IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Производството на компоненти за автомобили - водещ двигател за България

Броят на производителите на авточасти се е удвоил от 2012 г., пише FT

20:22 | 29.11.16 г. 6
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Заводът на Witte Automotive в Русе. <em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Заводът на Witte Automotive в Русе. Снимка: Архив Ройтерс

Производството на компоненти за автомобили се превърна в един от двигателите на икономиката на България. В сектора работят близо 100 предприятия, а заетите са повече от 33 хил. души. Произвеждат се автомобилни компоненти за марки като марки като Peugeot, BMW и Mercedes.

Броят на производителите на авточасти се е удвоил от 2012 г., а чуждестранните компании са привлечени от ниските данъци, евтината работна ръка и стабилната валута.

Властите в страната обаче все още се надяват пазарът да успее да привлече и голям производител на автомобили, който да открие завод, пише в анализ на Financial Times за икономиката на България.

“Автомобилният сектор е един от приоритетните високотехнологични сектори за привличане на чуждестранни инвестиции”, коментира пред изданието министърът на икономиката Божидар Лукарски. "Правната рамка дава административни и финансови стимули за привличане на инвеститори”, допълва той.

Секторът на практика използва около 1% от работната сила в страната в момента. Същевременно е генерирал продажби за 1,55 млрд. евро, според данни на Аутомотив Клъстер. Това представлява 3 на сто от брутния вътрешен продукт (БВП) на България.

"Производителността на автомобилната индустрия е четири пъти по-висока от средната за страната”, коментира и Любомир Станиславов, главен изпълнителен директор на клъстера.

Въпреки че страната набира популярност в автомобилния сектор, индустрията изостава в сравнение със съседните Сърбия и Румъния. В двете съседни държави автомобилната индустрия генерира по-висок дял от БВП. Там отдавна работят и заводи на големи производители на автомобили.

В България в момента работи само една фабрика за сглобяване на автомобили – за китайския бранд Great Wall. Заводът обаче спря работа през януари. Собственикът - Литекс Моторс, обяснява спирането с корекция на линиите за производство на нови модели. Компанията обаче не спази първоначално обявения срок за пускане на предприятието – средата на годината, и то продължава да е затворено.

Лошата инфраструктура в страната също изправя производителите пред препятствия. Ако България иска да привлече повече инвестиции, инфраструктурата трябва да се подобри, посочва изданието.

В анализа се отбелязва и концентрацията на инвестиции около Пловдив. “Тракия икономическа зона” например е привлякла 1,2 млрд. евро, от които 500 млн. евро са в автомобилния сектор, пише в анализа. В индустриалната зона присъстват британската компания  William Hughes, ABB, Sensata Technologies, която откри втори завод в страната, и Magna Powertrain, сред чиито клиенти се открояват BMW и General Motors.

Само през последните 12 месеца петима нови производители на авточасти са открили обекти в “Тракия икономическа зона”, коментира пред изданието зам.-кметът на Пловдив Стефан Стоянов. "Очакваме тази тенденция да продължи и да посрещнем и европейски производител на автомобили”, допълва Стоянов.

Някои български компании от сектора обаче се изнасят в чужбина. Един такъв пример е Water Fuel Engineering, която отиде във Великобритания, но все още използва българско ноу-хау за развитие на чисти технологии. Ръководството на компанията обяснява преместването с плановете за растеж, като успехът й на Острова генерира интерес и от Германия, Турция и други страни. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:05 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

6
rate up comment 11 rate down comment 0
dr.5rov
преди 7 години
Всяка нова производствена зона е започвала от ниски нива. После нещата зависят от хората в тези зони и техните амбиции. Така е било в Япония, Южна Корея и сега в Китай и на много други места по света. Ако искаме нещо повече, трябва да предложим и повече.Не става само с "дай още".Какви са нивата на заплащане у нас, Сърбия и Румъния в този бранш? Авторът да беше казали няколко думи за това, ако не в абсолютни числа, то поне като сравнение.Не знам дали съзнателно или "случайно" но темата за цената на труда старателно се избягва (както и за качеството на този труд).
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 5 rate down comment 5
michaelis12
преди 7 години
аре па ти бе не мое секи да е на твоя акъл за 100 бонбона на месец изкарани на комарекс .... Има и такива където им се налага да бачкат в заводите, чек още малко да се вдлъбне борсата и ше останеш безработен нема страшно .... :))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 9 rate down comment 2
michaelis12
преди 7 години
поне правят нещо, за никви пари нема значение важното е, че бачкат то и преди беше за никви пари преди ги имахме също заводите ама наще пичове ги продадоа за да си купят яхти и вили ..... те и китайците бачкаха за никви пари ама те са друго племе и глей ги къде отидоха ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 14 rate down comment 4
needtoknowmore
преди 7 години
Е ако не ти е акъла и уменията за 500 лева, кой те бие по главата да работиш за толкова?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 11 rate down comment 24
mistt
преди 7 години
грабеж и робство му се вика...смеехме се оня ден на Украйна - вместо самолети(АН) сега правят калъфки за седалки на БМВ...и всички начело с Прасенко ръкопляскат и режат лентички за откриването на завода...взеха ни всичко - нефт, газ, злато, земя...сега ни крадат труда и жилищата, до 3 г ще ни вземат и дробовете, дано се кротнат тогава...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 11 rate down comment 25
national power
преди 7 години
Да ги таковам у инвеститорите.500 лева заплата.По добре и без тях
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още