IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Глобалните потребителски разходи ще се свият с 8,6% до 44,2 трлн. долара

Увеличеното време на закрито е довело до значителен ръст на потребителските разходи за хранителни стоки, домакински стоки и домашни забавления

19:00 | 20.10.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Потребителите стават все по-внимателни при покупките си. <em>Снимка: Bloomberg LP</em></p>

Потребителите стават все по-внимателни при покупките си. Снимка: Bloomberg LP

Пандемията на коронавируса успя да промени за броени месеци почти всеки аспект от ежедневието на хората. Потребителските разходи не са изключение. Несигурността на кризата с COVID-19 предизвика значителни промени в потребителските навици, принуждавайки хората да намалят бюджетите си и да приоритизират разходите.


Според данни на StockApps.com избухването на коронавируса ще доведе до свиване на глобалните потребителски разходи до 44,3 трлн. долара през 2020 г., което е понижение с 8,6% спрямо предходната година.
 Потребителски Потребителски

Намаляването на потребителските разходи от своя страна оказва значително влияние върху общия растеж на брутния вътрешен продукт (БВП), като се има предвид, че те представляват почти 70% от БВП.

Преди кризата с COVID-19 глобалните потребителски разходи се радваха на стабилен растеж в продължение на пет поредни години, разкриват данни на Statista, МВФ, ООН, Световната банка и Евростат. 
През 2015 г. те възлизат на над 41,5 трлн. долара. През следващите дванадесет месеца тази цифра нарасна до 42,5 трлн. долара и продължи да расте. Статистиката показва, че през 2019 г. потребителите по света са похарчили общо 48,5 трлн. долара, което е най-високата сума от десетилетие. 

Кризата с коронавируса обаче предизвика рязък спад през 2020 г., като се очаква глобалните потребителски разходи да спаднат с 4,2 трилиона долара на годишна база. Независимо от това през следващите години ще има възстановяване, като потребителските разходи ще нараснат с 20% до 53,5 млрд. долара през 2022 г.


Статистически данни също така разкриват, че Швейцария е водещата държава в световен мащаб по потребителски харчове на глава от населението, с над 40 000 долара потребителски разходи на всеки гражданин през 2020 г. ТОП ТОП

Люксембург е на второ място с около 5000 долара по-малко, Следват Исландия, Дания и Норвегия, съответно с 34 300, 25 800 и 25 600 долара.

60% от потребителите са променили поведението си при пазаруване

Проучване на McKinsey & Company показа, че потребителите стават все по-предпазливи по отношение на разходите си през 2020 г. Дори след като страните премахнаха блокиранията, много потребители все още отчитат спада на доходите си, принуждавайки ги да намалят бюджетите и да променят навиците на пазаруване.


Статистиката показва, че увеличеното време на закрито е довело до значителен ръст на потребителските разходи за хранителни стоки, домакински стоки и домашни забавления. Бразилия, Южна Африка и Индия водят в тази категория с ръст на потребителските разходи в сферата с до 30%. Основните потребителски пазари като САЩ, Обединеното кралство, Германия и Китай са свидетели на ръст от около 15% на пазаруването на хранителни стоки през първата половина на годината.

Въпреки това, след като потребителите внимават за своите разходи и се насочват към по-евтини продукти, 2020 г. води до спад при разходите за дрехи и аксесоари, извън развлеченията, услугите, пътуванията и разходите за транспорт. Респондентите във всички страни заявяват, че намаляват разходите в тези категории с между 20% и 50%.

Проучването на McKinsey разкрива също така, че избухването на COVID-19 предизвика значителна промяна в светоусещането за пазаруването. Повече от 60% от потребителите в световен мащаб са опитвали различна марка или са пазарували в друг търговец по време на кризата, най-вече за удобство, както и търсейки повече стойност и качество.

В Китай и САЩ над 75% от потребителите съобщават, че са опитали нов метод за пазаруване, а 60% планират да се придържат към него и след кризата. Обединеното кралство и Германия следват със 71% и 54% от потребителите, които са практикували ново поведение при пазаруване. В Япония, където не бяха наложени ограничения за придвижването, само 33% от потребителите са променили начина си на пазаруване.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 00:06 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още