Германският автомобилен концерн Volkswagen настоява за обезщетение от повече от 1 млрд. евро от бившия изпълнителен директор Мартин Винтеркорн заради Дизелгейт. Това е най-високата сума, която някога е искана от бивш или действащ главен изпълнителен директор в Германия, съобщи Süddeutsche Zeitung в петък вечерта без допълнителни подробности, позовавайки се на свои източници. Искат се обезщетения и от други четирима бивши мениджъри на групата. Адвокатите на Volkswagen и на Винтеркорн отказват коментар по темата.
Според SZ базираната във Волфсбург група предявява претенции и към Рупърт Щадлер, дългогодишният шеф на базираното в Инголщад дъщерно дружество Audi. При него обаче сумата се очаква да бъде значително по-ниска, отколкото при Винтеркорн. Улрих Хакенберг, бивш член на борда на Audi, Волфганг Хац, до неотдавна член на Борда на дъщерното дружество на VW Porsche, и Щефан Книрш, бивш член на Борда на Audi, също ще се сблъскат със сериозни претенции.
С огромната сума VW се прицелва всъщност към застраховката за отговорност на мениджърите, която компанията е сключила за петимата и прилага в случай на "небрежно нарушение на задълженията". Ако Volkswagen успее да се наложи пред съда над застрахователите, Винтеркорн, Щадлер и техните бивши колеги мениджъри ще трябва да носят отговорност за останалата сума с частните си активи.
През март стана известно, че VW възнамерява да предяви искове за обезщетение срещу Винтеркорн. Той подаде оставка през септември 2015 г. след оповестяването на скандала с дизеловите автомобили. На 22 септември 2015 г. VW AG призна, че в световен мащаб 11 милиона нейни автомобила с дизелови двигатели са били снабдени със софтуер, предназначен да заблуди при измерване на емисиите изгорели газове.
За скандала около използването на нелегален софтуер в дизелови двигатели досега групата трябваше да резервира провизии от около 32 милиарда евро. Процесът срещу Винтеркорн пред регионалния съд в Брауншвайг трябва да започне през септември. От есента Щадлер отговаря за дизеловия скандал заедно с други бивши мениджъри на Audi и Porsche пред Мюнхенския окръжен съд.
Въпреки проблемите мениджърите няма защо да се притесняват, че ще останат бедни. Предишни случаи в Siemens, Deutsche Bank и други корпорации показват, че бивши изпълнителни директори и членове на бордове, които са изправени пред ужасяващи искове за обезщетения, все още са милионери. Те успяват дори да запазят по-голямата част от активите си. Да вземем например Ролф Бройер, бивш шеф на Deutsche Bank. Неприятно телевизионно интервю на Бройер за медийния магнат и клиент Лео Кирх коства на Deutsche Bank почти милиард евро. Самият Бройер е платил само 3,2 милиона евро заради казуса. Изчислено е, че това не е дори една трета от личното му състояние. Ако Винтеркорн се измъкне толкова леко в крайна сметка, той все още може да има състояние за десетки милиони. Като шеф на VW, в разцвета на позициите си, той прибираше по над 15 милиона евро годишно благодарение на високите бонуси.
Volkswagen обвинява Винтеркорн, че е нарушил служебните си задължения през последните седем седмици и половина от над 8-годишния си мандат като изпълнителен директор. Дори и само по небрежност.
Твърди се, че на 27 юли 2015 г. на среща с инженери във Волфсбург тогавашният бос е получил информация за манипулирани дизелови автомобили в САЩ. VW твърди, че Винтеркорн не е успял да "изясни случая незабавно и изчерпателно". И той не е успял да гарантира, че на въпросите от страна на американските власти „се дава бърз и правдив и пълен отговор“. Според твърдението на Volkswagen това е довело до още по-високи глоби и компенсационни плащания в САЩ. Германската автомобилна компания трябваше да плати на своите чуждестранни клиенти и властите в САЩ над 20 милиарда долара. Американските власти разкриха манипулацията на 18 септември 2015 г. Изчисленията на Volkswagen следват следната логика: Ако Винтеркорн се е бил задействал веднага след 27 юли 2015 г., групата е щяла да си спести разходи от над 1 милиард евро.
Винтеркорн и неговият адвокат в Бундестага
От години Винтеркорн твърди, че не е знаел нищо за манипулацията. Той не разбир0ла защо не е бил „информиран рано и ясно“ от собствените си служители. Винтеркорн беше коментирал аферата с емисиите в парламентарна анкетна комисия. Дали тази версия е устойчива, предстои да разберем. По това време няколко колеги на VW уличават бившия изпълнителен директор. Колегите, адвокат и няколко техници свидетелстват, че са информирали Винтеркорн за манипулацията в края на юли 2015 г.
Не може да се очаква, че Винтеркорн и Volkswagen ще се нападнат сериозно в съда. По правило в такива случаи се постига приятелско споразумение. Разбира се, има едно голямо в това уравнение: системата за наказателно правосъдие. Ако Винтеркорн, Щадлер, Хакенберг, Хатц и Книрш в крайна сметка бъдат осъдени за измама, Volkswagen няма да получи нищо от застрахователите. Тази политика не се прилага в случай на умисъл.


Читалище "Васил Левски 1945 г." ще зарадва варненци с безплатен коледен спектакъл
Какво време ни очаква за студентския празник?
Може ли изкуственият интелект да намали броя на върнатите покупки от е-магазини?
Бездомници превзеха подлезите във Варна (СНИМКИ)
Момиче се влюби в мъж, той я продаде за проститутка
Джей Ло се завръща в бившия СССР, след като Путин прогони звездите от Москва
Не можем да очакваме автоматични позитивни ефекти от еврозоната без усилия
Настоящият модел на поддържане на дефицити и дългове е към своя край
Нобелов лауреат за мир: Иран използва екзекуциите като „инструмент за репресии“
Фирми от САЩ разграбват редкоземните елементи, нужни на Европа за превъоръжаване
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Зеленски призова съюзниците да увеличат подкрепата си за Украйна
МОСВ предприе спешен мониторинг на морските води заради танкера "Кайрос"
Мъж е загинал след челен сблъсък между две коли на пътя Габрово - Севлиево
Доставиха храна на борда на "Кайрос"
Синът на Арнолд Шварценегер, Кристофър, е копие на полубрат си Джоузеф Баена