Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Инфлационният щит на самолетостроителите се пропуква под натиска на разходите

Специалните клаузи за защита срещу инфлация губят своята ефективност при определени екстремни нива на цените

Инфлационният щит на самолетостроителите се пропуква под натиска на разходите

Снимка: Graham Hughes/Bloomberg

Инфлационните нива в клаузиър, които определят колко плащат авиокомпаниите за нови самолети, скочиха значително, повишавайки цените на самолетите, но все пак оставяйки производителите да не могат напълно да прехвърлят нарастващите си разходи върху клиентите, споделят пред Ройтерс представители на индустрията.

Увеличаването на инфлационните нива в тези клаузи е рядко събитие в авиосектора, което потенциално може да доведе до покачване на цените на самолетните билети, след като тежестта на разходите на самолетостроителните компании се прехвърли поне частично върху превозвачите, предупреждават експерти.

Авиокомпаниите купуват самолети на базова цена, договорена при поверителни преговори, но крайната стойност на трансакцията включва корекции, свързани с инфлацията, която се изменя по време на дългия времеви интервал от поръчката до производството. 

Още по темата

В продължение на години тези клаузи дискретно увеличаваха печалбите на производителите на самолети, тъй като ревизиите на цените надвишаваха техните дългосрочни разходи, посочват източници, запознати с договорите.

Сега, когато ключовите индекси за разходите в САЩ се повишиха с най-бърз темп от над десетилетие, корекциите на цените се оказват по-големи и защитата на самолетостроителните компании – разликата между ескалацията и реалните разходи – е заличена.

„Това винаги е била добра игра за (производителите), стига да са достатъчно ефективни, за да гарантират, че собствените им разходи няма да растат толкова бързо, колкото ескалацията“, посочва главният изпълнителен директор на AerCap Енгъс Кели.

Бързият скок означава, че някои производители може да останат без печалба, тъй като клаузите са били договорени в епоха, когато опасенията от инфлацията са били значително по-малки.

И все пак лизинговите компании, които са осигурили инфлационни клаузи през това продължило десетилетия инфлационно затишие, ще бъдат в по-удобна позиция от някои конкуренти, добавя Кели.

„Със сигурност това е нещо, което наблюдаваме внимателно... Отчитаме много силен инфлационен натиск в САЩ“, коментира Стивън С. Удвар-Хейзи, вицепрезидент на Aviation Capital Group. „Инфлационната среда в САЩ ни тревожи, тъй като тя може да има отрицателни ефекти върху ескалацията в по-широката верига на доставки“, добавя той.

Споделен риск

Инфлацията е нож с две остриета за компаниите за лизинг на самолети, които притежават половината от световния флот.

Тези дружества се възползват от въздействието на инфлацията върху стойността на самолетите, които притежават. Но те също трябва да се борят с нарастващите изкупни цени, което кара някои от тях да настояват за определяне на таван на ескалацията.

Точните условия зависят от купувача. Но в един общ тип структура най-ниската ескалация се плаща изцяло от авиокомпанията или от лизинговото дружество и обикновено се ограничава при средни ставки от около 3%, посочват източници, запознати с процеса. Може да има и втори праг от около 5%, където производителите поемат целия допълнителен риск.

Когато инфлацията достигне най-високото възможно ниво, задействайки така наречените клаузи за „хиперескалация“, двете страни обикновено се съгласяват да разделят допълнителната тежест.

„Това е мястото, където се намираме сега, в групата на хиперинфлацията, и това причинява много вреди на всички“, споделя висш служител в индустрията пред Ройтерс.

В редки случаи основните клиенти може да притежават клауза за излизане от сделката, позволяваща на двете страни да се откажат изцяло от нея, ако инфлацията надхвърли определеното за екстремно ниво.

Airbus, Boeing и Embraer отказаха коментар по тази тема. Смята се, че всички те са изправени пред трудни преговори относно ценовите клаузи за бъдещи сделки.

По статията работи: Аспарух Илиев

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Анализи
Технологичните фронтове на войната в Украйна