Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Как автомобилните състезания родиха иновации в автомобилната индустрия

Formula 1, Indianapolis и Сие по същество представляват тестови лаборатории за бранша

Как автомобилните състезания родиха иновации в автомобилната индустрия

Снимка: Ройтерс

Навярно Formula 1 (F1) е най-популярното автомобилно състезание в света. Въпреки че масата от фенове вижда единствено обвивката на бляскавия и шумен спектакъл, целта на турнира е далеч по-широкообхватна от предполаганото. Разбира се, имаме още Indianapolis, 24-те часа на Льо Ман, WRC и редица други надпревари, като всички те в съвкупност представляват тестови лаборатории за автомобилната индустрия.

Знаете ли кога е изобретено двигателното турбо? През 1962 г., и е дело на инженерите от General Motors. Същата година компанията го въвежда в своите модели Oldsmobile F85 и Chevrolet Corvair. 

Още по темата

Да, тези два пионера не стигат до пистата на Formula 1, но техните наследници го правят. Porsche е първата марка, която открива реално приложение на новооткритието, тъй като двете американски возила така и не използват системата по познатия днес начин. Моделите на германската класика 917/10 и 917/30 представят турбото на състезателната общност и от там насетне ежегодно започват да се изграждат различни модификации, пише Digital Trends. До началото на 80-те години на миналия век практически няма спортна кола, която да не разполага с въздушните турбини за по-висока мощност на двигателя.

Системата 4x4 първоначално е била инженерна мисъл на хората от Audi в зората на 80-те. Целта първоначално била да се създаде военно превозно средство, което да не разполага с огромните размери на джиповете и камионите и все пак да има възможност безпроблемно да минава през труднодостъпни трасета. Но за да бъде изпробвана една подобна система, трябва да бъдат пресъздадени възможно най-лошите условия за шофиране. А къде са били те по това време? Във WRC, естествено. Именно там за пръв път се срещаме с Audi Quattro, задвижвано от четирите независими едно от друго колела.

McLaren MP4/1 е първата кола с карбоново покритие на шасито. Болидът стъпва на пистата за пръв път през 1981 г. на Гранд При на Великобритания, за да видим една достатъчно лека и същевременно безопасна кола, която да преследва скоростни рекорди. Идеята е на дизайнера Джон Бърнард, на когото две години по-рано му хрумва идеята, че може да направи по-лек и бърз болид за F1.

Крилата за по-добро прилепване към асфалта са японско изобретение, пригодено специално за Honda Civic през 60-те. Но видът и формата им по онова време прилягат повече на семейния автомобил на Фред Флинтстоун, така че отново идва ред на F1, за да предложи възможно най-добрите условия за усъвършенстване на технологията. През 1968 г. Ferrari приветства спойлерите в най-бързото състезание на света и скоро след това всички конкуренти на италианския автомобилостроител последват примера, защото виждат неоспоримите му достойнства. Няколко години и няколкодесетки катастрофи по-късно имаме един наистина ефективен начин на употреба за въздушната струя. Вдъхновението за това изобретение идва от авиацията, но все още не е ясно чия точно е мисълта да накара въздуха да минават над, а не под крилата.

Продължението на анализа четете на Bloomberg TV Bulgaria. 

По статията работиха: Екип на Bloomberg TV Bulgaria , редактор Бойчо Попов
Още по темата: Анализи

Последни новини

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (1)

2
 
4
 
1
преди 1 седмица
Няма профилна снимка
"Моделите на италианската класика 917/10 и 917/30 "
"Ко каза ко? Италианската класика, Porsche ли?"
Bloomberg Bulgaria спрете да пипете за автомобили, моля Ви се, Фердинанд Порше ще се обърне в гроба...

Още от Анализи
Мъск: Tesla има достатъчно поръчки за нов рекорд