IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Кризата с автомобилните чипове може да продължи до средата на годината

Големият интерес към потребителската електроника кара производителите на чипове да се съсредоточат върху този сектор, загърбвайки автомобилната индустрия

13:30 | 17.01.21 г.
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg L.P.</em></p>

Снимка: Bloomberg L.P.

Повече от година след появата на коронавируса пандемията продължава да помрачава операциите на автомобилните производители.

След миналогодишното сътресение на глобалния автомобилен пазар вирусът сега хвърля сянка върху веригите на доставка на автомобилни компоненти. Чиповете, използвани при електрониката в автомобилите, вече са трудни за намиране, тъй като концерните, занимаващи се с полупроводници, преразпределят своя производствен капацитет, за да отговорят на нарастващото търсене в сектора на потребителска електроника, където властват компании като Apple Inc., пише Bloomberg.

Очертаващият се недостиг изглежда, че ще се задържи, тъй като наложените в редица страни по света блокади и ограничения за пътуванията карат потребителите да се фокусират върху телефоните, игровите конзоли, телевизорите и лаптопите. Поради тази причина производителите на чипове насочват вниманието си върху компаниите за потребителска електроника, заради което автомобилни колоси като Toyota Motor Corp. и Volkswagen AG рискуват да се сблъскат с продължителен недостиг на компоненти, с които подхранват вече започналия процес на електрификация на глобалния автопарк. 

„Клиентите не могат да изграждат, защото не получават части“, споделя в интервю Глен Де Вос, главен технологичен директор на доставчика на автомобилни компоненти Aptiv Plc.

Недостигът на полупроводници може да продължи до края на първата половина на годината, тъй като производителите на чипове коригират своите операции, прогнозира IHS Market още на 23 декември 2020 г.

Автомобилните концерни ще се сблъскат с постепенно намаляване на доставките на компоненти през следващите два до три месеца, посочват от Китайската асоциация за леки автомобили, която представлява най-големите имена от местната индустрия.

Производителите на чипове предпочитат клиентите от сектора на потребителската електроника, тъй като техните поръчки са по-големи от тези на автомобилните концерни - годишният пазар на смартфони надхвърля 1 милиард устройства, в сравнение с по-малко от 100 милиона автомобила глобално. Производството на автомобили също така е бизнес с по-нисък марж, което принуждава компаниите от сектора да не желаят да наддават за цените на чиповете, тъй като целят да запазят нивото на рентабилност.

И тъй като последните поколения автомобили изискват още повече чипове, подобно е положението и при най-новите потребителски джаджи. Смартфоните, използващи 5G технологията, изискват 40% повече полупроводници в сравнение с по-старите 4G версии.

Тайванският концерн Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. отчете рекордни приходи през четвъртото тримесечие на 2020 г. заради новите модели iPhone, които използват 5G свързаност.

Недостигът на автомобилни чипове произтича от прекалено консервативните оценки относно търсенето, направени в началото на 2020 г., когато автомобилните фабрики бяха принудени да преустановят дейността си, като част от по-широките мерки за овладяване на пандемията, посочва Де Вос.

След като заводите подновиха своите операции, продажбите на автомобили се възстановиха по-бързо, отколкото се очакваше, след като правителствата подкрепиха икономиката с пакети от стимули.

В същото време концерни като TSMC, United Microelectronics Corp. и Globalfoundries Inc., както и компании за чипове като ASE Technology Holding Co., не успяват да разширят производството си, за да отговорят на растящото търсене от страна на своите клиенти както от автомобилния сектор, така и от производителите на Xbox, PlayStation и iPhone.

Решението на администрацията на американския президент Доналд Тръмп да постави в своя черен списък Semiconductor Manufacturing International Corp. през декември накара клиентите на компанията да потърсят алтернативи, което допълнително ограничи глобалното предлагане на чипове. Някои купувачи на полупроводници също започнаха да обособяват запаси, за да избегнат бъдещ недостиг или смущения при доставките. 

Автомобилните производители свиха броя на поръчките към тайванския концерн през първата половина на 2020 г. и когато те отново увеличиха своя производствен капацитет след мащабното затваряне на фабриките, техните доставчици не можаха да отговорят на засиленото търсене, тъй като вече бяха разпределили излишните компоненти към сектора на потребителската електроника.

Американският автомобилен концерн General Motors Co. дори е поискал помощ от тайванското правителство за осигуряване на доставки на чипове, като тайванските власти са пренасочили молбата към местните производители, споделят източници.

Европейският съюз също се е обърнал към тайванските власти по този въпрос. Засега изглежда, че ситуацията няма да се подобри скоро.

Toyota заяви във вторник, че частично спира производството си в Китай, докато Honda Motor Co. свива производството в пет завода в Северна Америка, тъй като става все по-трудно да си набавят чипове.

През декември Volkswagen заяви, че ще трябва да промени производствените си планове заради недостига на полупроводници. Fiat Chrysler Automobiles NV обяви, че временно затваря свой канадски завод и отлага рестартирането на производството в мексиканския завод, където се сглобяват автомобилите Jeep.

Затруднението, в което се намират автомобилните производители се задълбочава от факта, че чиповете са от решаващо значение за новите модели, които те рекламират. Полупроводниковите компоненти трябва да представляват повече от 50% от производствените разходи на даден автомобила до 2030 г., в сравнение с около 35% към момента.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:16 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още