Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Big Oil започва да превръща плановете за водорода в реалност

Компаниите са още предпазливи, но започват да инвестират милиарди в проекти, които могат да им гарантират роля в безвъглеродния свят

Big Oil започва да превръща плановете за водорода в реалност

Снимка: Bloomberg LP

От месеци големите петролни компании обмислят начини за намаляване на въглеродния си отпечатък и анализират ролята на водорода за това, пише в анализ The Wall Street Journal. Но сега водещите в сектора започват да превръщат плановете си в реалност.

BP, Shell и Total Energies започнаха да инвестират милиарди в проекти за водород, често получавайки и правителствена подкрепа. По този начин компаниите опитват да си гарантират ключова роля и в нисковъглеродния свят.

Още по темата

Към края на юни има планирани 244 големи проекта, свързани с производството на зеления водород. Това е ръст от 50% спрямо началото на годината, сочат данните на Водородния съвет, индустриалната група, обединяваща компании с интерес по отношение на водорода.

На този етап има множество неизвестни пред масовото навлизане на лекия, безцветен газ и използването на пълния му потенциал, пише още WSJ. Исторически водородът се използва масово в химическата индустрия и производството на торове, но идеята е неговата употреба да се разшири и да се използва за транспорта, отопление на домовете и други сектори на тежката индустрия, за които няма алтернативна на изкопаемите горива технология.

Една от основните пречки пред водорода е всъщност източниците на производството му - от изкопаеми горива, основно природен газ. Но произведен по този начин той не отговаря на екологичните цели, затова се търсят начини за намаляването на разходите при производството на водород от възобновяеми източници, което ще помогне за масовото навлизане в икономиката.

Проблем е и, че водородът е силно взривоопасен, което прави транспортирането и съхранението му голямо предизвикателство.

Петролните компании анализират много варианти за включването си във водородната индустрия. Едни от тях е развитие на технологиите за улавяне на въглеродните емисии, което да позволи производството на чист водород от изкопаеми горива и така да удължи живота на петролните и газови активи на компаниите. Но критици посочват, че технологията е скъпа, а и не може да се гарантира, че няма да има изтичане, което не прави производството на водород от природен газ или други изкопаеми енергоизточници въглеродно неутрално.

Към момента BP анализира възможностите да се замени природния газ с водород в индустрии като стоманодобивна, производството на цимент и химикали, но също така и като гориво за автомобилите. Според оценките на компанията водородът може да има дял от 16% от енергийното потребление през 2050 година. В момента той е едва 1 на сто.

ВР вече произвежда водород в своите рафинерии и обмисля стратегии за подходящата инфраструктура, за да го пренася до потребителите и да си гарантира добър пазарен дял. Преди година от компанията обявиха плановете си да инвестират във вятърни турбини, с чиято енергия да произвеждат зелен водород в своите инсталации в Германия.

Все пак в петролния гигант не смятат, че водородът ще бъде съществена част от портфолиото им до 2030 година и все още им предстои окончателното инвестиционно намерение за голяма част от планираните големи проекти.

Shell също има големи амбиции и първата стъпка също ще бъде в Германия. Преди месец компанията анонсира, че ще строи най-големият завод за зелен водород в Европа, който ще снабдява със суровина рафинерията им в Ринеланд. Но идва сблъсъкът с производствените разходи - водородът е между 5 и 7 пъти по-скъп спрямо продукцията от изкопаемите горива.

Причината за тази висока цена са разходите за зелена енергия, необходима за производството на чист водород. Висока е цената и на електролизаторите, необходими да разградят водата до водород и кислород.
В Shell имат идея да намалят разходите, разполагайки производствените мощности за водород в близост до потребителите - например завода на ArcelorMittal, разположен на пристанището в Хамбург. От това място ще може да бъде доставян водород и за тежкотоварните камиони.

Отвъд Океана също имат интерес към водорода. Chevron например вече даде индикация за това и обяви партньорството си с Cummins и Toyota за разработка на инфраструктура за пренос на водород и на горивни клетки за автомобили.

Една от най-важните задачи в момента е къде точно да бъдат позиционирани производствените мощности на зеления водород и в кои индустрии да се насочи с предимство. Например консултантската компания Liebreich Associates препоръчва първи да бъдат тежката индустрия (производство на стомана и химически торове), авиоиндустрията и корабоплаването.

Това са области, при които няма алтернатива на изкопаемите горива - за леките автомобили възможност са електрическите двигатели, за отоплението на домовете вариант също е електрическата енергия.

По статията работиха: Деляна Петкова, редактор Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (8)

0
 
3
 
8
zelka007 до: Императорът
преди 1 месец
ЛУК е сериозна фирма , мда ... бая пара счупиха да си модернизират и рассийските и европейските рафинерии ... мешат се из цел свет където има кладенци , май четох наскоро са патентовали собствена технология за хоризонтални кладенци (не ми се рови в момента) ... ако снасят и дивиденти , значи са твойте хора ... :)))
3
 
1
 
7
zelka007 до: Mavi Goz
преди 1 месец
хаха ... къде си бре човек ... ?! ... голема почивка му удари ... :))) ... въртът ми се из главата едни гяволъци , та поспрех с линкчетата , да не захапе и некой друг преди да съм се наместил ... автоцензура ... мда скъпичко е засега с водород , но не чак толкова ... даже надомните системи докарват добри резултати , доста по-добри от 5-7 пъти . можеш спокойно да си купиш такава за къщата , не е като цената на дизелов агрегат все още , ама има стандартизация вече и от тук нататък ще са само надолу цените . промишлените инсталации , които се строят ще докарат паритет с природния газ 2023-24-25 . масово все още не , но комунални оператори подменят чисто газови турбини на комбинирани 70/30 - 50/50 газ-водород и в японско , и в усато , и в китайско ... парите развалят човека , я виж как са си беха добре китайците , са тук стачка , там недоволство ... не знаех какво е пастис , та потърсих , не ми харесва анасона , много ми е силно , може да размисля за в бъдеще ... :)))
2
 
0
 
6
преди 1 месец
Цената на един "Електролизатор" е около Долар на Ват . Електродните му плочи трябва да се подменят на две години, а те струват 90% от цената на Електролизера, тоест на две години си купувате нов "Електролизатор" . Освен това Водородът е невъзможно да бъде транспортиран в тръбопровод , и е екстремно опасен за работа поради течове, проникване, дифузия и окрехкотяване на материалите . Необходими са гигантски средства за 100% безопасно оборудване . Така че забравете водорода навеки . Идеалното Зелено Гориво - една Спокойна Алтернатива на Водорода, е Инженеринговото Фъстъчено Олио - ИФО, добивано от бързорастящи сортове Фъстъци (60% масленост), отглеждани оранжерийно, хипер-интензивно, върху рото-рафтове, във Вертикална Многоетажна Аеропонна Ферма, при над 2000 пъти по-високи добиви от традиционните , на пренебрежимо ниска себестойност - под 0,10лв./кг . ИФО е 100% Карбон-Неутрално, Нетоксично, Безопасно за работа, Висококалорично ( 40MJ/kg ) . Гори чисто, без пушек сажди и мирис, във всякакви Дизелови и Ванкелови Двигатели . Може също така да се преработва до висок клас БиоДизел или да се емулгира до 50% с Вода за по-пълно изгаряне и значителни икономии на гориво . Полученият ИФО-Аерозол е перфектно гориво за супер-компактни и мощни Газови Турбини и Бордови Ел. Генератори - най-добрата, лека, дълговечна и евтина опция за задвижване на всякакви превозни средства и стационарни енергийни системи. https://biodizel.alle.bg
4
 
2
 
5
Императорът до: zelka007
преди 1 месец
Ами и аз нещо такова мисля.... Ще обръщам не в Газпром, но в Лукойл и Сургутнефтгаз. Защото когато тая идиотия със зеленашеството изгърми - големите сега слузести компании тепрва ще трябва да се борят отново за пазарен дял.
3
 
3
 
4
преди 1 месец
"Но идва сблъсъкът с производствените разходи - водородът е между 5 и 7 пъти по-скъп спрямо продукцията от изкопаемите горива."Ей-това казва всичко. Ще налеят купища пари - включително в опити за намаляване на разходите... и техният водород ще стане само 3-4 по-скъп от тоя от природен газ. Газпром ще прави водород именно от природен газ, щом хахавите европейци това искат. Ще го прави чрез пиролиза, с нулеви въглеродни емисии, защото въглеродът се отделя в твърдо състояние... и тия милиарди на ВР и Мидичката просто ще отидат на халост. Затова, честно казано - се оглеждам вече за сгода за излизане от европейските петролни компании или поне - значително намаляване на тежестта им в портфейлът ми.

Още от Анализи
Големите замърсители още не се активират в борбата с климатичните промени