Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Как и защо Citi плати по погрешка 900 млн. долара?

Само човешка грешка ли е причината за платените суми към кредитори на изпадналата в затруднение козметична компания Revlon

Как и защо Citi плати по погрешка 900 млн. долара?

Снимкr: Bloomberg L.P.

Разбираемо е защо Citigroup обвинява човешка грешка за това, че по невнимание е прехвърлила 900 млн. долара на кредиторите на козметичната компания Revlon. Това е просто обяснение на един неудобен гаф. Също така най-вероятно компанията иска да даде вид, че отделният човек, отговорен за това, ще бъде санкциониран бързо с надеждата, че шумът около случая ще стихне.

Е, не бързайте толкова. Когато едно просто човешко недоглеждане може да доведе до подобен проблем, то това предполага, че има и други системни недостатъци. Нямаше ли проверки? Все пак американският банков гигант бе критикуван неотдавна от американските регулатори за пропуски в управлението и контрола си.

Още по темата

Според Citi – банка с баланс от 2,2 трлн. долара, която в момента води съдебна битка за възстановяването на част от плащанията, човекът, допуснал грешката, „не е отбелязал ръчно правилната системна опция“ за плащанията, тъй като на някои кредитори все пак им се връща част от заема. Така някои от кредиторите вместо да получат само лихва, са взели суми с по 100 пъти по-големи от това, което е трябвало да получат, заради пропуска на провинилия се служител.

Citi действа като агент по заема, което означава, че събира плащания от Revlon, които после разпределя на нейните кредитори, но сумата от 900 млн. долара е дошла от нейните собствени джобове.

Според последните внесени пред съда документи на банката „ръчни проверки“ също така не са успели да хванат първоначалната грешка. Според източник, запознат с трансакцията, трета страна също е била намесена. Но за нещастие на банковия гигант всичко това повдига повече въпроси в какво състояние се намира нейната платежна система. Както по-рано миналата седмица написа колумнистът на Bloomberg Крис Хюз, когато тези контроли не работят, става въпрос за институционален проблем. Отделно банката заяви, че въвежда подобрения в своята платформа за кредитни операции.

Инвеститорите на Citi сигурно си задават въпроса какво точно представляват тези допълнителни проверки. Дали е имало предупреждения и ако да, то как и защо са били пренебрегнати. И също така как собствените средства на Citi се оказва, че са били прехвърлени на кредиторите на Revlon. Все пак банката е само „административен агент“ по заема. Също така на 11 август козметичната компания отпусна за плащания към Citigroup сумите за лихвите, а не по главницата.

Дали новата платформа за кредити на банката ще гарантира, че подобни инциденти няма да се повторят или дори с подобрението проблемът си остава? Според информация на Bloomberg News при плащането на Revlon е бил използван старият софтуер на Citi, а новата платформа все още е в процес на пускане. Не е необичайно да се появяват проблеми, когато технологиите се променят.

Когато става въпрос за банкови грешки с преводи на пари случаят на Citi не е най-тежкият. През 2014 г. Deutsche Bank по погрешка задели 21 милиарда евро като обезпечение за извънборсова търговия с деривати. През 2018 г. пък банката отново направи плащане по погрешка на 28 млрд. евро. Германската банка също обвини човешка грешка за първия случай.

Недоразумението с Revlon не е и първото недоглеждане на самата Citi. През декември британски регулатор наложи на кредитора глоба от 57 млн. долара за неправилно отчитане на капитала и ликвидността, които институцията притежава на Острова, което на свой ред разкри една нефункционираща система с лошо управление и контрол. Според британските регулатори на мениджърите на банката и нейните управителни съвети им липсва разбирането за това какво се изисква и кой за какво отговаря в управлението на финансовата институция.

Citi се надява да получи оставащите суми от 900-те млн., дадени на кредиторите на Revlon (някои вече ги върнаха). Банката осъзна, че „операционна грешка от подобно естество е неприемлива“. Но регулаторите и акционерите трябва да продължат с натиска за по-конкретно обяснение какво точно се обърка.

По статията работиха: Елена Илиева, редактор Елена Кирилова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (3)

2
 
3
 
3
дядя Вова до: bgMan
преди 3 седмици
3
 
4
 
2
преди 3 седмици
Няма подобни грешки. Само се опитват да го представят като грешка за да не ги избият акционерите им. :))
Това си е точно корупция в класически вид.
4
 
4
 
1
преди 3 седмици
Е па разправям, че е дошло времето на правилния капитализъм с правилните капиталисти, но някои не вдяват.
Т'ва колко камиона пари са? И така лесно ли се шиткат някому?!

Още от Анализи
САЩ трябва да последват Европа в адаптацията й към коронавируса