IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Как се стигна до възраждането на Gеneral Motors

Задкулисната история на Дан Акерсън и кариерният възход на Мери Бара – първата жена начело на автомобилен гигант

20:30 | 26.12.13 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Дан Акерсън говори пред акционери, заедно с Мери Бара (най-вляво) и Стив Гърски (в средата). <em>Снимка:</em> <em>Ройтерс</em></p>

Дан Акерсън говори пред акционери, заедно с Мери Бара (най-вляво) и Стив Гърски (в средата). Снимка: Ройтерс

2013 година скоро ще бъде история. Вижте какво се случи през последните 12 месеца в специалната селекция на Investor.bg Бизнесът 2013. Предлагаме Ви поглед върху най-значимите събития и тенденции от политическия и икономически живот на България и света.

На 13 ноември Дан Акерсън, председател на Управителния съвет и главен изпълнителен директор на General Motors, пристигна в основния развоен център на автомобилния концерн, за да направи изявление пред 1000 инженери и дизайнери.

Огромният комплекс в Уорън, Мичиган, се намира на около 15 мили северно от центъра на Детройт и се състои от много сгради, наподобяваща планетариум лаборатория за изследване на тайни прототипи, както и хеликоптерна площадка.

Технологичният център не е централа на General Motors, но въпреки това е от критично значение за концерна. Тук се разработват проекти на стойност 15 млрд. долара. Тук са родени Chevrolet Impala и Chevrolet Silverado, които през тази година бяха титулувани със званието Най-добър седан и Най-добър пикап в Америка от специалистите на Consumer Reports.

Плод на работата на екипа е и Cadillac CTS, който специализираното издание Motor Trend обяви за Кола на 2014 г. Отново преди броени седмици General Motors пък бе обявен за отличник по отношение на качеството от J.D. Power & Associates.

По време на събранието обаче Акерсън не изгуби време в излишни хвалби към служителите си, а обърна внимание на бъдещето и това какво трябва да се свърши. "Ще ви кажа нещо. Вие сте толкова добри, колкото добър е последният ви проект”, настойнически започна изказването си Акерсън.

Точно до него през цялата конференция стоеше една жена, която също се обърна към служителите в развойния център. Тя се казва Мери Бара и по това време отговаряше за всички продукти на концерна. Именно на нея се отчита целият екип на Технологичния център в Мичиган.

Двамата говориха за позиционирането на Cadillac спрямо Audi и BMW, както и за възможностите пред General Motors, който невинаги ще може да разчита само на своите пикапи и джипове за постигането на високи маржове.

"Ако не атакуваш собствения си бизнес модел, повярвайте ми, някой друг ще го направи," заяви Акерсън. Двамата говориха много и за Tesla Motors - производителят на електромобили, на чиято способност да изникне от нищото, и то в неутвърден сегмент, Акерсън се възхищава.

Месец по-късно, на 10 декември, Дан Акерсън обяви своето намерение да се оттегли от ръководството на General Motors през януари, за да се погрижи за съпругата си, с която са заедно от повече от 40 години, и която наскоро била диагностицирана с рак в напреднала фаза. С пълната подкрепа на Акерсън, Управителният съвет на компанията обяви Мери Бара за главен изпълнителен директор, с което тя се превърна в първата жена, застанала начело на GM, както и първата жена, управляваща автомобилен гигант.

51-годишната Мери Бара е търговски инженер по образование и от 18-годишна работи за General Motors. Започва работа като стажант, а веднага след като завършва е назначена за инженер в завода на концерна в Понтиак, Мичиган. В същата фабрика баща й произвежда матрици в продължение на 39 години. Мери Бара е потвърждение за всички правилни стъпки на General Motors през годините, както и за служител, който е работил за компанията в най-трудните й моменти.

Бара ще поеме руля на GM в най-силния момент на компанията от десетилетия насам. Концернът ще отбележи трета година стабилни печалби, дължащи се донякъде на ползите от обявения банкрут - по-ниски разходи за труд, по-малко дългове, както и елиминирането на слабите марки и излишните дилъри. Брайън Джонсън, който е анализатор в Barclays, прогнозира, че през тази година концернът ще прибере приходи в размер на 6 милиарда долара.

За сравнение, през миналата година постъпленията бяха 4,9 млрд. долара. Джонсън смята, че ако темпото се запази, до 2017 г. в хазната на американския гигант ще влизат по 10 млрд. долара годишно.

Последна актуализация: 21:28 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още