Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Измир – лакмус за Volkswagen и Германия

Клиенти, акционери, служители, както и медиите и социалните мрежи вече настояват и за морална отговорност от висшето ръководство

Измир – лакмус за Volkswagen и Германия

Снимка: Ройтерс

Как въобще на Volkswagen му хрумна идеята да открива нов завод в Турция в тези времена? Вечните спорове на Анкара със Запада, демократичните липси в страната, затварянето на германски журналисти без причина, военната намеса в Сирия: Това не се вписва в тази идея. Въпреки това VW се придържаше към плановете дълго време.

До началото на тази седмица. Тогава VW заяви, че решението за централата в Измир, Турция, се отлага. Премиерът на Долна Саксония Шефан Вайл, който е член на надзорния съвет на VW, „лично не може да си представи, че при тези условия Volkswagen може да поеме ангажимент за милиард евро в Турция“. От икономическа гледна точка обаче компанията заставала зад решението, твърдят източници от концерна.

Още по темата


Това вече не изглежда достатъчно. Дните, в които германските компании изграждаха заводи по света, за да произвеждат евтино и печелят много пари, свършват. Volkswagen е лакмус за това как концерните следва да се справят с подобни предизвикателства в бъдеще.

Volkswagen има над 120 завода по целия свят, включително в посредствени демокрации като Бразилия и абсолютни автокрации като Китай. Времената обаче се променят. Все повече и повече хора поставят под въпрос глобализацията. Не само от съображения за защита на климата, но и от морална убеденост. Кафето от плантации, където работят деца, се възприема все по-малко и по-малко от потребителите, също както и ваканция на турската Ривиера и по този начин в страна, която е в меко казано спорна война.

Разбира се, не всеки гледа на нещата по този начин. Особено, след като Турция като инвестиционна дестинация си има плюсове от корпоративна гледна точка. Добра инфраструктура за поддоставчици за производители на автомобили, ниски заплати и отлично географско местоположение като пазар. Преди десет години подобно решение вероятно би било взето само на едно заседание на борда.

Днес обаче мениджърите трябва да имат предвид, че техните заинтересовани страни - клиенти, акционери, служители, както и медиите и социалните мрежи настояват и за морална отговорност от висшето ръководство. Понякога това е просто въпрос на време. Когато през април Mercedes откри нов завод в Русия, никой не се интересуваше от това. Сега, когато критиките към Турция валят заради военната намеса, Volkswagen трябва да реагира.

Новият свят понякога поставя глобализираните компании пред сериозна дилема. Когато американски пенсионен фонд обяви, че отказва да инвестира в акции на оръжейни компании, инвеститорите първо приветстваха решението, а след това протестираха. Възвръщаемостта спадна драстично. В резултат на това няколко инвеститори наложиха идеята фондът да инвестира отново в поне един производител на оръжие, в името на доходността. Да, това е днешният побъркан свят. С който концерни като Volkswagen все пак трябва да се съобразяват. Едва ли на компанията от Волфсбург ѝ е нужен втори глобален скандал след Дизелгейт, чиито рани продължават да кървят.

По статията работи: Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Анализи
11 млрд. евро са загубили 17-те топ автоконцерна за 3 месеца