Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Защо EK изоставя най-успешния модел за зареждане на електромобили в Европа?

Нидерландците са намерили начин да изградят най-гъстата зарядна мрежа на Стария континент, но Брюксел предприема подход, който помрачава техните усилия

Защо EK изоставя най-успешния модел за зареждане на електромобили в Европа?

Снимка: Bloomberg L.P.

Нидерландия е световен лидер по отношение на зарядната инфраструктура за електромобили, благодарение отчасти на използването на мултипликатори - статистически метод, който насърчава използването на възобновяема енергия в транспорта. Но решението на Европейската комисия (ЕК) да премахне мултипликаторите при електроенергията ще унищожи успешния холандски модел, пише в коментар за Euractiv Уилям Тодс, изпълнителен директор на неправителствената организация Transport & Environment.

Нещо много странно се случва в Брюксел, смята той.

От една страна, заместник-председателят на ЕК Франс Тимерманс говори за амбициозни нови стандарти за емисиите на въглероден диоксид, които биха довели до премахването на автомобилите с бензинов и дизелов двигател през следващото десетилетие, давайки път на електрическите такива. 

Още по темата

Еврокомисарят по транспорта Адина Вълян работи по регламент, който ще изисква от държавите в ЕС да инсталират един милион зарядни станции.

В същото време ЕК планира да премахне най-успешния и най-малко зависимия от субсидии модел на зареждане на електромобили.

Вместо да заложи на него Брюксел избира политика, която стимулира биогоривата, които според последното проучване на Transport & Environment, всъщност вредят на планетата.

Операторите на зарядни станции инвестират в съоръжения въз основа на очакването, че един ден те ще достигнат до печалба. Една от основните причини да нямаме достатъчно зарядни станции е, че бизнесът тук не се развива лесно, особено когато става въпрос за разходи.

Една страна обаче е намерила решение. Нидерландия разполага с най-гъстата зарядна мрежа в света, като постига всичко това с малко държавни субсидии.

Каква е нейната тайна?

Подобно на всяка друга страна членка на ЕС, прилагаща закона за зелените горива, Нидерландия изисква от доставчиците на гориво като Shell да инвестират в чисти транспортни горива. Но за разлика от повечето други страни от блока, нидерландският закон за възобновяемите горива не се отнася само до биогоривата, а включва и електричеството.

Следвайки насоките на посочения по-горе закон, холандците създават система, която позволява на операторите на зарядни станции да продават своята енергия от възобновяеми източници на около 5 цента за киловатчас (кВтч) на доставчици на гориво.

Други страни, които развиват зарядната инфраструктура, използват подобни модели. Стандартът за нисковъглеродни горива в Калифорния е първият в света, като по-рано тази година Германия и Франция гласуваха за въвеждането на холандската система.

В края на миналата година ЕК заяви, че ще промени счетоводната система за електроенергията на Директивата за възобновяемите енергийни източници, за да я приведе съобразно целите на ЕС за електрификация.

И тогава нещо се случи. Според последния законопроект сега ЕК иска да попречи на други държави от ЕС да направят това, което направи Нидерландия при създаването на зарядна мрежа с ограничени публични субсидии.

Обратният завой, който направи Брюксел, е голяма стъпка назад. Елиминирането на нидерландския метод е подигравка с принципа „ефективността на първо място“, укрепва монопола на биогоривата и ще възпрепятства европейските цели за електрификация.

По статията работи: Аспарух Илиев

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Анализи
Надпреварата за разширяване на зарядната инфраструктура в Европа набира скорост