Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Каква е ролята на кобалта и никела в надпревара при батериите за електромобили?

Планът на Tesla за производство на батерия с манган може да увеличи пазарното влияние на този метал, както и неговия дял в продажбите на метали в този сегмент

Каква е ролята на кобалта и никела в надпревара при батериите за електромобили?

Снимка: Cristobal Olivares/Bloomberg

Съществува всеобщо съгласие, че металите ще се възползват от глобалното налагане на електрическите превозни средства през следващите години. Според проучване на Morgan Stanley пазарът на електромобили ще увеличи своя дял до 26% от общия пазар до 2030 г.

Остава обаче въпросът кои метали ще поведат това течение към тотална електрификация на фона на различните видове разработки и технологии. Съществуват разнородни мнения по този въпрос, като някои анализатори залагат на никела, докато други предпочитат кобалта, пише mininggm. 

Още по темата

В момента се разработват редица технологии за производство на батерии, в това число NCM (никел, кобалт, манган) батерия, за наследник на дългогодишния лидер, литиево-йонната батерия.

Американският лидер в сегмента на електромобилите Tesla разработва батерия LMNO (литий, манган, никелов оксид), която може да се появи на пазарите до 2023 г., докато британската Johnson Matthey и германският химически концерн BASF работят върху батерия на базата на литий и никелов оксид.

„Всички стоки, които са свързани с батериите, ще отчетът нарастване на търсенето през следващите 10 години на фона на увеличените продажби на електромобилите“, смятат от Morgan Stanley. Според банката обаче никелът ще бъде големият победител в надпреварата, докато кобалтът ще бъде загърбен в този период.

Проблемите с човешките права около добива на кобалта в Централна Африка в крайна сметка ще помогнат на никела да се наложи като основен метал в сегмента на батериите и електромобилите. Концентрацията на кобалта главно в Демократична република Конго прави метала силно податлив на ценови колебания.

Според RBC Capital Markets никелът може да създаде подобен проблем при цените на катодите, особено ако търсенето на този метал отговори на прогнозите – нарастване до 700 000 тона годишно между 2023 и 2025 г., до 1,4 млн. тона към 2030 г.

Подобен е случаят с цената на катализаторите при автомобилите с двигатели с вътрешно горене, където цената на паладия надхвърля близо трикратно тази на платината.

Все пак съществува един метал, който ще претърпи ръст в търсенето си при всички положения – медта. Използван при батериите, металът намира приложение и при обособяването на инфраструктурата за електрическите превозни средства.

Манганът, който до момента остава относително игнориран от уравнението, до голяма степен благодарение на малкия си пазарен дял, също може да се възползва от увеличаването на дела на електромобилите, особено на фона на плановете на Tesla за разработване на батерии, използващи този метал.

По статията работиха: Аспарух Илиев, редактор Божидарка Чобалигова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (5)

0
 
5
 
5
Solar Power до: Solar Power
преди 9 месеца
Няма профилна снимка
Както знаеш daytrader-ите обикновено губят :) ... или поне над 70% от тях. Така,че buy and hold и разни като ви звънят от делтатрейд и 29 още такива фирми купувай ... продавай рамена не знам си какво ще знаете,че те печелят от спреда и вашето участие а вие в паниката губите :).
1
 
4
 
4
Solar Power до: Императорът
преди 9 месеца
Няма профилна снимка
Аз пък инвестирам от над 30 години и само Buy and Hold .... обаче последната година съм минал на индекси. Просто нямам време да ги чакам да падат и стававт. Когато се пенсионирам трябва да имам минимум 4-5 хилки евро на месец доходи :)
1
 
5
 
3
преди 9 месеца
Ей-затуй в последните години инвестирам основно в дигърски компании - най-стратегическите и могъщи на света: Rio Tinto, BHP, Норникель, Angloamerican !!! Тинтата държи най-голямото литиево находище на света, ВНР копа колосални количества медчица, Норникель е 1 в добивът на никелчец, без който явно няма да се мине и още по-тотално 1 в добивът на паладийчец без който пък хептен няма да се мине, защото електробричките никога няма да изместят нормалните коли, а на тях ще им трябват катализатори. Впрочем и четирите копат яко мед, мед, мед, мед !!!
3
 
5
 
2
zelka007 до: дядя Вова
преди 9 месеца
аурисът тръгна ли вече , или само ония два прототипа са , дето вовата се вози ня тях ... :))) ... нещо се чува че май са го замразили проектчето ...виж "изфъшкания" кво построи в берлин ... https://***.youtube.com/watch?v=v7MlUSWjdSA&t=820sти и догодина ще си пишеш същите небивалици . разликата е , че мъск ще произвежда вече и там автомобили и ще ги продава из Европа ... :)))
4
 
4
 
1
преди 9 месеца
Пентагона през 10 година си сменя технологичните любимци.10 години минаха, малките спътници ще ги изстрелва друг с многоразовисамолети на *** керосин и втечнен кислород.Сега "световните" медии търсят да намерят алиби за изфъшкане на стария любимец с бъгавите му тесли......

Още от Анализи
Германците все още са разделени по оста изток-запад