Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Да напуснеш Русия?

По време на криза става ясно, че целта, мисията и ценностите може да се използват и за оправдаване на спорни решения

Да напуснеш Русия?

Снимка: Bloomberg LP

Можем само да гадаем колко много се затрудняват Томас Брух и синът му Матиас тези дни: да се измъкнат ли от Русия? Или да останат въпреки продължаващата война в Украйна? Закриване на 19 магазина за хранителни стоки - или запазването им? Да продължат ли да плащат на 9900 руски служители - или да ги оставят да се грижат сами за себе си?

Двамата Брух, 72-годишният Томас и 38-годишният Матиас, стоят зад търговската верига Globus от Санкт Вендел в Саарланд, която развива дейност в Русия от 2005 г. и през 2020 г. е достигнала оборот от над 1 милиард евро, пише германският вестник Die Zeit. Но за Globus е важно, че не става дума само за пари: компанията е определила своя „мисия", в която се описва като „място за развитие от, със и за хората" и подчертава своята „жива отговорност за хората, природата и компанията". И е формулирала осем ценности, сред които „хуманност" и „смелост да мислим в бъдещето".

Много компании са приели такива ръководни принципи и ценности. Това показва голямото проучване на малките и средните компании (МСП), проведено от ZEIT für Unternehmer и фондацията In guter Gesellschaft. За целите на проучването компанията за анализи и консултации aserto е анкетирала 400 предприемачи от цяла Германия. А един от резултатите показва, че трима от всеки четирима анкетирани биха искали да бъдат модел за подражание на другите.

Само малка част от тях не са определили нито мисия (декларация за собствената си самооценка), нито корпоративна философия (ценности и норми, които определят действията), нито т.нар. цел на своите компании - т.е. висша цел, която надхвърля обикновената ориентация към печалба. Германските МСП очевидно отдавна са се отказали от доктрината на американския икономист Милтън Фридман, според която за обществото е най-добре предприятията да максимизират печалбата си. „Бизнесът си е бизнес"? Е, явно не е точно така.

Напротив, тези, които формулират ценности, създават добра основа за вътрешно сътрудничество и могат да се позиционират положително пред клиентите, пише един от участниците в проучването за МСП. „Хората работят по-малко за пари и повече за смисъл", казва един от участниците, който вижда в споделените ценности средство за сплотяване на екипа.

Друг е убеден, че целта помага за привличането на служители, мисията създава добра работна атмосфера, а корпоративната философия дава възможност за по-бързо вземане на решения. „Идвам от германска индустриална група", пише един от участниците в проучването. Там той се е убедил, че формулираната цел се състои само от „празни думи за медиите и акционерите". Като индивидуален предприемач той искал да се откъсне от тази „безгръбначна PowerPoint компания".

Това обаче не е толкова лесно. Доминик Векен от години работи върху въпроса как предприемачите могат да намерят смисъла и да го изживеят. Работи в агенцията BrightHouse, която е част от Boston Consulting Group, и преподава корпоративна философия в Университета по изкуствата в Берлин. Фактът, че понятието „цел" се използва толкова инфлационно, е „истинско бедствие", казва той. Често това са повърхностни формули, които служат само за маркетингови цели. Или пък имат за цел да привлекат таланти във време, когато професионалистите често напускат добре платени работни места в търсене на по-смислени - явление, известно още като „голямото напускане".

Но ако искате да предложите смисъл като предприемач, казва Векен, трябва да откриете какъв проблем решава компанията в света, а за да го направите, трябва да разберете желанията и опасенията на собствениците, служителите, клиентите и обществото. Това е „археологическа работа". Но това е единственият начин да намерим цел, която ни ориентира „като Северната звезда". „Така че да определиш целта не е лесно", казва Векен, „но да я живееш е още по-трудно“. Това е особено вярно във времена, когато човек е изложен на милостта на глобалните кризи „като топка от пинбол".

И така, как една цел или мисия могат да се запазят, когато внезапно избухва война, цените на енергоизточниците и суровините се покачват, веригите за доставки се разпадат и пазарът се срива? Дали ценностите са оставени на заден план в полза на рентабилността и дали борбата за оцеляване замества стремежа към по-висша цел?

Ситуацията е по-сложна, отколкото изглежда на мнозина, казва Андреас Ронкен, ръководител на компанията за шоколадови изделия Ritter Sport, която също е формулирала свои мисия и ценности. И цел, която гласи: „Правим правилното нещо, за да създадем наистина добър шоколад". Но компанията вижда правилното по различен начин от много хора в страната: в края на март Ritter Sport заяви, че ще продължи да доставя шоколад в Русия - най-важния пазар за продажби след Германия. За това си спечели много критики, а Ронкен дори говореше за „лов на вещици". В продължение на години Ritter Sport е изграждала справедливи и устойчиви вериги за доставки с фермери, отглеждащи какао в Западна Африка, Централна и Южна Америка - и много от тях биха загубили „голяма част от препитанието си", ако доставките за Русия бъдат спрени.

Очевидно е, че целта и мисията не пречат на ангажимента към Русия въпреки войната - те дори могат да помогнат за нейното оправдаване. Семейство Брух от Санкт Вендел имат много подобен подход. Компанията не отговоря на искането на Die Zeit за разговор относно това как мисията на Globus дава насоки по въпроса дали да продължи да присъства на руския пазар. Въпреки това Globus обяснява писмено, че е решила „драстично" да намали инвестициите в местните пазари на храни. Компанията се концентрира върху снабдяването на населението с храни, което включва почти само местни и регионални стоки. „Така че затварянето на нашите пазари няма да има никакъв санкциониращ ефект", пише Globus. „Напротив, опасността пазарите на Globus да бъдат насилствено национализирани и да продължат да функционират самостоятелно е голяма“. Освен това компанията носела отговорност за своите продавачи и касиери и техните семейства в Русия.

А колко важни са икономическите причини? Според последния счетоводен отчет на компанията бизнесът в Русия е бил изключително печеливш. В миналото тези печалби са били инвестирани в нови магазини за хранителни стоки и в местните служители; не са били разпределяни между акционерите, пише Globus. Компанията гледа на себе си като на „общност на ценности и отговорност, в която печалбата не е самоцел, а семе за бъдещето“.

Именно целта е помогнала на Макс Фисман да вземе радикално решение за бъдещето. През март ръководителят на производителя на отоплителни уреди Viessmann публикува впечатляваща снимка в LinkedIn. На нея: офисът и логистичният център в Киев, който гори. „Бомбите на руската армия го разрушиха напълно", казва предприемачът, който малко след началото на войната е отлетял за Полша заедно с колегите си от борда на директорите, за да помогне на своите "членове на семейството", както той нарича 13 хил. служители, на място. Viessmann разказва как служителите предлагат да приемат 40-те колеги от Украйна и техните роднини. И как персоналът, компанията, семейство Фисман и тяхната фондация заедно даряват повече от един милион евро.


Макс Фисман

Друг въпрос се оказва по-труден: какво да се прави с бизнеса в Русия, където Viessmann произвежда котли от 2015 г.? Има ли начин да се засили политическият натиск и същевременно да се изпълни отговорността към приблизително 200-те служители в завода в Липецк? Това е „конфликтът на целите", казва Фисман.

И тук се появява целта на Viessmann. Тя гласи: „Ние проектираме жизнени пространства за бъдещите поколения. Ако попитате Макс Фисман как тази цел определя действията му по време на война, ще му хрумнат няколко неща. Той е решил да инвестира 1 млрд. евро в производството на термопомпи и в разработването на екологични решения за климата през следващите три години. За по-добра защита на климата, но и за по-голяма геополитическа независимост на Европа, „като и двете ще помогнат на бъдещите поколения".

Още в деня след руската инвазия Viessmann решава да спре доставките на стоки и резервни части за Русия и да спре да купува продукти оттам. Въпреки това компанията продължава да изплаща заплати на своите служители в Липецк. „Ние сме на мнение, че това е войната на Путин, а не войната на членовете на нашето семейство", казва предприемачът. И подчертава, че един аспект не е изиграл роля в това решение: приходи и печалба, собствен икономически успех.

Темата за подобни и други предприемачи ще засегнем по време на организираното от Investor.bg събитие Founders Today. Конференцията  ще се проведе на 28 юни от 14:00 часа в зала „Васил Левски“ на хотел Hyatt Regency Sofia. Събитието дава възможност на бъдещите лидери да се срещнат с вече доказалите се и утвърдени имена в сектора, които ще ги консултират на живо в експертни менторски сесии как да развият бизнеса си. Повече за събитието вижте тук!

По статията работиха: Бойчо Попов, редактор Десислава Попова
Още по темата: Анализи

Последни новини

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (7)

1
 
4
 
7
преди 2 дни
Няма профилна снимка
Инж. Петров сяда на масата в 18:30 вечер, след като е обсъждал господството на руската нация с колегите си цял ден. Той не използва нито едно нещо в ежедневието ао, което да е произведено в Русия, но въпреки това боготвори Путин и всичко руско. Петров се отпуска на диванчето от ИКЕА,пуска си китайския телевизор и си сипва една българска ракия. Ето, отново е дошло време са си заработи 20те лв. тролски пари и влиза в Инвестора, където пуска закачлив коментар, че мрази западните хранителни ввриги. Блаженството няма цена - помисли си Петров и отпи от ракийката. Молодец :*
2
 
4
 
6
преди 2 дни
Няма профилна снимка
Отбор копейки лафят задружно под статията. Колко трогателно. Пуснах една сълза.
4
 
3
 
5
преди 3 дни
"И е формулирала осем ценности, сред които хуманност" и смелост да мислим в бъдещето". ...............ала бала , Бойчооооо ... колкото по-скоро идат на майната си и кауфланд и лидл и билла , толкоз по добре за българския производите и потребител ...сиктир оттука !
4
 
2
 
4
Gocho до: Борката
преди 3 дни
Хе хе ,вярно и така става Развесели ме
6
 
3
 
3
Борката до: Gocho
преди 3 дни
Кажи направо "д-р" Ватников. Няма лошо, това е 2-рото му аз.

Още от Анализи
Дори да успявате, си струва да опитвате пак