IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Липсата на ясен график за доставки може да коства пазарния дял на Rivian

Някои потребители, поръчали пикапи през 2019 г., все още чакат своите превозни средства, което убива оптимизма около стартъпа

10:01 | 24.05.22 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg L.P.</em></p>

Снимка: Bloomberg L.P.

Когато Джеф Уелс резервира пикап Rivian R1T в началото на 2019 г., той се превръща в един от първите клиенти на американския концерн, подкрепен от гиганта в онлайн търговията на дребно Amazon.com Inc. Rivian Automotive Inc. по това време обеща да влезе в ниша, която не се обслужва от други автомобилни производители.

Уелс, счетоводител от Южна Калифорния, обаче се разочарова, когато вижда как други потребители, които са поръчали същите пикапи години след него, получават превозните средства, докато той продължава да чака, пише Ройтерс. „Просто е досадно и се вижда, че тук няма ред, когато става въпрос за доставки“, признава той.

Уелс е един от десетките потребители, направили резервации за електрически пикапи, които през последните седмици се оплакват от ненадеждни срокове за доставка и закъснения в онлайн групите и форумите.

Оплакванията следват обявената от Rivian в края на април промяна в последователността на производството, с която се дава приоритет на тези превозни средства с определени спецификации в интериора и цвета. „Производствените комбинации намаляват сложността по отношение на нашите доставчици и това позволява да изградим по-голям брой превозни средства“, посочват от компанията.

Това означава, че много от потребителите, които са направили ранни резервации, пожелали да се придържат към първоначалните си предпочитания за цвят, сега са изпаднали в забвение.

Rivian казва, че графиците за доставка не се основават само на времето на предварителна поръчка и че компанията проучва нови начини за ускоряване на доставките. Проблемите при доставката на Rivian обаче не бяха така интензивно отразени в медиите както променените производствени планове на калифорнийския концерн или намеренията му да увеличи цените на своите продукти.

И докато автоконцерните по света продължават да търсят решения на проблема с нарушените вериги на доставка, стартъпи като Rivian имат по-малък арсенал за борба с подобни сътресения. Големи инвеститори, включително Ford Motor Co и Tiger Global Management, започнаха да продават част от акциите на Rivian след изтичането на блокиращия период, който следва първичното публично предлагане (IPO).

Поддръжниците на Rivian до голяма степен останат лоялни въпреки хаотичните промени в цените на компанията. Предварителните поръчки се увеличиха до 90 000 превозни средства дори след повишенията на цените, които вече се отнасят само за новите резервации.

Забавянето при доставките обаче може да коства много на компанията, тъй като други автомобилни производители вече пускат на пазара електрически пикапи, включително F-150 Lightning на Ford.

На 11 май Rivian заяви, че работи по преразглеждане на своята система за поръчки, за да отдели резервациите от процеса на конфигуриране, в очевиден опит да се справи с критиките на клиентите относно липсващите доставки.

rivian rivian

„Светът се промени“

Опитите на Rivian да преразгледа своята система за поръчки също отразяват по-широките предизвикателства в индустрията. Инфлацията и сътресенията във веригите на доставка изменят финансовите прогнози и засилват натиска върху новите електромобили за намаляване на разходите в момент, когато инвеститорите затварят чековите си книжки.

„Пазарите се затвориха за всяка компания, добра и лоша. Трябва да се задържите и да определите приоритетите си и да направите всичко необходимо, за да преплувате до другия бряг“, коментира Даниел Ниниваги, главен изпълнителен директор на електромобилния стартъп Lordstown Motors Corp.

Rivian заяви, че наблюдава капиталовите пазари и „оптимизира своята продуктова пътна карта и оперативните разходи“.

Компанията изгори около 1,2 млн. долара на превозно средство, доставено през първото тримесечие, и се очаква да похарчи общо 7 млрд. долара в брой тази година, според анализатора на Morgan Stanley Адам Джонас. Въпреки че Rivian заяви пред инвеститорите, че разполага с достатъчно пари, за да отвори втория си завод в САЩ за 5 млрд. долара през 2025 г., търпението може да се изчерпи. „От вашето IPO светът се промени драстично, инвеститорите просто не искат да финансират компании с отрицателен растеж на печалбата тази среда“, посочва Джонас.

Главният изпълнителен директор Робърт Скаринг заяви, че компанията ще постави разходите под контрол, като опрости своята гама превозни средства и минимизира изтичането на пари. 

Скъпо удоволствие

Според Скаринг Rivian, подобно на други автопроизводители, вярва, че най-лошото време от недостига на полупроводници е останало зад гърба. Други компании обаче заявиха, че дефицитът може да продължи и през 2023 г.

Rivian не казва кога очаква да произвежда превозни средства с марж на печалба. Увеличенията на цените, от 67,500 на 79,500, долара за базов модел трябва да подобрят икономиката и да компенсират по-високите разходи за суровини. Тези повишения важат за поръчки, направени след 1 март.

Конкурентите в индустрията казват, че реализирането на печалба дори на тази цена ще бъде предизвикателство.

Питър Роулинсън, главен изпълнителен директор на производителя на луксозни електромобили Lucid Group Inc. и бивш инженерен директор в Tesla Inc., изчислява, че Rivian харчи по около 22 000 долара за батериите си от начално ниво и около 20 000 долара за задвижващите системи, доставяни от Robert Bosch GmbH – което изисква крайна цена на продукта от 95 000 долара, за да може компанията да реализира печалба.

Rivian казва, че е уверена в своето „ценообразуване“. Компанията също така заяви, че работи върху двигател с по-ниска цена и нови дизайни на батерии.

Но за Джеф Уелс маржовете на печалбата нямат особено значение. Той просто иска да се сдобие със своя пикап възможно най-скоро. Въпреки че казва, че предпочита R1T на Rivian, миналата година Уелс резервира и F-150 Lightning, с който Ford ще се опита да доминира на американския пазар на електрически пикапи.

„В този момент, ако Ford дойде първи, мисля, че ще и остана с него“, признава Уелс.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:47 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още