Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Напредъкът при електрификацията на транспорта минава през зарядните станции

Процесът на електрификация на транспорта няма да се осъществи без насоки от страна на политиците

Напредъкът при електрификацията на транспорта минава през зарядните станции

Снимка: Pixabay

Както пеят легендарните британски рокаджии Rolling Stones: „Не винаги можете да получите това, което искате“. Това твърдение със сигурност може да се отнася за юрисдикциите, които биха искали да разполагат с ресурси за изграждане на цялостна мрежа за зареждане на електрически превозни средства, но установяват, че трябва да намалят амбициите си поради финансови причини. Някои се фокусират първо върху изграждането не на всичко, което искат, а само на това, от което се нуждаят - мрежа от зарядни станции, пише Energy Post.

Броят и популярността на електрическите превозни средства нарастват бързо по целия свят. Това е обнадеждаващо за юрисдикциите, които признават, че електрификацията на транспорта може да насърчи растежа на работните места, да смекчи опасенията относно екологията, да осигури ползи за качеството на въздуха и да подобри ефективността на електрическата система. 

Още по темата

Много юрисдикции искат да предприемат своите първи стъпки в подкрепа на електрифицирания транспорт, включително за осигуряването на зарядна инфраструктура, но не са сигурни кой е най-разумният начин за инвестиране в инфраструктура и на кои стратегически решения да наблегнат.

Проблемите около зарядната инфраструктура

Процесът на електрификация на транспорта няма да се осъществи без насоки от страна на политиците. Опасенията на потребителите относно липсата на налична инфраструктура остава една от основните причини да не се купуват или наемат електромобили. Това е факт, въпреки че американците изминават с колите си средно около 60 км на ден, а европейците - 32 километра на ден – разстояния, които не представляват проблем за нито един пуснат на пазара електромобил.

Някои юрисдикции приеха електрификацията на транспорта и разработиха подробни планове за ускоряване както на целите, така и на изграждането на инфраструктура. Става въпрос за американските щати Калифорния, Ню Джърси и Орегон.

От друга страна всички страни членки на Европейския съюз (ЕС) са задължени по закон да разработят инфраструктурни планове за електромобилите, но степента на амбиция и реалният темп на изграждане варират значително. Европейските лидери в това отношение, като Нидерландия, вече са предоставили план, но реалността е, че финансовите, географските и/или политическите бариери пречат на някои юрисдикции да изградят цялостна мрежа от зарядни станции.

Има начин да се заобиколят тези бариери: Невъзможността за изграждане на цялостна мрежа не трябва да спъва усилията за предоставяне на най-важното. Фокусирането върху най-необходимото чрез създаването на „основна обществена мрежа за зареждане“, което е отлична първа стъпка за юрисдикциите да успокоят потребителите и да държат разходите под контрол.

Какво представлява основната зарядна мрежа?

Ню Джърси представи концепцията за обществена мрежа от зарядни станции, описвайки я като предоставяща „базово ниво на обществена инфраструктура за зареждане в целия щат, достатъчно, за да сведат до минимум опасенията около пробега и да се отговори на други обществени нужди“. Щатът има за цел да осигури достатъчно географско покритие, за да гарантира, че повечето шофьори на електромобили ще разполагат с удобен достъп до станции за бързо зареждане.

Според ChargEVC, коалиция от производители на автомобили, технологични компании, дружества за комунални услуги, защитници на потребителите и неправителствени организации, тази мрежа е „предназначена да осигури критичната маса от инфраструктура, необходима за прехода на пазара през тази ранна фаза на ограничено развитие на публичната зарядна инфраструктура“.

Основни първи стъпки в САЩ

Възможно е да се предприемат стъпки към разширяване на зарядната инфраструктура без да се налага да се прави всичко наведнъж. Ню Джърси осъзна, че е за предпочитане да започне с реализирането на основната мрежа и да се разшири до всеобхватна мрежа с течение на времето. Това може да служи като модел за държави, които искат да преодолеят бариерите пред електромобилната инфраструктура, ако все още не са в състояние да изградят наситена зарядна мрежа за всички потребителски групи. 

Още по темата

Флорида възприе тази концепция, обособявайки законопроект за щатската зарядна инфраструктура, с който упълномощава Министерството на транспорта, съвместно с други агенции, да създаде генерален план за инфраструктурата по междущатските шосета на Флорида.

Основната мрежа в Европа

По същия начин европейските законодатели преразглеждат изискванията към страните членки да планират достатъчна и достъпна зарядна инфраструктура на целия континент и в момента обсъждат обхвата на покритие по магистралите, средноголемите градове и селските райони. Новото законодателно предложение се очаква до средата на 2021 г.

Скорошен изчерпателен общоевропейски документ с насоки, издаден от Европейската комисия (ЕК) с фокус върху подготовката на инфраструктура, подчертава необходимостта от сътрудничество между транспортния и енергийния сектор. Стратегията е проста: След като потребителите и инвеститорите развият доверие чрез основната мрежа, пазарът на услуги за зареждане ще расте. За да се гарантира, че такава основна мрежа е изградена с най-малко разходи, юрисдикциите могат да я използват и като инструмент за планиране, за да съобразят търсенето с наличния капацитет на електрическата мрежа. Това ще намали първоначалната инвестиция за властите, а потребителите ще могат да използват инфраструктурата на достъпна цена.

По статията работиха: Аспарух Илиев, редактор Божидарка Чобалигова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Анализи
Европа показва големи амбиции в производството на автомобилни батерии