някои поръчки и не е в състояние да се справи с търсенето, тъй като фабриките ѝ не работят толкова бързо, колкото се очаква.

"Производителите на полупроводници развиват монтажни и инспекционни операции в Югоизточна Азия, където разходите за труд са ниски. Това е така, защото процесите са трудоемки, но ситуацията се промени заради пандемията", коментира Томоюки Сузуки от американската консултантска фирма AlixPartners.

Ефектът от коронавируса не се ограничава само до японските автомобилни производители. Американският автомобилен лидер General Motors преустанови дейността си в осем завода, или в 50% от заводите си за сглобяване на автомобили в Северна Америка, за от една до четири седмици, започвайки от 6 септември. В края на август германската група Volkswagen извърши допълнително съкращение на производството в основния си завод във Волфсбург.

Според нова прогноза през 2021 г. обемът на световното автомобилни производство ще се свие до около 80 милиона превозни средства, което е с около 6% по-малко от първоначалните прогнози. Това се равнява на повече от 130 милиарда долара загубени продажби. Ефектът ще бъде още по-сериозен, ако съкращенията на компании като Toyota продължат.

По статията работиха: Аспарух Илиев, редактор Елена Кирилова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (2)

0
 
0
 
2
zelka007 до: дядя Вова
преди 1 месец
това "ай?!" какво беше , докато се люляш на стола и изкочи болтче през тапицерията на седалката ли ?!
2
 
2
 
1
преди 1 месец
Китайските комунисти са виновни! Внесете им демокрация и раотта спи и сънува майстора си! Или не можете? Ай?!

Още от Анализи
Как Мароко се превърна в производствен автомобилен хъб