Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Когато и последният парфюмерист напусне страната на розите...

Няма български фирми с традиции, които да са изчезнали от пазара заради новите еврорегламенти

Когато и последният парфюмерист напусне страната на розите...

Снимка: Pixabay

Единици са специалистите парфюмеристи в България, коментира изпълнителният директор Българската национална асоциация "Етерични масла, парфюмерия и козметика" Гергана Андреева. Младите заминават за чужбина, а техните възрастни колеги се споминаха преди години. По света най-добрите парфюмеристи са ангажирани в научно-развойни центрове на големи компании с традиции от над 100 години. През социализма в България в предприятията "Арома" и "Ален мак" и "Българска роза" - Карлово, "Българска роза" - Пловдив, "Българска роза Севтополис" - Казанлък, "Лавена" - Шумен имаше прекрасни специалисти парфюмеристи, но след като те се оттеглиха от активна работа, никой не ги замени, спомня си експертът. 

Перспективен и талантлив млад специалист работеше в популярна българска фирма за наливна парфюмерия, но заедно с друг млад колега замина за Южна Франция, където е Меката на научно-развойните центрове по парфюмерия. Така постепенно в годините на прехода изчезна последната нотка спомен от соцпарфюмите "Бон шанс", "Джулия", "Албена", "Трезор", "Калина", дезодорант "Жасмин", разказва Андреева. Със съвременни технологии и професионални усилия, понастоящем в няколко български компании се създават актуални трендове на парфюми, тоалетни води и дезодоранти, които са на високо професионално ниво, като състав, опаковка, трайност и напълно конкурентни на международния пазар.

За да се създаде парфюмерист, той трябва да има талант - изострено обоняние, изключителното умение да различава нотките на парфюма - ниски, средни, дълги, високи.... След това трябва да се обучи за органолептичен анализ, а това е сложно и фино нещо, което се овладява с години, отбелязва Гергана Андреева. Уменията на парфюмериста отчасти могат да сравнят с таланта на сомелиерите, с уговорката, че тяхното обучение е изключително специфично, обяснява експертът. 

Още по темата

Обучение по специалността "парфюмерист" в България не се предлага. В Университета по хранителни технологии има специалност "Технология на мазнините, етеричните масла, парфюмерията и козметиката", където се подготвят инженер-химици. Тези специалисти трябва след това да бъдат профилирано обучени, да запишат допълнителна магистратура и друга образователна и квалификационна степен. Перспективата за адекватна работна позиция и професионално развитие, както и високото заплащане, което младите специалисти очакват от самото начало, е предизвикателство за собствениците, коментира Андреева. По тази причина страната на розите внася и готови парфюмни композиции и така под собствен бранд създава парфюми, като крайни форми. Но пък, ако имахме възможност, ароматът на българското лято би бил, както се казва на професионален жаргон - "цветочен" - на роза дамасцена, прясно ожъната лавандула, смята експертът.

Козметичната ни индустрия изпитва дефицит не само на парфюмеристи, а и на други кадри и той е между 30-40%. Много трудно намираме така наречените профилни приложни специалисти, коментира изпълнителният директор на Асоциацията. Работим съвместно с БСК по проекта "My Competence", с който се опитваме и имаме намерение за развием 4-5 ключови длъжности - оператор-дестилатор парфюми, химик, физикохимик, машинен оператор на технологичен процес, производител на тоалетни препарати, инженер химик и др.

Българско био по европравила

До края на годината се очаква повече от двадесет български производители да бъдат сертифицирани за крайна форма от международни организации като ECOCERT, Франция, NaTrue, Белгия, COSMOS по новия еврорегламент за натурална и био козметика, съобщи Гергана Андреева. На продуктите на тези фирми ще има съответното лого на международната организация, която е направила сертификацията. ЕК обмисля върху изделията на сертифицираните био фирми да има и баркод, който ще може да бъде проверен чрез онлайн платформа, на която да може да се провери за какво точно е получен сертификатът. Правото за био сертификата ще трябва да се защитава от компаниите всяка година пред сертифициращите органи.

Изпълнителният директор на Агенцията коментира, че това ще е свързано със сериозни разходи за компаниите, аналогични на разходите за ISO 9001 и GMP, но допълни, че това е сред условията компаниите да са част от световния пазар. Гергана Андреева напомни, че по линия на оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" през октомври ще бъдат отворени две оси за технологично обновление и за въвеждане на международни стандарти и фирмите биха могли да се възползват от средства за сертификация.

От началото на годината започна динамична промяна в еврозаконодателството в областта на козметичната индустрия

От началото на годината сме свидетели на динамична промяна в еврозаконодателството в областта на козметичната индустрия, разказва Гергана Андреева. Променят се ресорни регламенти, с тенденция за ограничаване на влагането на химически суровини за сметка на натуралните. Заради множеството спекулации от тази година ЕК дори въведе ISO стандарти за това какво е натурално и био, а от април има и БДС стандарт за такъв тип козметика. Освен на съдържанието, стремежът към натуралното се пренася и върху опаковките, като все повече продукти се предлагат на пазара рециклирани, коментира Гергана Андреева. 

В измиващите и почистващи продукти - маски, гелове, ексфолиати и други, вече се избягват пластичните микрочастици, добивани от световните океани, заради замърсените с пластмаса води. Тези частици се заменят вече с активен въглен от бамбук, слуз от охлюви, стволови клетки на растения - например, извлечени от семките на ябълка. Последната година българските компании пуснаха цели серии, базирани на свойствата на лавандулата, розата, разказва експертът. 

Последните био тенденции дори променят навиците ни при употребата на козметика и така, вместо да имаме пряк контакт между ръката и съдържанието на бурканчето с крем, продукти от този вид вече се предлагат в опаковки с помпички или с капкомери. Целта е да се запази чистотата на продукта, пояснява Гергана Андреева.


Последни новини

Още по темата

Коментари (1)

0
 
0
 
1
преди 2 дни
Няма профилна снимка
Спокойно, природата не търпи вакуум ;)

Още от Анализи
Европа не вярва на обещания