IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Може ли технологията на сменяемите батерии да преобърне електромобилния сектор?

Въпреки желанието на Пекин да наложи в мащаб този метод, голяма част от глобалния автомобилен сектор гледа скептично на потенциала ѝ

12:32 | 10.04.22 г. 6
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg L.P.</em></p>

Снимка: Bloomberg L.P.

Преди година американския електромобилен концерн Tesla Inc. отхвърли идеята за смяна на батериите като начин за зареждане на превозните средства с електрическо задвижване, определяйки я като „пронизана с проблеми и неподходяща за широкомащабна употреба“.

Изглежда обаче, че Пекин не е съгласен с това.

Всъщност Китай настоява за налагането на опцията за сменяеми батерии като допълнение към стандартното зареждане на превозни средства, като правителството подкрепя няколко компании, които усъвършенстват технологията, пише Ройтерс.

Четири компании - автомобилните производители Nio и Geely, разработчикът на сменяеми батерии Aulton и държавния петролен гигант Sinopec – обявиха, че планират да създадат общо 24 000 станции за смяна на батерии в цялата страна до 2025 г., спрямо около 1400 обекта към момента. 

Смяната на батериите позволява на водачите бързо да заменят изтощените пакети от клетки с напълно заредени, вместо да включват автомобила към дадено зарядно устройство. Смяната може да помогне за смекчаване на нарастващите натоварвания на енергийните мрежи, макар експертите да предупреждават, че това може да се развие само ако батериите бъдат приети от цялата индустрия.

Ако Китай успее да наложи смяната на батерии в голям мащаб обаче, промяната може да подкопае бизнес моделите на глобални марки като Tesla, Volkswagen и General Motors, чиито електромобили са проектирани без подобен тип сменяеми батерии. Освен това електромобилите на Tesla към момента могат да бъдат зареждани почти само от специализирани станции на компанията.

Дори леки промени в начина на зареждане на електрическите коли в Китай могат да имат значителни последици за тези производители, чието бъдеще зависи от постигането на успех на най-големия автомобилен пазар в света.

Китайските планове за заменяеми батерии, обявени на порции през последните месеци, са част от по-мащабния план на Пекин да увеличи до 25% дела на изцяло електрическите коли от общите продажби в страната до 2025 г., което ще се равнява на около 6 млн. превозни средства въз основана на текущите прогнози.

В същото време големите китайски индустриални играчи търсят по-широка реализация отвъд граница.

Contemporary Amperex Technology Company Ltd., най-големият производител на батерии в света, заяви пред Ройтерс, че разработва услуги за замяна на батериите не само за Китай, но и на глобалните пазари.

„Натрупваме опит на китайския пазар и в същото време общуваме тясно с партньори от други страни. Скоро ще получите по-конкретна информация“, споделят от CATL, чийто дял от глобалния пазар на батерии надхвърля 30%.

Производителят на електромобили Nio планира да предложи услуги за смяна на батерии в САЩ до 2025 г., посочи ръководителят на компанията за Северна Америка Ганеш Айер. Компанията разполага с над 800 станции за смяна в Китай и наскоро откри първата такава в Европа.

„Никога няма да се получи“

Такива планове се сблъскват с песимистични коментари, изразени от световния пионер и лидер при електромобилите Tesla през март 2021 г., когато компанията отхвърли жизнеспособността на мащабното налагане на технологията за смяна на батерии в Китай. Tesla опита подобно нещо преди години в САЩ, след което го изостави.

Индустриалните лидери са разделени по въпроса дали усилията на Китай може да преодолеят нежеланието на европейските и американските автомобилни производители да изоставят собствения си метод за зареждане и да приемат азиатския.

„Никога няма да накарате производителите на автомобили да се съгласят със сменяемите батерии“, изтъква Анди Палмър, бивш главен изпълнителен директор на Aston Martin, който в момента ръководи производителя на електромобили Switch Mobility.

Джон Холанд, търговски директор на компанията за безжично зареждане на електромобили Momentum Dynamics за Европа и Близкия изток, казва, че конвергенцията при батериите създава затруднения за автомобилните производители.

Последна актуализация: 22:27 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

6
rate up comment 2 rate down comment 2
corner
преди 2 години
За малките автомобили е перфектно . Те затова динозаврите в ел . мобилност са обречени - твърде тежки и скъпи батерии .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 3 rate down comment 3
alphaomega
преди 2 години
Батериите в големи размери за превозни средства са задънена улица. Скъпа технология с много нерешими проблеми и силно ограничена приложимост. Няма как да добие масовост в по голямата част от света. Колкото и да увъртат, накрая производителите и политиците пак ще се затвори неизбежно кръгът и ще върнат всички на двигатели с вътрешно горене. Само че вече пригодени да работят със водород и синтетични горива които имат много ниски емисии. Електрическите коли ще си останат малка ниша както са и сега. Основно за малки градски коли и тротинетки.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 2 rate down comment 4
khao
преди 2 години
като се замисля може би единствения недостатък е че трудно ще ги стандартизират.. . трябва да са еднакви, поне като размер и начин на свързване към колата с другите производители, и като започне едно подливане на вода или лобиране пред държавния орган който ще ги стандартизира, после и промяната на стандарта ще е много сложен процес... друго не съм измислил :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 5 rate down comment 1
shinawatra
преди 2 години
Две страници изписани и никъде не се споменават аргументите и недостатъците на сменяемите батерии...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 4 rate down comment 3
khao
преди 2 години
...и аз мисля че това е по удачния вариант, възможно е да не съм прав, но така и не видях доводите против този процес.... щом сменяш батерията, значи тя не е твоя ами на зарядната станция, която предлага услугата... са ще плащаш наем докато е ползваш разбира се, но пък колата ще е по евтина... или вариант вградена батерия до 50км, и допълнителна-сменяема, за случаите когато ще пътуваш на дълго... така хем вградената ще я зареждаш дом и ще стига за до работа, и няма да носиш супер голяма и тежка..няма и да плащаш за горната услуга освен ако не тръгнеш на дълго... така даже и маретиал за батерии ще спестим
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 1 rate down comment 5
Solar Power
преди 2 години
Още един хубав метод за намаляне зависимостта от Русия и Арабските държави :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още