Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Как протича преходът към електрическа мобилност във Великобритания?

Brexit и коронавирусът продължават да притискат индустрията, докато производителите все още преценяват плановете на премиера Борис Джонсън

Как протича преходът към електрическа мобилност във Великобритания?

Снимка: Simon Dawson/Bloomberg

По лондонските улици вече има десетки електрически таксита – черни, лъскави, лесно разпознаваеми. Емблематичните превозни средства се произвеждат във фабрика в покрайнините на Ковънтри.

Йорг Хофман, ръководител на Лондонската компания за електрически превозни средства (LEVC), гледа гордо от своя офис към улиците, по които се движат черните таксита на дружеството.

Компанията, която сега е 100% собственост на китайския автомобилен производител Geely, може да послужи като символ за курса, който поема британският премиер Борис Джонсън по отношение на електрическата мобилност. Индустрията трябва да стане по-устойчива, по-екологична и да отделя по-малко емисии, пише Automobilwoche.

Амбициозният план на Джонсън включва тотална забрана за продажба на двигатели с вътрешно горене до 2030 г. Мрежата от зарядни станции за електромобили ще трябва да обхваща всички новопостроени жилищни сгради от 2022 г. Всичко това упражнява натиск върху различните индустрии. 

Още по темата

Влиянието на Brexit и коронавируса

Появата на коронавируса удари британската индустрия по-силно от други страни заради проблемите, с които тя трябваше да се справя около Brexit. Пандемията притисна веригите на доставка и доведе до недостиг на компоненти, докато излизането на Великобритания от Европейския съюз (ЕС) разтърси търговията и производството.

Това може да се види например в двустранната търговия с Германия. „Въпреки че германският износ за Великобритания от началото на годината почти достигна нивото от 2020 г., жизненоважният износ на автомобили спадна с 14,1% по стойност спрямо същия период на миналата година“, коментира Марк Ленфелд от Germany Trade & Invest.

От своя страна Хофман споделя, че почти не усеща влиянието на Brexit. Според него коронавирусът оказва по-силно въздействие. Продажбите на LEVC се свиват с над 50%.

„В Лондон има около 18 000 таксита, всички, с малки изключения, останаха без работа“, изтъква Хофман. „Таксиметровите шофьори нямаха работа и си останахa по домовете. Нямаше клиенти“, добавя той.

Там, където няма търсене, няма и пазар, подчертава Хофман.

Проекти

Но сега той гледа по-оптимистично на нещата. Хофман смята, че неговата компания е добре позиционирана по отношение на електромобилния преход. Със своите таксита, които се радват на добро търсене заради ролята си в услуги като споделеното пътуване, LEVC вече предлага модели в два важни сегмента. Компанията обаче не спира дотук. Тя подготвя електрически кемпер, който ще се появи на пазара през 2022 г., като обмисля и по-голям микробус за доставка. В плановете на концерна влиза и изграждането на електрически автобус.

„Не мога да си представя, че замърсяващите градски дизелови автобуси ще продължат да се движат след десет години“, изтъква Хофман.

Пазарният дял на електромобилите нараства

Преходът към електрическа мобилност вече ясно личи в статистиката на продажбите. Според индустриалната асоциация SMMT електрическите превозни средства вече представляват повече от една четвърт от регистрациите на нови коли между януари и ноември. В същото време пазарният дял на бензиновите превозни средства падна под 50 процента, а броят на новорегистрираните дизелови автомобили се свива почти наполовина в сравнение с предходната година.

Именно от подобни новини се нуждаят Великобритания и нейната автомобилна индустрия. Решението на Nissan да строи фабрика за батерии в своя комплекс в Съндърланд, Североизточна Англия, също изигра своята положителна роля в плановете на Джонсън. По време на празненството по случай 35-ия рожден ден на обекта Nissan обяви, че ще пусне в продажба реновирана електрическа версия на своя Bluebird Job 1 под името Newbird.

Намаляване на субсидиите

Според бранша финансовата подкрепа остава важна за стимулиране на продажбите. „Все още имаме нужда от подкрепа, докато технологията на батериите остава толкова скъпа“, изтъква Хофман, добавяйки: "В момента се намираме в много важна фаза на развитие. Ако субсидиите бъдат прекратени сега, целият тласък може да секне".

Ясно е, че Хофман и останалите представители на индустрията не харесват последните правителствени планове. Тъй като субсидиите ще бъдат намалени значително: вместо 2500 паунда купувачите на електрически автомобили ще получат от държавата само 1500 паунда. Това важи за превозни средства, чиято цена достига 32 000 паунда, като и тук таванът е смъкнат от предишните 35 000 паунда.

Решението се взема във възможно най-лошия момент, твърдят от SMMT. Защото икономическите последствия от коронавируса и ускоряващата се инфлация така или иначе предизвикват отдръпване на потребителите.

По статията работиха: Аспарух Илиев, редактор Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (1)

0
 
3
 
1
преди 3 месеца
Brexit и коронавирусът продължават да притискат индустрията, докато производителите все още преценяват плановете на премиера Борис Джонсън..... ше удари една линия и ще се успокои. Нали такава им е там практиката.

Още от Анализи
На твърдотелните батерии им предстои дълъг път до пазара