Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Глобалните потребителски разходи ще се свият с 8,6% до 44,2 трлн. долара

Увеличеното време на закрито е довело до значителен ръст на потребителските разходи за хранителни стоки, домакински стоки и домашни забавления

Глобалните потребителски разходи ще се свият с 8,6% до 44,2 трлн. долара

Потребителите стават все по-внимателни при покупките си. Снимка: Bloomberg LP

Пандемията на коронавируса успя да промени за броени месеци почти всеки аспект от ежедневието на хората. Потребителските разходи не са изключение. Несигурността на кризата с COVID-19 предизвика значителни промени в потребителските навици, принуждавайки хората да намалят бюджетите си и да приоритизират разходите.


Според данни на StockApps.com избухването на коронавируса ще доведе до свиване на глобалните потребителски разходи до 44,3 трлн. долара през 2020 г., което е понижение с 8,6% спрямо предходната година.




Намаляването на потребителските разходи от своя страна оказва значително влияние върху общия растеж на брутния вътрешен продукт (БВП), като се има предвид, че те представляват почти 70% от БВП.

Преди кризата с COVID-19 глобалните потребителски разходи се радваха на стабилен растеж в продължение на пет поредни години, разкриват данни на Statista, МВФ, ООН, Световната банка и Евростат. 
През 2015 г. те възлизат на над 41,5 трлн. долара. През следващите дванадесет месеца тази цифра нарасна до 42,5 трлн. долара и продължи да расте. Статистиката показва, че през 2019 г. потребителите по света са похарчили общо 48,5 трлн. долара, което е най-високата сума от десетилетие. 

Кризата с коронавируса обаче предизвика рязък спад през 2020 г., като се очаква глобалните потребителски разходи да спаднат с 4,2 трилиона долара на годишна база. Независимо от това през следващите години ще има възстановяване, като потребителските разходи ще нараснат с 20% до 53,5 млрд. долара през 2022 г.


Статистически данни също така разкриват, че Швейцария е водещата държава в световен мащаб по потребителски харчове на глава от населението, с над 40 000 долара потребителски разходи на всеки гражданин през 2020 г.



Люксембург е на второ място с около 5000 долара по-малко, Следват Исландия, Дания и Норвегия, съответно с 34 300, 25 800 и 25 600 долара.

60% от потребителите са променили поведението си при пазаруване

Проучване на McKinsey & Company показа, че потребителите стават все по-предпазливи по отношение на разходите си през 2020 г. Дори след като страните премахнаха блокиранията, много потребители все още отчитат спада на доходите си, принуждавайки ги да намалят бюджетите и да променят навиците на пазаруване.


Статистиката показва, че увеличеното време на закрито е довело до значителен ръст на потребителските разходи за хранителни стоки, домакински стоки и домашни забавления. Бразилия, Южна Африка и Индия водят в тази категория с ръст на потребителските разходи в сферата с до 30%. Основните потребителски пазари като САЩ, Обединеното кралство, Германия и Китай са свидетели на ръст от около 15% на пазаруването на хранителни стоки през първата половина на годината.

Въпреки това, след като потребителите внимават за своите разходи и се насочват към по-евтини продукти, 2020 г. води до спад при разходите за дрехи и аксесоари, извън развлеченията, услугите, пътуванията и разходите за транспорт. Респондентите във всички страни заявяват, че намаляват разходите в тези категории с между 20% и 50%.

Проучването на McKinsey разкрива също така, че избухването на COVID-19 предизвика значителна промяна в светоусещането за пазаруването. Повече от 60% от потребителите в световен мащаб са опитвали различна марка или са пазарували в друг търговец по време на кризата, най-вече за удобство, както и търсейки повече стойност и качество.

В Китай и САЩ над 75% от потребителите съобщават, че са опитали нов метод за пазаруване, а 60% планират да се придържат към него и след кризата. Обединеното кралство и Германия следват със 71% и 54% от потребителите, които са практикували ново поведение при пазаруване. В Япония, където не бяха наложени ограничения за придвижването, само 33% от потребителите са променили начина си на пазаруване.

По статията работиха: Бойчо Попов, редактор Аспарух Илиев

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Анализи
Ултранационалистите подхранват напрежението в управляващата партия в Турция