Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Coface: Заради Тръмп и промишления цикъл БВП ще е най-нисък от 2016 г.

73% от износа на страните от Г-20 са били изправени пред ограничителни търговски политики

Coface: Заради Тръмп и промишления цикъл БВП ще е най-нисък от 2016 г.

Снимка: Ройтерс

През този месец Съединените щати вдигнаха митата върху вноса от Китай на стойност 200 млрд. долара, а американският президент Доналд Тръмп заплаши, че скоро може да има още промени. Те вече се случват на световно ниво, като например износът на Южна Корея, който е спаднал за последните седем месеца. Освен това, според Холандското бюро за анализ на икономическата политика (CPB), обемът на световната търговия е намалял с 1,1% през първото тримесечие на годината.

Анализаторите на компанията за кредитно застраховане Coface очакват световната търговия да спадне с 0,7% (средно годишно) тази година въпреки очакваното възстановяване от второто до четвъртото тримесечие на 2019 г. (+0,2 до 0,3% за тримесечието; вж. зелените ленти на графиката, б. ред). 

Съществуват множество причини за тези разочароващи за търговията данни. Пример за това е търговският протекционизъм, който непрекъснато нараства в редица страни от 2009 г. насам. Според Global Trade Alert през 2017 г. 73% от износа на страните от Г-20 са били изправени пред ограничителни търговски политики. По-слабият растеж на световния БВП също е един от тези фактори.

Coface очаква световният БВП да нарасне с 2,9% през тази година, което е с 0,3 пункта по-малко в сравнение с 2018 г. Това ще бъде най-ниското ниво, наблюдавано от 2016 г. насам. Това се отразява негативно на някои сектори, като автомобилостроене, строителство, химикали, които са изложени на по-голям риск в този ранен етап на фазата на забавяне.

Ситуацията след всички тези събития: В Китай се очаква мерките на САЩ да струват около 0,8% от БВП, но частично се компенсират от по-експанзивни фискални и парични политики.

По-високите американски мита имат пряко въздействие върху Китай, но и косвено за нейните доставчици. С други думи, германските износители ще бъдат засегнати от американските тарифи за Китай, тъй като Германия е нейният водещ доставчик на авточасти. Според проучване на Coface увеличаването на американските мита с 1% за дадена страна води до 0,6% намаление на износа на добавена стойност на страна партньор на държавата, към която са насочени митата.

Още по темата

Това непряко въздействие е особено голямо за сегменти като транспорта (включително автомобилния сектор), машините и оборудването и електрониката. В Съединените щати общата годишна загуба в резултат на решенията от 2018 г. е незначителна (0,04% от БВП). Новите мита малко вероятно ще променят ситуацията им, тъй като стоките, засегнати от увеличението на цените на вноса от Китай, представляват едва 1% от БВП.

Прогнозата на Coface не предполага значителни допълнителни протекционистични мерки, но има висок риск за мита от около 300 млрд. долара внос от Китай. „Другата търговска война“, или с други думи възможните по-високи американски тарифи за автомобилния внос от ЕС, остава като нерешен въпрос. Очаква се САЩ да обявят решението си този месец, но крайният срок може да бъде отложен.

По статията работиха: Бойчо Попов, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Анализи
Всичко или нищо за Фон дер Лайен