Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Tesla и големият въпрос: Защита на данните или на живота?

Колко данни са наистина необходими за безопасното автономно шофиране и нарушава ли Tesla систематично GDPR?


Tesla и големият въпрос: Защита на данните или на живота?

Снимка: Andrey Rudakov/Bloomberg

Производителят на автомобили Tesla се счита за особено иновативен по отношение на транспорта на бъдещето. Но какво всъщност се случва с данните, които се събират от бордовите компютри? След свое проучване редакционният екип на предаването на ARD „Контрасти” повдига въпроса дали производителят на автомобили системно нарушава разпоредбите за защита на данните. Във всеки случай Tesla е посочена като октопод за данни в публикуваната в интернет статия. 


В анализа се съобщава, че записите от осем камери около колата могат да бъдат достъпни дистанционно от Tesla. Групата се занимава със събирането на телематични и видео данни за подобряване на своите системи за автономно шофиране, но също така и с маркетинга, става ясно от разследването. 

Още по темата

В изявление Tesla отговаря пред Berliner Zeitung, че спазва Общия регламент за защита на данните (GDPR). Личните видеоклипове се запазвали само в случай на критично за безопасността събитие (пускане на въздушна възглавница) или ако клиент се е регистрирал за програмата за разработчици. А компанията може да получи филмовия материал само ако шофьорът се съгласи да сподели данните.

Като особено критични журналистите на ARD оценяват възможността камерите, инсталирани в и върху автомобила, да заснемат околностите с висока разделителна способност и видеоклиповете да се съхранява. Така например ясно разпознаваеми са регистрационните номера на колите. Използването на такива лични данни не е разрешено в ЕС.

Изследването обаче повдига и въпроса кои данни са необходими за осигуряване на безопасното автономно шофиране в бъдеще. За Щефан Братцел, шеф и основател на Центъра за автомобилен мениджмънт в Университета за приложни науки в Бергиш Гладбах, “прозрачният шофьор” на кола почти неизбежно ще бъде следствие от автономното шофиране.

Понастоящем много малко неща за ясни, а автомобилните производители все още се движат в сивата зона. „Трябва да сме наясно какво искаме“, казав Братцел пред Berliner Zeitung. Но не бива да се предотвратяват и иновациите. Автономното шофиране означава напредък, а също и повече безопасност. „В крайна сметка става въпрос за претегляне на защитата на данните и на човешкия живот“, казва политологът.

Всъщност около 90 процента от всички иновации в автомобилното инженерство днес се случват в областта на софтуера и електрониката. Съвременният автомобил съдържа около осем километра кабели, стотици сензори и около сто контролни блока. Софтуерът, необходим за управлението, вече се състои от около 100 милиона реда софтуерен код. При автономните превозни средства това изискване ще се увеличи до между 300 и 500 милиона реда код. За сравнение: Windows 7 се управлява с 40 милиона реда код, а американската космическа совалка - дори само с 400 000 реда.

Но нуждата може да е дори по-голяма. В Техническия университет в Берлин неотдавна беше представен софтуер, който използва данни от камера, лидар и радар, за да изчисли предварително движенията на всички участници в движението в района. Според изследователите от Института по компютърни науки на ТУ системата може да предвижда в бъдещето в диапазона от три до шест секунди.

Разследването на ARD повдига и въпроса кой европейски орган ще отговаря за наблюдението на защитата на данните в Tesla и Сие в бъдеще. Засега няма отговор на този въпрос.

По статията работиха: Бойчо Попов, редактор Божидарка Чобалигова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (3)

4
 
1
 
3
фиг.1 до: zelka007
преди 2 месеца
Няма профилна снимка
Пичът вече разработи мантрата "американските бойни самолети не стават", явно изчерпа темата и мина на автомобилите. Пиша му шестица за старание, но фактологията му не заслужава повече от двойка.
4
 
3
 
2
zelka007 до: дядя Вова
преди 2 месеца
хаха ... кой се чупи бре ... :))) ... барем четете с другите дърдорковци до край заглавията , айде текстовете не чете ясно е ... в изследване за заводското качество е класирана на последно място . ако теслата е с 250 докладвани дефекта на 100 автомобила , аудито е с 225 на 100 - едно място над нея в класацията , мерцедеса е с 202 на 100 - две места над нея . факт ... :))) ... а ладата я нема даже в класацията ... и понеже не си чел докрая какво пише във въпросното изследване , ще ти цитирам : несъвършенства в лаковото покритие на боята , недобре прилепнало уплътнение на страничните стъкла , недобре прилепнал панел в багажника ... и НИТО ЕДНА забележка по ходова част , задвижване и управление , информационно-развлекателно оборудване ... чупливи били , за 150х км се сменят само гуми и някоя и друга крушка на фаровете , чистачки ...

а ладата започва да виси по сервизите още от 30х. км за кво се сетиш . даже новата не може да покрие хомологацията за ППС на ЕС ... :))) ... безаналоговата каляска на путин , аурус сенат нема ли най-накрая да види бел свет , от колко време я чакаме , те вече ще ги забраняват бензиновите каляски , рассияните още не са я пуснали в продажба ... :)))
3
 
4
 
1
преди 2 месеца
Бойче, за какво изобщо да ви чета статиите, като това е уникално ****

По данни на самите САЩ, Тесли-те най-много се чупят от всички коли там.
От там нанататъче всички разсъждения отиват в коша.

Още от Анализи
Високите разходи все още препъват комерсиализацията на водорода при автомобилите