Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Кризата с чипове разбива надеждите за възстановяване на автомобилния сектор

Недостигът на полупроводници принуждава основните индустриални анализатори да понижат своите прогнози за продажбите и производството

Кризата с чипове разбива надеждите за възстановяване на автомобилния сектор

Снимка: Krisztian Bocsi/Bloomberg

Надеждите, че през 2021 г. ще се възстановят голяма част от продажбите на автомобили след националните блокади и замразяването на производството през 2020 г., избледняват, тъй като недостигът на полупроводници продължава да прекъсва операциите на производителите на превозни средства, пише Automotive News Europe.

Миналия месец компанията IHS Markit, която много автомобилни концерни използват като еталон за прогнозиране, заяви, че понижава очакванията си за производство с 6,2 %, или с 5 милиона броя, до 75,8 млн. превозни средства за 2021 г.

"Перспективите за четвъртото тримесечие отразяват повишения риск, тъй като предизвикателствата пред веригите на доставка – предимно дефицитът на полупроводници - остават устойчиви", пише анализаторът на IHS Марк Фулторп.

В последната си бележка до клиентите IHS заяви, че от 9,5 млн. до 11 млн. превозни средства могат да бъдат загубени за цялата година. За разлика от предходните предупреждения на автомобилните производители и анализаторите, очакващи възстановяване през втората половина на 2021 г., IHS изтъкна, че прекъсването в производството може да продължи през първата половина на 2022 г. 

Още по темата

"Второто полугодие на 2022 г. може да е точката, от която да търсим стабилизиране на предлагането, като реално възстановяване може да се очаква едва от първата половина на 2023 г.“, става ясно от бележката.

IHS Markit разширява прозореца за евентуални смущения, като изтегля напред във времето края на производствените прекъсвания.

Анализаторите изчисляват, че около 1,1 милиона автомобила са били изтрити от производството през първата половина на годината. Очакваните загуби за третото тримесечие се очакват да достигнат 729 000 броя спрямо предишната прогноза за 666 000 броя, главно поради прекъсванията в производството на Stellantis и Volkswagen.

Тези данни не взимат предвид около 50-те хиляди автомобила, което са частично сглобени от Volkswagen и чакат доставката на липсващите компоненти.

От страна на търсенето, LMC Automotive заяви в края на септември, че намалява прогнозата си за световните доставки на леки превозни средства с 6 млн. броя, до 81 млн. превозни средства за 2021 г. През юни LMC прогнозира ,че търсенето за годината ще бъде около 87 млн. превозни средства.

„Надеждата за връщане към условията преди пандемията и пълно възстановяване в началото на 2022 г. почти са се изпарили“, изтъкват от LMC.

Консултантската фирма също така отбеляза, че бъдещото търсене на превозни средства може да пострада от настоящите условия, при които автомобилните производители дават приоритет на моделите с по-висок марж и на електромобилите, което води до по-високи цени и недостиг на коли от по-нисък клас в шоурумите.

„Липсата на наличност на превозни средства и увеличаването на цените може да отблъснат редица потребители в много страни от пазара на нови превозни средства“, предупреждава LMC, „карайки ги да задържат своето налично превозно средство за по-дълго време или да закупят употребявано превозно средство".

LMC сега очаква международните продажби на леки превозни средства да достигнат 85 млн. броя през 2022 г., което представлява спад от 8 % спрямо прогнозата от второто тримесечие, и 94 млн. броя през 2023 г. – понижение с 3 % спрямо предишните очаквания.

Германските дилъри са разочаровани

Германската търговска група VDA понастоящем не очаква производствената ситуация да се облекчи чак до 2022 г..

В отговор на запитване от Automobilwoche VDA организацията заяви: „Понастоящем недостигът на полупроводници означава, че търсенето на нови автомобили в световен мащаб не може да бъде задоволено напълно“.

Automobilwoche съобщи, че периодът от закупуването до доставката на нов автомобил сега се е увеличило до над година в Германия, което помрачава бизнеса на дилърите.

В същото време се забелязва подобрение при по-евтините модели.

"BMW продължава с производството, но ограничава специалното оборудване. Превозните средства се доставят на нашите дилъри без съответните екстри. Ако екстрите са ни доставени след няколко дни, ние преоборудваме превозните средства", изтъква Кристиан Ренш, управляващ директор на базирания в Шлезвиг-Холщайн дилър на BMW May & Olde.

BMW и Daimler обявиха пред Automobilwoche, че недостигът на чипове ги е принудил да произвеждат или да доставят превозни средства без някои екстри. "Функциите ще бъдат модернизирани възможно най-бързо след предаването на превозното средство, веднага щом съответните компоненти са на разположение отново“, изтъкват от Daimler.

Но кризата с чиповете не изглежда, че скоро ще отшуми.

Volvo обяви в понеделник, че глобалните ѝ продажби през септември са се свили с 30% и с 42% в Европа, поради липсата на компоненти.

Stellantis предупреди, че с наличните полупроводници ще даде приоритет на производството на електромобили пред моделите с двигатели с вътрешно горене. Групата вече е спряла производството през останалата част от годината на SUV модела Opel Grandland X в завода си в Айзенах, Германия.

Volkswagen Group заяви в понеделник, че се сблъсква със закъснения при поръчките на около 130 хил. автомобила Golf и повече от 110 хил. броя Tiguan, тъй като недостигът на чипове затруднява производството им.

По статията работиха: Аспарух Илиев, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Анализи
За много европейци революцията на електромобилите остава мираж