IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Шефът на Volkswagen: Tesla не е надценена, VW е подценена

Софтуерът е най-голямото предизвикателство, но и възможност за нас, твърди изпълнителният директор на концерна Херберт Дийс

08:42 | 10.05.21 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Херберт Дийс. <em>Снимка:&nbsp;&nbsp;EPA/FILIP SINGER</em></p>

Херберт Дийс. Снимка:  EPA/FILIP SINGER

Това беше един от най-важните моменти в Седмицата на иновациите на Handelsblatt: Появата на директора на VW Херберт Дийс в прякото предаване на подкаста на Handelsblatt „Disrupt“. Малко след като бяха обявени данните за първото тримесечие на 2021 г., Дийс обсъди трансформацията на групата с главния редактор на Handelsblatt Себастиан Матес, възможното предизвикателство, поставено от Apple Car, неговото виждане за Tesla, края на ерата на ръководителя на работническия съвет Бернд Остерло и проблемите със заемането на длъжности в Борда.

Автомобилната индустрия е изправена пред промяна, невиждана от 100 години насам. Поне изпълнителният директор на Volkswagen Херберт Дийс е убеден в това. „Трансформацията в автомобилната индустрия през следващите десет до 15 години ще бъде несравнима с досегашното развитие“, каза той. 

Преминаването към електромобилност е по-малко важната тема за шефа на VW. „Това е управляемо за нас. Това е техника, която сме усвоили“, обясни Дийс. Новите задвижващи технологии не са особено предизвикателство и конструкцията на автомобила няма да се промени значително в резултат на това, смята мениджърът.

За Дийс цифровизацията, втората основна промяна за автомобилната индустрия, е свързана с много повече въпросителни. „Като цяло проблемът със софтуера е по-голямото предизвикателство за автомобилната индустрия“, казва шефът на Volkswagen. Ако автомобилите на бъдещето се развиват все повече и повече в посока на постоянно свързано в мрежа „мобилно устройство“, производителите на автомобили биха се сблъскали с много по-фундаментални промени в собствените си процеси.

Днес производителите на автомобили получават по-голямата част от софтуера за своите превозни средства от доставчици. Например Volkswagen в момента прави около десет процента от собствения софтуер. "В бъдеще няма да работим така", подчерта Дийс. Според него през следващите четири години делът на софтуера трябва да се увеличи до около 60%.

Единна операционна система за Audi, Porsche и VW

IT дъщерното дружество Cariad щe играе ключова роля в тази промяна към модерна софтуерна компания. VW събра софтуерни и компютърни специалисти от Audi, Porsche и марката автомобили Volkswagen в Инголщат за новосъздадената компания. Понастоящем около 4000 души работят там и разработват централен, унифициран софтуер за всички превозни средства от цялата група Volkswagen. Очаква се броят на служителите в това звено да нарасне до около 10 000 до 2025 г. Групата инвестира около 2,5 милиарда евро в новото дъщерно дружество всяка година.

„Cariad определя сърдечно-съдовата система в новите автомобили“, обясни Херберт Дийс. Експертите говорят за „Software-Stack“. Всички нови модели от групата се очаква да бъдат оборудвани с тази унифицирана операционна система („VW.OS“) от 2025 г. нататък.

Тогава различни IT приложения като информационно-развлекателната система, навигацията и автономното шофиране могат да бъдат свързани към тази единна операционна система. Шефът на VW Дийс изчислява, че в бъдеще 70 до 80 процента от разликите между отделните автомобили ще идват само от софтуера.

От гледна точка на главния изпълнителен директор на Volkswagen автономното шофиране ще играе ключова роля за това, тъй като би било невъзможно да си представим автомобил без него като нов елемент на комфорт от 2030 г. нататък. Всяко превозно средство се превръща в „машина на времето“, защото водачът вече не трябва сам да управлява превозното средство, а вместо това ще печели време за други неща.

Въпреки многото съмнения в момента Херберт Дийс твърдо вярва, че автономното шофиране ще се наложи. За да се случи това, е важен напредъкът в изкуствения интелект. „Той ще увеличава изчислителната си мощ десетократно на всеки две години", казва германецът. В резултат на това в обозримо бъдеще ще бъде налице и необходимият изчислителен капацитет, за да може да се използват големи количества данни от разпознаването и обработката на изображения. Разпознаването на изображения, което замества човешкото око, е това, което прави възможно преди всичко възможно автономното шофиране.

Макар че досега Volkswagen не е привлякъл някакво специално софтуерно ноу-хау, главният изпълнителен директор вярва, че базираният във Волфсбург производител на автомобили ще се справи с предстоящите промени. „Никой не се съмнява, че това е правилният начин. Сигурен съм, че ще успеем “, подчерта той. В процеса той включва и вътрешнофирменото разработване на компютърни чипове. „Нуждаем се от конкретни чипове за колите си“.

Apple и Baidu стават нови конкуренти

Софтуерът в превозните средства ще се превърне в най-важния източник на доходи през следващите десет години. „Продажбите от лична мобилност вероятно ще се удвоят“, продължава Дийс. В бъдеще новите услуги като автономно шофиране ще допринесат съществено за силния ръст на пазара за индивидуална мобилност.

Това обяснява и защо многократно се твърди, за IT компания като Apple няма да закъснее с навлизането в автомобилния бизнес. Компания като Apple, със своя богат софтуерен опит, може лесно да предвиди възможностите, които ще се появят в мобилността през следващите години поради бързо нарастващото използване на IT. „Отваря се прозорец за Apple“, признава Дийс.

Apple не е единственият възможен нов конкурент на Volkswagen. Китайската интернет компания Baidu също полага големи усилия, за да навлезе в автомобилния бизнес. Tesla, от друга страна, е не само добре известният производител на електрически автомобили, но вече е наложил и стандарти в използването на софтуера. Американската компания е и пример за подражание на фондовата борса: „Tesla не е надценена, Volkswagen е подценена“, казва Дийс.

Volkswagen обаче не трябвало да се крие, тъй като групата е усвоила невинаги простата технология за изграждане на автомобили от начало до край. Дългогодишните дискусии за евентуалното влизане от страна на Apple напълно ясно са показали, че „не е толкова лесно да влезеш в тази индустрия“.

Tesla е еталон за ефективност

Дийс не се страхува от новия завод на Tesla в Грюнхайде близо до Берлин. „Tesla в Бранденбург е божи дар за нас“, каза той. Заводът на VW във Волфсбург не е чак толкова далеч от това да получи нов конкурент, срещу когото ще може да се мери. С проекта „Trinity“ за модерни електрически автомобили, които трябва да бъдат пуснати от производствените линии във Волфсбург от 2026 г., VW иска да постигне поне нивото на Tesla по отношение на ефективността и производителността. Огромната фабрика във Волфсбург е на прав път, „виждам ясен напредък“.

Хърбърт Дийс вярва, че оставката на дългогодишния шеф на работническия съвет (местния ватиант за синдикална организация) Бернд Остерло няма да промени значително отношенията с представители на служителите в централата. Наследничката Даниела Кавало обаче би могла да постави нови акценти по отношение на стила на работа и лично взаимодействие.

Дийс определи новата работа на Остерло като директор по човешки ресурси в дъщерното дружество за камиони Traton като „изпълнение на мечта“ за предишния ръководител на представителите на служителите, тъй като той винаги се с сравнявал  „с ръководството“. Остерло е „може би най-успешният синдикален представител в света“.

Дийс съжалява, че Катрин Зудер, бивш държавен секретар във Федералното министерство на отбраната, не е назначена за нов IT директор на автомобилната компания. „Мисля, че е срамно“, каза той. Надзорният съвет обаче е единственият отговорен за решението, пояснява той.

Фактът, че позициите в борда на директорите във Волфсбург се запълват с канска  трудност, се дължи на специалната структура на собственост. „Компанията е много сложна", пояснява Дийс.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:35 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

2
rate up comment 1 rate down comment 0
elinelinov
преди 2 години
"Ханса " или не осъзнава, или не иска да знае истината самоизлъгвайки се, че няма да има никакви проблеми забравя,че немците в IT са много назад.Така,че почти всичките немски автомобили особено след 2005 година имат големи прблеми с електронката както в Hardware така и Software . (Повече от 25 години се занимавах с IP TCP протоколите мисля,че малко разбирам ) не случайно при най малката грешка светва някоя лампичка и change engine.( защото software няма " изкуствен интелект" с scan' irayki да се намерят грешките да се отделят и да останат само "действителните " а е ne всичките да се считат грешки ).Така, че да произвеждаш автомобил е друго при елекtрическите е съвсем друго особено при хибридните е многопроблемнi много електрoника . И softwaret & hardware трябва да са много добре синхронизиран за безотказна работа.( бобър"рът повече от 1000 години строи " изкуствени баражи" но няма никакъв напредък същото както е било някога). Така,че естествено е ще произвеждат но" Скъпо " поддържане; Пример на kW/h Китайска е 80-90 долара на VW 180-200 долара на е 257 долаrа средна цена на кW/ h.Това е базовата цена на новите акумулаторi.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 1 rate down comment 0
zelka007
преди 2 години
подзаглавието може да бъде допълнено с ... "VW иска да постигне поне нивото на Tesla по отношение на ефективността и производителността..."
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още