IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Технологичните постижения и предизвикателствата за автомобилната индустрия

Автомобилните гиганти не могат да решат дали са производители на автономни автомобили, или ползватели на технологиите

17:07 | 23.05.17 г. 2
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Уволнението на президента и главен изпълнителен директор на Ford Марк Фийлдс разкрива нестабилните позиции на гигантите от Детройт, люлката на автомобилната промишленост на САЩ, пише в коментар Люк Олинга от „Франс прес“.

Днес те са изправени пред предизвикателствата на технологичните постижения на компаниите от Силициевата долина, коментират експерти.

56-годишният Фийлдс бе отстранен от длъжността си в понеделник, след три години начело на компанията, плащайки за спада на акциите и печалбите, но най-вече за изоставането на Ford в развитието на безпилотните автомобили, които предвиждаше да пусне на пазара през 2021 година. В същото време повечето конкуренти определят срок за това 2020 година.

Ford не може да си позволи да изостава, изправена пред това, което Джесика Колдуел, анализатор от специализираната група Edmunds.com, описва като "следващия етап за транспорта". „

Тройката детройтски автомобилни гиганти - General Motors, Ford и Fiat Chrysler - изглежда все още не са избрали коя роля да играят – на производители на автономни автомобили или просто клиенти на технологиите, разработвани от Силициевата долина. В същото време Alphabet (Waymo), Apple, Uber и Tesla напредват с висока скорост, съсредоточавайки се основно върху технологията.

Колите без шофьори би трябвало, според техните привърженици, да намалят броя на катастрофите по пътищата и задръстванията. Те биха разширили освен това икономическия модел на споделената кола, защото цената им вероятно ще бъде прекалено висока.

"Отстраняването на Фийлдс стана през период, когато трите автомобилни концерна от Детройт все още не са съумели да споделят усилията си в областта на автономните коли", коментира Джак Нерад от Kelley Blue Book.

И макар "Голямата тройка" да осъзнава какви са залозите и да подема все повече инициативи, тя няма ясен курс.
От една страна Ford и GM искат да разработват собствени автономни коли и направиха редица сделки за придобиване за милиарди долари на компании, специализирани в сектора на изкуствения интелект и съвременните датчици, които могат да доловят присъствието на предмети или да преценяват разстоянията.

Освен това те откриха изследователски центрове в сърцето на Силициевата долина, наеха стотици инженери и вече се представят като специалисти по мобилността.

"Врагът"

От друга страна Fiat Chrysler си сътрудничи с "врага": той предостави миниваните Pacifica на разположение на Waymo, която неотдавна сключи партньорство с резервационната система за коли Lyft, в която GM е един от основните акционери. 

"Те (GM, Ford и Fiat Chrysler – бел. БТА) се опитват да не остават на опашката", коментира Мишел Кребс от Autotrader, допълвайки, че "никой не знае кой е правилният път, който трябва да се следва".

Според Нерад "Голямата тройка" има предимствата и недостатъците, типични за всеки традиционен автомобилостроител: "Има значителни производствени ресурси, маркетинг и развойна дейност", които изискват значително финансиране, и "в същото време се опитва да си изясни какъв е интересът на потребителите към антономните коли".

И обратното -  "на технологичните компании не им се налага да се тревожат за техните инвестиции, защото те нямат заводи, чиито разходи да поддържат".

Трите автомобилни концерна, които са изправени между другото и пред проблема за достигането на крайния предел на продажбите на коли в САЩ, не искат да повторят грешките, довели до фалита през 2009 година на GM и Chrysler, изкупен от италианския Fiat, подчертава Джесика Колдуел.

Ford отказа да обяви фалит и предпочете да направи тежко преструктуриране, включващо закриването на хиляди работни места и затваряния на заводи.Тогава компанията бе обвинена, че е закъсняла да се приспособи към високите цени на петрола, които накараха американските потребители да изоставят големите коли и да ги заменят с малки.
"Те продължиха да произвеждат SUV и пикапи, които вече никой не искаше", припомня Колдуел.
Въпреки тези усилия финансовите пазари предпочитат да залагат на Tesla, макар че тя има слабо производство. Специалистът по електрическите коли изпревари Ford, а след това и GM, и стана първият автомобилостроител в САЩ по пазарна капитализация.

Двете коли на Tesla, които са пуснати на пазара, Model S и Model X, имат помощна система за шофиране Autopilot, която позволява на колата сама да прави почти всички маневри. 

Waymo и Uber пък правят изпитания на автономни коли по улиците на големи американски градове от месеци наред, а Apple получи неотдавна разрешение да тества автономни коли в Калифорния.
Ако тази офанзива навежда на мисълта, че сърцето на американската автомобилна промишленост се е насочило все повече към Силициевата долина, то гигантите от Детройт все още не са си казали думата, посочва Джак Нерад. 

Според него не е изключено "технологичните компании да оценят като по-рентабилно предоставянето на техните иновации за колите без шофьор на класическите автомобилни групи, отколкото самите те да ги правят" . 

(БТА)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:55 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

2
rate up comment 1 rate down comment 0
V.At.
преди 6 години
Твърде голям срок. Според мен нещата ще се решат в близките 3 до 5 години. Има твърде голямо натрупване на нови технологии, като голяма част от тях все още не са усвоени.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 0
lyusien
преди 6 години
кАКВОТО И ДА Е РЕШЕНИЕТО НА ВИСОКОТЕХНОЛОГИЧНИТЕ ГИГАНТИ ОТ СИЛИЦИЕВАТА ДОЛИНА -ДА ДЕИСТВАТ САМОСТОЯТЕЛНО ИЛИ ДА СЕ ОБЕДИНЯТ СЪС АВТОМОБИЛОСТРОИТЕЛИТЕ ОТ дЕТРОЙД СЛЕД 10 ГОДИНИ СВЕТЪТ ЩЕ БЪДЕ СЪВСЕМ РАЗЛИЧЕН ОТ СЕГА И КОИТО НЕ СЕ ПРИГОДИ КЪМ ТОВА ЩЕ ОСТАНЕ НА ОПАШКАТА
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още