IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Tesla превърна 2020 г. в крайъгълен камък за автомобилната индустрия в САЩ

Това, което направи компанията на Илон Мъск през годината, отразява по-мащабните усилия на автомобилните концерни в САЩ към тотална електрификация

15:17 | 28.12.20 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск. <em>Снимка: Patrick T. Fallon/Bloomberg</em></p>

Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск. Снимка: Patrick T. Fallon/Bloomberg

Американският производител на електрически превозни средства Tesla Inc и Уолстрийт превърнаха 2020 г. в годината, в която американската автомобилна индустрия реши да поеме по пътя към електрификация, пише Ройтерс.

Пазарната капитализация на Tesla нарасна до над 600 млрд. долара от началото на годината, което превърне компанията, основана от милиардера Илон Мъск, в най-ценния автомобилен производител, чиято оценка надхвърля общата на петте най-продавани автомобилни производителя в света.

Потвърждението на борсовата доминация на Tesla дойде в петък, когато стойността на компанията се повиши до рекордно високо ниво в своеобразно рали, подтикнато от оптимизма на инвеститорите около приемането ѝ в индекса S&P 500.

Изглежда че през 2021 г. американската индустрия ще направи голяма крачка напред към вече започналата електрификация, чието значение може да се сравни с пускането в експлоатация на първата поточна линия на Ford за Model T или с банкрута на General Motors от 2009 г.

Изкачването на Tesla до индустриалния връх се случва в същата година, в която някои от най-големите инвеститори и държатели на активи в света засилиха своя натиск върху корпорациите, принуждавайки ги да се фокусират върху борбата с климатичните промени. Расте броят на доказателствата, че все повече инвеститори стигат до заключението, че вековната доминация на двигателите с вътрешно горене се насочва към своя залез. 

От Лондон през Пекин до Калифорния политическите лидери също приемат стратегии за започване на поетапно премахване на петролните коли още през 2030 г. Натискът за намаляване на емисиите на парникови газове подкопава идеята за нови инвестиции в двигателите с вътрешно горене.

Понастоящем хиляди работни места в автомобилната индустрия продължават да бъдат обвързани с тази технология както в САЩ, така и в страните от Европа и Азия.

Но съществуват и други фактори, които разтърсиха устоите на автомобилната индустрия през тази година.

Пандемията от коронавирус сви значително продажбите на концерните през пролетта и лятото, ограничавайки по този начин средствата, с които компаниите планират да финансират прехода към по-екологични превозни средства. Бързото възстановяване в Китай доведе до мащабно пренасочване на инвестициите от индустрията към най-големия автомобилен пазар в света, който също се насочва към електрификация на автопарка.

Факторът „потребител“

2020-та беше годината, в която главният изпълнителен директор на General Motors Мери Бара и други топ мениджъри в бранша започнаха повтарят думите на Илон Мъск, посочвайки, че разходите за батерии за електрическите превозни средства скоро могат да постигнат паритет с двигателите с вътрешно горене. И все пак остава да се види дали потребителите, особено тези в САЩ, са готови да се сбогуват с пикапите и кросоувърите, работещи с петролни горива.

Най-продаваните автомобили на американския пазар остават големите пикапи с двигатели с вътрешно горене. Търсенето на тези превозни средства даде възможност за възстановяване на производителите от Детройт, след като пандемията принуди заводите им да преустановят работа през пролетта.

Най-големите производители на електромобили и батерии планират внедряването на модели, чиито първоначални разходи се изравняват с тези при петролните автомобили, още през 2023 г., според компанията Bernstein.

Електрификацията в автомобилната индустрия ускорява прехода към цифрови превозни средства, чиято стойност до голяма степен зависи от софтуера, отговарящ за големите дисплеи и множеството функции на автоматизираните системи за управление.

Традиционни производители като Daimler AG вече се фокусират върху подобни технологии, инвестирайки в изкуствен интелект. Способността на софтуера да управлява системите на автомобила, потоците от електричество и предаването на данни към и от превозните средства замества конските сили като мярка за постиженията в автомобилното инженерство.

Използваните от Tesla софтуерни надстройки вече не се възприемат като уникална характеристика на марката от Силициевата долина. През 2020 г. най-продаваната моделна линия в САЩ, пикапът на Ford F-150, беше преработена, за да предлага нови софтуерни актуализации, популяризирайки допълнително технологията. 

Пандемията и Китай

Шокът от коронавируса отне от времето и средствата на автомобилните производители, особено на традиционните такива, да се преориентират към електрификацията, адаптирайки се към новите пазарни и регулаторни условия.

Консултантската компания IHS Markit прогнозира, че глобалното производство на автомобили няма да се върне до предпандемичните нива до 2023 г. Автомобилните концерни ще произвеждат с по 20 млн. броя превозни средства по-малко от обичайните нива през следващите две години.

Пандемията допълнително издигна ролята на Китай като най-голям и доходоносен автомобилен пазар в света, важен фактор за бъдещето на индустрията. Бързото възстановяване на страната от пандемията засили гравитационното привличане на китайския автомобилен пазар за чуждестранни инвеститори въпреки антикитайската реторика, възприета от Вашингтон и някои европейски политици.

Стремежът на Китай да намали зависимостта си от петрола принуждава концерните от индустрията да насочат инвестициите си към електрически и плъгин хибридни превозни средства и да пренасочат продукцията си от традиционни хъбове, като Детройт, Волфсбург и Нагоя, в новите китайски производствени градски центрове.

През октомври главният изпълнителен директор на Daimler Ола Калениус заяви, че е необходимо да бъде преразгледан производствения отпечатък на концерна и „там, където има смисъл, да бъде изместено производството“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:06 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

2
rate up comment 4 rate down comment 3
studioaa
преди 3 години
Жалките продажби на Тесла и P/E от 1500 нямат никакво значение, а само колко е пазарната капитализация - колко удобно... Тесла не е крайъгълен камък на нищо, а крайъгълен балон на американската автомобилна индустрия... Електричките на повечето производители са по-евтини и по-качествени от Тесла и Тесла скоро ще загуби целия си пазар в Европа както и в Китай и тогава 600 млрд. $ ще се свият до под 6 млрд. $...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 5 rate down comment 4
zelka007
преди 3 години
вчера видях отблизо и отвътре един модел 3 , още беше с транзитните номера ... ами направена е като за среден клас кола ... широко , удобно , прекрасна видимост , тази дето гледах беше с фул екстри , супер минимализъм в екстериорът ... дето един разправяше , разликата между тесла и автомобилите с двг е както м/у черно-белите и цветните телевизори ... :)))импе , твой ред е да излееш една тирада ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още