Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Защо батериите за електромобили са толкова скъпи?

Разработчиците на батерийни клетки търсят алтернативи за производство на по-евтини и безопасни продукти с по-голяма енергийна плътност

Защо батериите за електромобили са толкова скъпи?

Снимка: Bloomberg L.P.

На събитието „Ден на батерията“ на американския производител на електромобили Tesla Inc. миналата година изпълнителният директор на концерна Илон Мъск си постави амбициозна цел: да произведе електрически автомобил на цена от 25 000 долара до 2023 г. Постигането на тази стойност, която е с около 15 000 долара по-ниска от най-евтиния към момента модел на компанията, е считан за жизненоважен за навлизането на компанията на масовия пазар и интегрирането на електрическата мобилност в това пространство. 

Още по темата

За да направиш това, означава, че трябва да постигнеш значителни икономии по отношение на разходите за технологии, най-важните от които са именно батериите, които доста често представляват една трета от крайната цена на един електромобил.

Подобно на Мъск, традиционните автомобилни гиганти, включително японската Toyota Motor Co. и германският концерн Volkswagen AG, вливат десетки милиарди долари в надпреварата за предоставяне на достъпен електромобил и завоюване на лъвския пай от развиващия се пазар на електрически превозни средства.

Bloomberg отговаря на редица въпроси, свързани с цената на електромобилите и техните батерии:

1. Защо батериите за електромобили са толкова скъпи?

До голяма степен цената е такава, каквато е заради това, което попада в нея. Електромобилът използва същите литиево-йонни батерии, които се намират във вашия лаптоп или мобилен телефон с тази разлика, че автомобилните батерии са просто много по-големи пакети от групирани клетки, наподобяващи големи куфари, тъй като електромобилът се нуждае от много повече енергия, отколкото един таблет, например.

Най-скъпият компонент във всяка батерийна клетка е катодът, един от двата електрода, които съхраняват и освобождават електричество. Материалите, необходими в катодите за съхранение на повече енергия, често представляват скъпи метали като кобалт, никел, литий и манган. Скъпи са, защото техният добив и обработка изискват големи разходи.

2. Каква е цената?

При сегашните цени и размери на пакета, средната цена на батерията за типичен електромобил е около 6 300 долара. Цените на батериите са спаднали много - с 89% през последното десетилетие, според изчисления BloombergNEF. Но средната цена в индустрията в размер на 137 долара за киловатчас (от около 1191 долара през 2010 г.) все още е над прага от 100 долара, при който цената трябва да съответства на автомобил с двигател с вътрешно горене.

Експертите не очакват разходите да продължават да намаляват с толкова бърз темп, а повишаването на цените на суровините допълнително забавя низходящата инерция. Все пак литиево-йонните батерии могат да поевтиняват до 92 долара за кВтч до 2024 г. и до 58 долара за кВтч до 2030 г., прогнозира BNEF.


Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (6)

1
 
1
 
6
zelka007 до: evtimvz
преди 1 месец
ето ти нещо , което ще те размисли , поне предполагам ... задаваш пр.о.ст въпрос , който има мнго сложен отговор ... и отваря един куп други въпроси ... https://***.avere.org/wp-content/uploads/2020/09/englisch_Studie-EAuto-versus-Verbrenner_CO2.pdf
1
 
0
 
5
преди 1 месец
Няма профилна снимка
Аз бих питал защо всичкото им останало е толкова евтино, ама няма.
1
 
1
 
4
evtimvz до: zelka007
преди 1 месец
Няма профилна снимка
Много неясно сте писали. Не мога да разбера мисълта Ви. Дайте някъкъв линк към този анализ, за който Вие пишете.
2
 
1
 
3
zelka007 до: evtimvz
преди 1 месец
направено е ... и екологично е по-добре за всички и икономически и ефективността е по-добра ... импа се е нагласил да гувичка здраво в следващите години от добивни компании ти са черти те първа ще теглиш ... ?!
5
 
3
 
2
преди 1 месец
Няма профилна снимка
Защо не се направи подробен анализ, какви са екологичните проблеми при добива на металите при използвани за такива батерии, производсвото им и какво е кпд-то при зареждане и активиране на заредената ел. енергия. Допълнително, какви са екологичните разходи за производстмото на тази ел. енергия, необходима за зараждането. Само вятърна и слънчева енергия не стига. а, като теглиш чертата, не само цената, но и еко ефективността трябва да се анализира.

Още от Анализи
Как Мароко се превърна в производствен автомобилен хъб